Του Γιάννη Γορανίτη
Όπως δήλωσε κάποτε ο Richard Branson «προκειμένου να δημιουργήσεις μια επιτυχημένη επιχείρηση, οφείλεις να είσαι αυθεντικός, αλλά οφείλεις επίσης να κατανοείς τι θέλουν οι καταναλωτές». Οι συνιδρυτές του e-table.gr συνδύασαν αμφότερα τα κριτήρια και κατάφεραν σε μικρό σχετικά διάστημα να στήσουν μια ιδιαίτερα επιτυχημένη πλατφόρμα με πολλά στοιχεία καινοτομίας, αλλά και δυνατότητες κάλυψης μιας πραγματικής ανάγκης της αγοράς.
Η ανάγκη αυτή δεν είναι άλλη από τις ηλεκτρονικές κρατήσεις. Το e-table.gr ήταν η πρώτη ολοκληρωμένη πλατφόρμα κρατήσεων για εστιατόρια στην Ελλάδα κα την Κύπρο, και λειτούργησε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2014. Μέσω του e-table.gr και των αντίστοιχων εφαρμογών για iOS και Android κινητά, οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύπτουν νέα εστιατόρια, ταβέρνες και μεζεδοπωλεία στις μεγαλύτερες πόλεις και να πραγματοποιούν δωρεάν την κράτησή τους όλο το 24ωρο, με άμεση επιβεβαίωση και χωρίς πιστωτική κάρτα.
Παράλληλα, το e-table.gr εξασφαλίζει στους χρήστες αποκλειστικά προνόμια και προσφορές. Μέσω του προγράμματος επιβράβευσης πελατών του e-table.gr, οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα συγκέντρωσης πόντων επιβράβευσης, τους οποίους μπορούν να εξαργυρώνουν κερδίζοντας επιπλέον εκπτώσεις σε πολλά εστιατόρια.
Η επιτυχία της πλατφόρμας αναδεικνύεται τόσο από την αποδοχή των καταναλωτών, καθώς έχει εξυπηρετήσει περισσότερους από 300.000 πελάτες, την αποδοχή του ιδιαίτερα απαιτητικού κλάδου της εστίασης (αριθμεί ήδη περισσότερα από 1.600 συμβεβλημένα εστιατόρια), αλλά και την εμπιστοσύνη των επενδυτών. Ήδη, το e-table έχει συγκεντρώσει €1,5 εκ. από χρηματοδότες, ενώ βασικός επενδυτής στο εγχείρημα είναι η Venture Friends. http://www.venturefriends.vc/
Οι συνιδρυτές του e-table και πλέον co-CEOs, Κώστας Σαριδάκης και Γιώργος Αρφαράς μίλησαν στο Liberal για την έως τώρα πορεία της επιχείρησής τους και τα μελλοντικά σχέδια τους.
Ποια είναι τα συγκριτικά σας πλεονεκτήματα; Για ποιο λόγο δηλαδή να κλείνει κανείς τραπέζι μέσω του site σας και όχι μέσω των ιστοσελίδων των εστιατορίων ή απλώς τηλεφωνώντας;
Κ.Σ.: Οι βασικότεροι λόγοι είναι δύο: το οικονομικό όφελος αλλά και η ευκολία της διαδικασίας. Με το e-table οι χρήστες μας κερδίζουν αποκλειστικές εκπτώσεις που μπορεί να φτάνουν το 40% ή 50% στο σύνολο του τελικού τους λογαριασμού. Παράλληλα, όσο χρησιμοποιούν την υπηρεσία κερδίζουν πόντους επιβράβευσης που μπορούν να τους εξαργυρώνουν προς επιπλέον εκπτώσεις των 10 ή 25 ευρώ. Και το σημαντικότερο είναι ότι η διαδικασία της κράτησης είναι πάρα πολύ εύκολη καθώς γίνεται με λίγα μόλις κλικ, όλο το 24ωρο και χωρίς να απαιτείται τηλέφωνο ή πιστωτική κάρτα.
Αντίθετα, το να αναζητείς το τηλέφωνο ενός εστιατορίου μπορεί να μην είναι καθόλου εύκολο, ειδικά αν είσαι στο δρόμο και ψάχνεις από το κινητό, ενώ ακόμα και αν το βρεις από κάποιο site και πάρεις τηλέφωνο, ενδέχεται να διαπιστώσεις ότι δεν θα λειτουργεί γιατί έχει αλλάξει, είτε δεν θα το σηκώνουν γιατί έχουν πολύ δουλειά ή γιατί έχεις καλέσει εκτός του ωραρίου λειτουργίας. Τέλος, εκτός από τους παραπάνω λόγους ένας ακόμα λόγος είναι η κατά γενική ομολογία καλύτερη εξυπηρέτηση που θα λάβεις από τα εστιατόρια καθώς γνωρίζουν ότι οι χρήστες του e-table μετά γράφουν κριτικές οπότε και τείνουν να τους «προσέχουν» περισσότερο.
Πώς κερδίζει χρήματα η πλατφόρμα; Αν υπάρχει ποσοστό επί των κρατήσεων, ποιο είναι το ύψος του, πώς το ελέγχετε και τέλος τι συμβαίνει όταν υπάρχουν προσφορές;
Γ.Α.: Η πλατφόρμα είναι δωρεάν για το κοινό και τα έσοδά της προέρχονται από τα εστιατόρια. Οι συνεργάτες μάς πληρώνουν μόνο για τις κρατήσεις που δέχονται και το ύψος της προμήθειας είναι ανάλογο του οικονομικού οφέλους που απολαμβάνουν. Οι προσφορές είναι «δώρο» των εστιατορίων προς τους χρήστες μας και αποτελούν ένα αποτελεσματικό εργαλείο marketing για τα ίδια τα εστιατόρια.
Η ιδέα είναι πράγματι έξυπνη, αλλά και εύκολο να αντιγραφεί. Πώς θα θωρακιστείτε έναντι του υπάρχοντος και του ενδεχόμενου ανταγωνισμού;
Κ.Σ.: Εκ πρώτης άποψης αυτό φαίνεται να ισχύει αλλά στην πράξη είναι πολύ πιο δύσκολο. Το e-table είναι ένα αρκετά capital intensive εγχείρημα καθώς εκτός από την ανάπτυξη της πλατφόρμας και των mobile apps, πρέπει να υπάρχει μεγάλη ομάδα field πωλήσεων τόσο στην Αθήνα όσο και στην επαρχία, τηλεφωνικό κέντρο, δημοσιογραφική ομάδα καθώς και ένα πολύ μεγάλο μηνιαίο προϋπολογισμό για marketing. Παράλληλα, ένα πολύ σημαντικό περιουσιακό στοιχείο της εταιρείας που είναι πολύ δύσκολο να αντιγραφεί είναι οι συμβάσεις συνεργασίας που έχουμε πετύχει με τα 1500+ εστιατόρια που είναι ήδη στην πλατφόρμα μας. Δεν είναι τυχαίο ότι και άλλες ομάδες προσπάθησαν να κάνουν το ίδιο παράλληλα με εμάς αλλά χωρίς επιτυχία.
Ωστόσο αυτό που πράγματι φοβόμασταν ήταν η πιθανότητα να έρθει ένας μεγάλος παίχτης του εξωτερικού όπως το tripadvisor ή το booking που μπαίνουν σε αυτή την αγορά καθώς αυτές οι ομάδες έχουν τόσο την τεχνογνωσία όσο και τους πόρους για να το καταφέρουν. Για αυτόν ακριβώς το λόγο προχωρήσαμε στην εξαγορά του ask4food.gr, του δημοφιλέστερου site με κριτικές εστιατορίων στην Ελλάδα. Πλέον έχουμε αποκτήσει το μεγαλύτερο μέρος της online κίνησης που αφορά τις αναζητήσεις εστιατορίων. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να έρθει κάποιος και να κάνει το ίδιο. Απλώς θα χρειαστεί τουλάχιστον δύο χρόνια και να επενδύσει πάρα πολλά χρήματα για να μας φτάσει. Επομένως, το πιθανότερο σενάριο είναι να έρθει απευθείας σε εμάς και να συζητήσει το ενδεχόμενο συνεργασίας.
Πόσο εύκολο είναι να επιχειρείτε στην Ελλάδα της κρίσης; Ποιοι είναι οι κίνδυνοι και ποιες οι ευκαιρίες ειδικά για την επιχείρησή σας;
Γ.Α.: Το επιχειρείν στην Ελλάδα πάντα έβρισκε εμπόδια και συναντούσε δυσκολίες σε πολλά επίπεδα τις τελευταίες δεκαετίες. Ειδικά, όμως, στην παρούσα περίοδο οι συνθήκες έχουν γίνει εξαιρετικά δυσμενείς. Η υπερφορολόγηση και η ανεργία έχουν περιορίσει το διαθέσιμο προσωπικό εισόδημα των καταναλωτών πλήττοντας έτσι τα έσοδα εταιριών που απευθύνονται στην τοπική αγορά. Επίσης, οι περισσότεροι επενδυτές από το εξωτερικό προβληματίζονται με την μακροοικονομική κατάσταση της χώρας και η ανεύρεση κεφαλαίων είναι πιο δύσκολη υπόθεση.
Αυτά ισχύουν και στην περίπτωσή μας. Από την άλλη πλευρά, το γενικότερο αίσθημα αμφισβήτησης του κατεστημένου σε όλα τα επίπεδα, ανοίγει το μυαλό των ανθρώπων γενικά σε νέες ιδέες. Πιο εύκολα μπορεί να ευδοκιμήσει ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο σε μία οικονομία που διψάει για νεωτερισμούς.
Ποια είναι τα επόμενα βήματά σας; Σκέφτεστε το exit, την επέκταση εκτός συνόρων, ή κάτι εντελώς διαφορετικό;
Κ.Σ.: Πρόσφατα επεκταθήκαμε στην Κύπρο με τα πρώτα 65 εστιατόρια σε Λευκωσία, Λάρνακα και Λεμεσό. Υπάρχουν σκέψεις για επέκταση και σε άλλη χώρα της νοτιοανατολικής Ευρώπης, όπως η Ρουμανία, αλλά δεν θα βιαστούμε. Προς το παρόν δουλεύουμε εντατικά προετοιμάζοντας την επόμενη γενιά του site αλλά και των mobile apps που θα κυκλοφορήσουν μέσα στο 2017 με νέες λειτουργίες και πολύ καλύτερη εμπειρία χρήσης. Σύντομα επίσης θα λανσάρουμε το σύστημα διαχείρισης τραπεζιών (table management) για τα εστιατόρια. Η εφαρμογή θα τρέχει σε Android tablets και θα δίνει τη δυνατότητα στα συνεργαζόμενα εστιατόρια να αναβαθμίσουν σημαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης των πελατών τους αλλά και να διαχειρίζονται πολύ πιο εύκολα και αποδοτικά όλες τους τις κρατήσεις.
Όσον αφορά το exit δεν το αποκλείουμε αλλά πιστεύουμε ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο τρία χρόνια ώστε να ωριμάσουν οι συνθήκες.
Τέλος, τι θα συμβουλεύατε έναν νέο startupper;
Γ.Αα: Μόνο πολύ γενικές συμβουλές από την άποψη ότι κάθε startup είναι διαφορετικό. Χρειάζεται υπομονή, δέσμευση και προσήλωση στο όραμα. Η πορεία θα έχει σκαμπανεβάσματα, δυσκολίες και θα πρέπει να αναπροσαρμόζεται επαρκώς όταν απαιτείται. Επίσης, το exit δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός, γιατί θα είναι έτσι ψυχοφθόρα η πορεία. Η Ιθάκη του Καβάφη μπορεί να εμπνεύσει και σε αυτήν την περίσταση.