Brain-to-Vehicle της Nissan: O εγκέφαλος του οδηγού δίνει εντολές στο όχημα

Brain-to-Vehicle της Nissan: O εγκέφαλος του οδηγού δίνει εντολές στο όχημα

Του Γιάννη Γορανίτη

Ενώ όλες σχεδόν οι αυτοκινητοβιομηχανίες φορτσάρουν για να αποκτήσουν προβάδισμα στην κούρσα της αυτόνομης οδήγησης, η Nissan μοιάζει να μη βιάζεται να «αποσύρει» εντελώς τον οδηγό από το τιμόνι. Ή τουλάχιστον το μυαλό του…

Αυτό τουλάχιστον υπόσχεται με την ανακοίνωση της τεχνολογίας Brain-to-Vehicle (B2V), η οποία παρουσιάζεται στη μεγάλη έκθεση CES που ανοίγει σήμερα τις πύλες της στο Λας Βέγκας. Η νέα τεχνολογία όχι μόνο δεν αποτελεί πισωγύρισμα σε σχέση με την εξέλιξη της αυτόνομης οδήγησης, αλλά αποτελεί εφαλτήριο για ακόμη μεγαλύτερη και εντυπωσιακότερη πρόοδο.

Το B2V προβάλλει ως ένας καινοτόμος τρόπος αλληλεπίδρασης του οδηγού (ενδεχομένως και των υπόλοιπων επιβατών) με το όχημα, αυξάνοντας όχι μόνο τα επίπεδα ασφάλειας, αλλά και την ευχαρίστηση που προκύπτει από την οδηγική εμπειρία. «Οι περισσότεροι θεωρούν ότι η αυτόνομη οδήγηση θα είναι εντελώς απρόσωπη και ότι οι άνθρωποι θα παραιτηθούν πλήρως από τον έλεγχο των μηχανών», δήλωσε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος Nissan Daniele Schillaci. «Ωστόσο, η τεχνολογία B2V κάνει το αντίθετο, αξιοποιώντας σήματα από τον δικό σας εγκέφαλο για να κάνει την οδήγηση ακόμη πιο συναρπαστική και ευχάριστη».

Με τη δύναμη του νου

Η υλοποίηση βέβαια είναι μια αρκετά σύνθετη και τεχνικά πολύπλοκη διαδικασία που βασίζεται στην αποκωδικοποίησης των σημάτων του ανθρώπινου εγκεφάλου και την επανακωδικοποίησή τους σε σήματα κατανοητά από τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου. Όλα μάλιστα θα πρέπει να εκτελούνται σε πραγματικό χρόνο, για προφανείς λόγους ασφάλειας των επιβατών και του ίδιου του οχήματος.

Το σύστημα λειτουργεί σε δύο άξονες: Πρόβλεψη και ανίχνευση. Αναφορικά με την πρόβλεψη, αν το σύστημα λάβει σήματα από τον εγκέφαλο του οδηγού ότι προτίθεται να ξεκινήσει μια κίνηση –να στρέψει πχ το τιμόνι ή να πατήσει το γκάζι– οι τεχνολογίες υποστήριξης ξεκινούν νωρίτερα τη δράση, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο τους χρόνους αντίδρασης και βελτιώνοντας τη χειροκίνητη οδήγηση. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην επίσημη ανακοίνωση, το αυτοκίνητο μπορεί να ξεκινήσει να φρενάρει 0,2 με 0,5 δευτερόλεπτα γρηγορότερα από τον οδηγό, διάστημα διόλου αμελητέο για την αποφυγή π.χ. μιας σύγκρουσης.

Όσον αφορά τον άξονα της ανίχνευσης, το σύστημα έχει τη δυνατότητα να αντιλαμβάνεται την ασυνήθιστη συμπεριφορά ή μια ενδεχόμενη αδιαθεσία του οδηγού και να προστατεύει τόσο τον ίδιο όσο και τους άλλους επιβάτες, αλλάζοντας το στυλ οδήγησης ή περνώντας σε πλήρως αυτόνομη λειτουργία. Εκτός από τις προφανείς χρήσεις, η συγκεκριμένη τεχνολογία, σύμφωνα τουλάχιστον με τους επιτελείς της Nissan, διαθέτει ακόμη πιο εντυπωσιακές δυνατότητες. Θα μπορούσε για παράδειγμα να αξιοποιήσει την επαυξημένης πραγματικότητας (AR) προκειμένου να προσαρμόσει το εσωτερικό του οχήματος και να ρυθμίσει τι και πώς βλέπει ο οδηγός, ώστε να χτίσει ένα πιο χαλαρωτικό και φιλικό για την οδήγηση περιβάλλον.

Τα ηθικά ζητήματα

Και αυτές είναι λίγες μόνο από τις δυνατότητες της πλατφόρμας, η οποία θα παραμείνει στο επίκεντρο της έρευνας και της ανάπτυξης της Nissan. Άλλωστε, η νέα τεχνολογία εντάσσεται στην πλατφόρμα Intelligent Mobilty, την ομπρέλα που δημιουργεί η ιαπωνική εταιρεία για να διαμορφώσει την επόμενη μέρα της αυτοκίνησης, στηριζόμενη στους πυλώνες της αυτονομίας, της ηλεκτροκίνησης και της συνδεσιμότητας.

Προς το παρόν βέβαια, το σύστημα Brain To Vehicle βρίσκεται σε στάδιο έρευνας και αρχικής ανάπτυξης, με ορίζοντα πρακτικής εφαρμογής την επόμενη δεκαετία. Από τη στιγμή όμως που ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης είναι σε θέση να διαβάζει το ανθρώπινο μυαλό και τα εγκεφαλικά κύματα, ώστε να ερμηνεύει κατά το δοκούν μηνύματα και προθέσεις χωρίς ο άνθρωπος να τις εκφράσει μέσω λόγου, εγείρονται σοβαρά ηθικά και νομικά ζητήματα. Και εφόσον βρισκόμαστε ακόμη στα νηπιακά βήματα της αυτόνομης οδήγησης καλό είναι να τα αναλύσουμε διεξοδικά, ώστε να επιτρέψουμε τη σωστή ανάπτυξή του κλάδου προς όφελος και όχι εις βάρος του ανθρώπου.