Η αγορά «κρέατος»* φυτικής προέλευσης (plant-based), δηλαδή υποκατάστατα κρέατος, θα φτάσει τα 14,27 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2030, σύμφωνα με έρευνα της Verified Market Research.
Συγκεκριμένα, η μελέτη αναφέρει ότι το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς υποκατάστατων κρέατος εκτιμήθηκε σε 4,62 δισ. δολάρια ΗΠΑ το 2021 και αναμένεται να φτάσει τα 14,27 δισ. μέχρι το 2030, με ρυθμό ανάπτυξης 13,34% από το 2023 έως το 2030.
Τι είναι τα «plant-based κρέατα»
Η αγορά αυτή αναφέρεται στο τμήμα του κλάδου που επικεντρώνεται στην παραγωγή, διανομή και κατανάλωση υποκατάστατων κρέατος που προέρχονται από φυτικά προϊόντα. Τα plant-based κρέατα έχουν σχεδιαστεί για να μιμούνται τη γεύση, την υφή και το θρεπτικό προφίλ των προϊόντων ζωικής προέλευσης, προσφέροντας παράλληλα περιβαλλοντικά, ηθικά και υγειονομικά οφέλη.
Τα υποκατάστατα κρέατος παρασκευάζονται συνήθως από συστατικά όπως σόγια, γλουτένη σιταριού, πρωτεΐνη μπιζελιού, μανιτάρια, κλπ. Υποβάλλονται σε τεχνικές επεξεργασίας για να έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά με αυτά των προϊόντων κρέατος (γεύση, υφή, χρώμα).
Σύμφωνα με την έρευνα, η plant-based αγορά για τα υποκατάστατα κρέατος έχει σημειώσει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, λόγω διαφόρων παραγόντων, όπως η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κτηνοτροφίας, οι ανησυχίες για την ευζωία των ζώων και το αυξανόμενο ενδιαφέρον γύρω από τη χορτοφαγική ή vegan διατροφή, για λόγους υγείας.
Επιπλέον, η πρόοδος στην τεχνολογία τροφίμων και η καινοτομία στη δημιουργία προϊόντων που μοιάζουν κατά πολύ στο αληθινό κρέας, έχουν προσελκύσει μια ευρύτερη βάση καταναλωτών, αναφέρεται στην έκθεση.
Οι βασικοί «παίκτες» στην αγορά αυτή περιλαμβάνουν κατασκευαστές τροφίμων, εταιρείες λιανικού εμπορίου και νεοσύστατες επιχειρήσεις που προσφέρουν μια σειρά προϊόντων υποκατάστατων φυτικής προέλευσης, όπως μπιφτέκια, λουκάνικα, κοτομπουκιές κ.α.. Η αγορά χαρακτηρίζεται από ένα ευρύ φάσμα προσφορών που ανταποκρίνονται σε διαφορετικές διατροφικές και γαστρονομικές προτιμήσεις, με ευκαιρίες για μεγαλύτερη καινοτομία και επέκταση στο μέλλον.
Πώς εξηγείται η ανοδική πορεία στην plant-based αγορά ;
Αύξηση της ευαισθητοποίησης σε θέματα υγείας
Η αυξανόμενη ανησυχία για την υγεία και την ευεξία, συμπεριλαμβανομένης της σχέσης μεταξύ της κατανάλωσης κρέατος και χρόνιων ασθενειών όπως οι καρδιακές παθήσεις, ο διαβήτης και ορισμένοι καρκίνοι, οδηγεί τους καταναλωτές στην αναζήτηση πιο υγιεινών διατροφικών εναλλακτικών λύσεων. Τα κρέατα φυτικής προέλευσης προσφέρουν μια εναλλακτική λύση χωρίς χοληστερόλη και με λιγότερα λιπαρά σε σχέση με τα παραδοσιακά προϊόντα κρέατος, καθιστώντας τα ελκυστικά για τους καταναλωτές.
Περιβαλλοντική βιωσιμότητα
Η συνειδητοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της κτηνοτροφίας, συμπεριλαμβανομένων των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, της αποψίλωσης των δασών και της χρήσης νερού, οδηγεί τους καταναλωτές στην αναζήτηση πιο βιώσιμων επιλογών στα τρόφιμα που καταναλώνουν. Τα υποκατάστατα κρέατος φυτικής προέλευσης έχουν σημαντικά χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σύγκριση με τη συμβατική παραγωγή κρέατος, καθιστώντας τα μια πιο φιλική προς το περιβάλλον επιλογή, αναφέρεται στην έκθεση.
Ηθικά ζητήματα
Η αυξανόμενη συνειδητοποίηση των ζητημάτων που σχετίζονται με τις εργοστασιακές εκτροφές και τα σφαγεία ωθεί τους καταναλωτές να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις για τα κρέατα ζωικής προέλευσης, τα οποία είναι «cruelty-free», δηλαδή που δεν βλάπτουν ή σκοτώνουν ζώα.
Καινοτομία και ανάπτυξη προϊόντων
Οι εξελίξεις στην τεχνολογία τροφίμων και η καινοτομία έχουν οδηγήσει στην ανάπτυξη προϊόντων κρέατος φυτικής προέλευσης που μιμούνται σε μεγάλο βαθμό τη γεύση, την υφή και την εμφάνιση των ζωικών προϊόντων. Οι εταιρείες επενδύουν συνεχώς στην έρευνα και την ανάπτυξη για τη βελτίωση χαρακτηριστικών και του διατροφικού προφίλ των κρεάτων φυτικής προέλευσης, προσελκύοντας μια ευρύτερη βάση καταναλωτών.
Μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών
Οι μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών προς τις ευέλικτες, χορτοφαγικές και vegan διατροφές, που οδηγούνται από την επιθυμία για πιο υγιεινές και βιώσιμες επιλογές τροφίμων, ενισχύουν τη ζήτηση για αυτά τα προϊόντα. Ειδικότερα, η μελέτη αναφέρει ότι οι Millenials και οι Gen Z «οδηγούν την ανάπτυξη» των φυτικών προϊόντων, αναζητώντας επιλογές που ευθυγραμμίζονται με τις αξίες και τις επιλογές του τρόπου ζωής τους.
Επέκταση στο λιανεμπόριο και την εστίαση
Η αυξημένη διαθεσιμότητα προϊόντων κρέατος φυτικής προέλευσης σε καταστήματα λιανικής πώλησης, σούπερ μάρκετ και καταστήματα εστίασης, καθώς και οι συνεργασίες με εστιατόρια και αλυσίδες fast-food, διευρύνουν την πρόσβαση σε επιλογές φυτικής προέλευσης και προωθούν την υιοθέτησή τους από τους καταναλωτές στις διατροφικές συνήθειές τους. Η αυξανόμενη προβολή και η προσβασιμότητα των κρεάτων φυτικής προέλευσης διευκολύνουν τους καταναλωτές να τα ενσωματώσουν στη διατροφή τους, ακόμα και αν δεν είναι χορτοφάγοι ή vegan.
Ωστόσο, η αγορά «κρέατος» φυτικής προέλευσης αντιμετωπίζει και αρκετούς περιορισμούς, όπως αναφέρει η έρευνα αγοράς.
Τι να προσέξουν οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις
Τιμή
Το υψηλότερο κόστος παραγωγής, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας ποιοτικών φυτικών συστατικών και της επένδυσης σε έρευνα και ανάπτυξη, συμβάλλει στην υψηλότερη τιμή των φυτικών κρεάτων.
Γεύση και υφή
Ενώ έχουν γίνει σημαντικά βήματα στη βελτίωση της γεύσης, της υφής και των χαρακτηριστικών των «κρεάτων» φυτικής προέλευσης, ορισμένοι καταναλωτές εξακολουθούν θεωρούν ότι τα προϊόντα αυτά δεν μπορούν να αντικαταστήσουν πλήρως τα ζωικά προϊόντα των οποίων τα χαρακτηριστικά προσπαθούν να μιμηθούν. Η τέλεια ισορροπία στη γεύση και την υφή μπορεί να είναι πρόκληση και απαιτεί συνεχή έρευνα.
Περιορισμένη διαθεσιμότητα και ποικιλία
Τα προϊόντα «κρέατος» φυτικής προέλευσης μπορεί να έχουν περιορισμένη διαθεσιμότητα σε ορισμένες περιοχές ή αγορές, ιδίως σε αγροτικές περιοχές ή αναπτυσσόμενες χώρες με λιγότερο ανεπτυγμένες βιομηχανίες τροφίμων φυτικής προέλευσης. Επιπλέον, η ποικιλία των διαθέσιμων επιλογών κρέατος φυτικής προέλευσης μπορεί να είναι περιορισμένη σε σύγκριση με το ευρύ φάσμα των προϊόντων ζωικής προέλευσης, γεγονός που θα μπορούσε να περιορίσει την επιλογή αυτών των τροφίμων από τους καταναλωτές.
Ρυθμιστικές προκλήσεις
Τα ρυθμιστικά πλαίσια που διέπουν την επισήμανση, την πώληση και την ασφάλεια των προϊόντων κρέατος φυτικής προέλευσης διαφέρουν ανά χώρα και περιοχή, οδηγώντας σε ασυνέπειες και αβεβαιότητες για τους κατασκευαστές και τους καταναλωτές. Η διασφάλιση της συμμόρφωσης με τους υφιστάμενους κανονισμούς και πρότυπα, καθώς και η πλοήγηση σε πιθανές κανονιστικές αλλαγές ή περιορισμούς, μπορεί να αποτελέσει πρόκληση για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά κρέατος φυτικής προέλευσης.
Σκεπτικισμός
Παρά την αυξανόμενη υιοθέτηση μιας χορτοφαγικής διατροφής, ορισμένοι καταναλωτές παραμένουν επιφυλακτικοί ή διστάζουν να δοκιμάσουν προϊόντα κρέατος φυτικής προέλευσης λόγω προκαταλήψεων σχετικά με τη γεύση, τη διατροφική αξία ή την αυθεντικότητα του προϊόντος. Η υπέρβαση αυτών των αντιλήψεων και η εκπαίδευση των καταναλωτών σχετικά με τα οφέλη και τις ιδιότητες των κρεάτων φυτικής προέλευσης είναι απαραίτητη για την προώθηση και την ανάπτυξη της αγοράς.
Ανταγωνισμός από εναλλακτικές πρωτεΐνες
Τα προϊόντα κρέατος φυτικής προέλευσης αντιμετωπίζουν ανταγωνισμό από άλλες εναλλακτικές πηγές πρωτεϊνών, όπως το κρέας που «καλλιεργείται» στο εργαστήριο, η πρωτεΐνη που προέρχεται από έντομα κλπ. Αυτές οι αναδυόμενες τεχνολογίες και προϊόντα προσφέρουν πρόσθετες επιλογές για τους καταναλωτές που αναζητούν βιώσιμες και ηθικές εναλλακτικές πηγές πρωτεΐνης, ενδεχομένως κατακερματίζοντας την αγορά και εντείνοντας τον ανταγωνισμό.
*Μη ζωικά προϊόντα, δυτικής προέλευσης.
Με πληροφορίες από Verified Market Research