Του Γιάννη Γορανίτη
Το ιλιγγιώδες ποσό που συγκέντρωσε το ZeTime της MyKronoz μας προδιαθέτει είτε για μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση, είτε για μία ακόμη περίπτωση υπερεκτιμημένου gadget. To hype πάντως δεν αρκεί για να δικαιολογήσει τη σαρωτική επιτυχία της καμπάνιας χρηματοδότησης στο Kickstarter: μέσα σε λίγες ώρες από τη δημοσίευσή της είχε πιάσει τον στόχο των $50.000. Την πρώτη εβδομάδα ξεπέρασε το $1 εκατ. και συνέχιζε να ανεβαίνει μέχρι που έφτασε μια μέρα πριν την ολοκλήρωσή κοντά στα $5 εκατ. Τελικά, συγκέντρωσε $5.333.460, σημειώνοντας μία από τις καλύτερες επιδόσεις για wearable προϊόντα.
Οι 26.802 χρήστες της πλατφόρμας μικροχρηματοδότησης που έσπευσαν να στηρίξουν το συγκεκριμένο project θα προμηθευτούν πρώτοι το καινοτόμο ρολόι, σε προνομιακή τιμή. Με κόστος προπαραγγελίας τα $139 (~€127,5) ήταν ευνόητο ότι θα προξενούσε το ενδιαφέρον και σε λιγότερο φανατικούς καταναλωτές προϊόντων τεχνολογίας. Όταν κυκλοφορήσει επίσημα πάντως, θα κοστίζει $199.
Όσο μάλιστα αυξανόταν το ποσό της χρηματοδότησης και η εταιρεία ξεπερνούσε τους στόχους που είχε θέσει (στο 1ο, 2ο, 3ο εκ. κτλ), τόσο πολλαπλασιάζονταν οι παροχές και οι εκπτώσεις προς τους ενδιαφερόμενους.
Μηχανικό και έξυπνο
Γιατί όμως τράβηξε τόσο ενδιαφέρον (και τόσα χρήματα); Κατ' αρχάς, πρόκειται για ένα υβριδικό smartwatch το οποίο παντρεύει την εμφάνιση του συμβατικού χρονογράφου με τις έξυπνες λειτουργίες. Είναι εμπνευσμένο από τα κλασικά ελβετικά ρολόγια και κατασκευάζεται από ανοξείδωτο ατσάλι.
Δεν μένει όμως μόνο στην εμφάνιση. Χρησιμοποιεί ταυτόχρονα μηχανικούς δείκτες αλλά και έγχρωμη οθόνη αφής, συνδυασμό που οι γνώστες της ωρολογοποιίας θεωρούν επίτευγμα (λόγω της προφανώς δυσκολίας να τρυπήσουν το γυαλί της οθόνης ακριβώς στο μέσον της).
Ο κάτοχος του ZeTime μπορεί λοιπόν ανά πάσα στιγμή να βλέπει την ώρα χωρίς να χρειάζεται να πατήσει κάποιο πλήκτρο ή να ενεργοποιήσει κάποια λειτουργία –χαρακτηριστικό που λείπει από τα υπόλοιπα έξυπνα ρολόγια, ακόμη και τα κατά πολύ ακριβότερα. Αν το γεγονός ότι ένα ρολόι μπορεί να απεικονίζει την ώρα δεν σας ακούγεται και τόσο καινοτόμο, θα συνοψίσουμε τις λοιπές λειτουργίες του:
Ενσωματώνει αισθητήρα καταγραφής καρδιακών παλμών και επιταχυνσιόμετρο τριών αξόνων, προκειμένου να καταγράφει τη σωματική δραστηριότητα, τις συνήθειες ύπνου, και τις επιδόσεις των αθλούμενων κατόχων του. Κυκλοφορεί με προεγκατεστημένες αρκετές χρήσιμες εφαρμογές επικοινωνίας, οργάνωσης και άσκησης, ενώ επιτρέπει την πλήρη παραμετροποίηση και ρύθμιση της εμφάνισης και των ειδοποιήσεων σύμφωνα με τις προτιμήσεις του κατόχου του. Είναι επίσης πλήρως αδιάβροχο και στεγανό σε βάθος έως 30 μέτρων.
Τέλος, οι δείκτες του ρυθμίζονται όχι από τη φυσική κορώνα, αλλά μέσω της συμβατής εφαρμογής για smartphones, ενώ η ώρα ρυθμίζεται αυτόματα σε κάθε αλλαγή ζώνης αλλά και σε κάθε μετάβαση από χειμερινή σε θερινή.
Αυτονομία ενός μήνα
Σε αντίθεση με τα υπόλοιπα έξυπνα ρολόγια, το ZeTime δεν απαιτεί φόρτιση κάθε τρεις και λίγο. Χάρη στη μπαταρία των 200mAh και την τεχνολογία Smart Movement, μπορεί να λειτουργήσει επί 30 ημέρες, πριν απαιτηθεί να το συνδέσετε στην πρίζα (ή τέλος πάντων στη USB θύρα). Να επισημάνουμε πάντως ότι μόνο στα «ψιλά γράμματα» της περιγραφής αναφέρεται ότι η αυτονομία πέφτει αισθητά εφόσον είναι ενεργοποιημένες οι smart λειτουργίες.
Ακόμη κι έτσι πάντως, οι κατασκευαστές υπόσχονται ότι η αυτονομία θα ξεπερνά τις τρεις ημέρες. Η διαφορά με άλλες συσκευές της κατηγορίας είναι αισθητή, καθώς π.χ. το Apple Watch Series και το νέο Samsung Gear προσφέρουν αυτονομία γύρω στις 18 ώρες, ενώ το LG Watch Style μόλις 12.
Περισσότερες πληροφορίες και τα αναλυτικά χαρακτηριστικά του έξυπνου ρολογιού ZeTime, αλλά και των άλλων συσκευών της MyKronoz θα βρείτε εδώ.
Η «κατάρα» του Pebble
Η επιτυχία του ZeTime πάντως δεν είναι η πρώτη στην κατηγορία. Τα έξυπνα ρολόγια συγκαταλέγονται στις δημοφιλέστερες επιλογές στις πλατφόρμες χρηματοδότησης από το κοινό. Πλέον χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή του Pebble, του έξυπνου ρολογιού που όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2012 έσπασε το σχετικό ρεκόρ συγκεντρώνοντας $10.3 εκατ. στο Kickstarter.
Τα επόμενα δύο ρολόγια της καινοτόμου εταιρείας συγκέντρωσαν αθροιστικά $20.3 εκ. από 75.000 υποστηρικτές και πολλοί έκαναν λόγο για τον πιο αξιόμαχο αντίπαλο των κολοσσών του χώρου, Apple και Samsung. Το εντυπωσιακό ρεκόρ χρηματοδότησης όμως, δεν συνοδεύτηκε από εξίσου εντυπωσιακή εμπορική πορεία. Στα τέλη του 2016 η εταιρεία ανακοίνωσε ότι διακόπτει όλες τις δραστηριότητές της και ότι ακυρώνει την προγραμματισμένη κυκλοφορία νέων προϊόντων και την υποστήριξη όσων έχει ήδη λανσάρει.
Ας ευχηθούμε στην MyKronoz (και στους χρηματοδότες της) καλύτερη τύχη.