Του Γιάννη Γορανίτη
Ένα chatbot που αξιοποιεί ένα ειδικά σχεδιασμένο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης αποδείχτηκε πιο αποτελεσματικό από γενικούς παθολόγους σε μια σειρά διαγνώσεων και εντοπισμού συγκεκριμένων ιατρικών καταστάσεων. Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζεται η Babylon Health, το startup που ανέπτυξε το συγκεκριμένο bot.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ερχόμαστε αντιμέτωποι με αντίστοιχους ισχυρισμούς. Και σίγουρα δεν θα είναι η τελευταία. Μόλις πριν λίγες ημέρες αναφερόμασταν στη δυνατότητα της τεχνητής νοημοσύνης να συνδράμει το έργο των ιατρών, καθώς μια άλλη εφαρμογή αποδείχτηκε αποτελεσματικότερη στην ανίχνευση του μελανώματος από έμπειρους δερματολόγους.
Πώς λειτουργεί το chatbot
Η Babylon Health έχει δημιουργήσει ένα σύστημα ΑΙ που συνομιλεί μέσω γραπτών μηνυμάτων με τους ασθενείς (γι' αυτό και αποκαλείται chatbot). Πρακτικά, οι ενδιαφερόμενοι αναφέρουν στον εικονικό γιατρό τα συμπτώματα και ο αλγόριθμος αναλαμβάνει να τα αναλύσει και να καταλήξει σε μια περιγραφή του ενδεχόμενου προβλήματος υγείας που αντιμετωπίζουν. Οι ιθύνοντες της εταιρείας τονίζουν ότι το chatbot δεν προσφέρει επίσημη ιατρική διάγνωση, παρά μόνο σύσταση.
Η εταιρεία τροφοδοτεί το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης με τις ερωτήσεις που χρησιμοποιούνται στις επίσημες εξετάσεις του RCGP (Royal College of General Practitioners (το σωματείο των γενικών/ οικογενειακών γιατρών στο Ηνωμένο Βασίλειο). Όλοι οι ιατροί που θέλουν να λάβουν άδεια άσκησης επαγγέλματος οφείλουν να περάσουν με επιτυχία τη συγκεκριμένη εξέταση. Ο μέσος όρος επιτυχίας των γιατρών που συμμετέχουν στην εξέταση τα τελευταία πέντε χρόνια ήταν 72%.
Σύμφωνα με τη Bablyon, η AI όχι μόνο έφτασε σε αντίστοιχα επίπεδα, αλλά ξεπέρασε κατά πολύ τους ανθρώπους, σημειώνοντας ποσοστό επιτυχούς διάγνωσης 82%. Οι ιθύνοντες της εταιρείας δεν ισχυρίζονται, βέβαια, ότι ο αλγόριθμος και το αυτοματοποιημένο chat θα μπορούσε να υποκαταστήσει το έργο ενός ιατρού. Σίγουρα όμως είναι σε θέση να τον βοηθήσει να λάβει την ορθή και ενδεδειγμένη απόφαση. «Τα αποτελέσματα της δοκιμαστικής λειτουργίας δείχνουν σαφώς πώς οι υπηρεσίες υγείας που ενισχύονται από την AI μπορούν να μειώσουν την επιβάρυνση των συστημάτων υγειονομικής περίθαλψης σε όλο τον κόσμο. Η αποστολή μας είναι να δημιουργήσουμε προσβάσιμες και οικονομικά προσιτές υπηρεσίες υγείας στα χέρια των ανθρώπων σε όλο τον πλανήτη», δήλωσε ο Ali Parsa, Διευθύνων Σύμβουλος της Bablyon.
Η Babylon Health συνεργάζεται ήδη με το Εθνική Υπηρεσία Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου (NHS) με την εφαρμογή GP At Hand που επιτρέπει στους χρήστες να συζητήσουν μέσω βιντεοκλήσης με τον γιατρό τους, αλλά και να κλείσουν ραντεβού. Το πιθανότερο είναι ότι σκοπεύει να εντάξει τις υπηρεσίες του chatbot, προκειμένου να κάνει την εφαρμογή πιο αποτελεσματική, γρήγορη και ακριβή.
Τι απαντούν οι γιατροί
Ο RCGP χαρακτήρισε τους ισχυρισμούς της εταιρείας «αμφίβολους». Εκπρόσωπος των Βρετανών γενικών γιατρών ανέφερε ότι δεν είναι αντίθετοι στις νέες τεχνολογικές τάσεις, αλλά ότι θα πρέπει να μη δημιουργούνται εσφαλμένες εντυπώσεις στους ασθενείς.
Ο Mobasher Butt, ιατρικός διευθυντής της Babylon και μέλος του RCGP δήλωσε σε δημοσιογράφους ότι η λειτουργία του chatbot συνιστά μια σημαντική πρόοδο στην ιατρική. «Οι ιατρικές αποφάσεις θα συνεχίσουν να λαμβάνονται από ιατρούς», ανέφερε χαρακτηριστικά. «Ο αλγόριθμος θα συμβάλλει μέσω της εφαρμογής στην παροχή ολοκληρωμένης και συνεχούς φροντίδας».
Ο Dr. Butt τόνισε επίσης το RCGP «θα σκοντάψει στο ξεπερασμένο status quo του, που λειτουργεί αποκλειστικά προς όφελος περιορισμένου αριθμού γιατρών και εταιρειών, αντί να υποδέχεται ένα επιστημονικό επίτευγμα το οποίο έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει τη ζωή των ασθενών και των γιατρών παγκοσμίως». Οι αντιδράσεις των γιατρών είναι αναμενόμενες και σε μεγάλο βαθμό ευνόητες. Είναι όμως αμφίβολο αν θα καταφέρουν να ανακόψουν τον κύμα της εξέλιξης.