Του Γιάννη Γορανίτη
Οι κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας και της τεχνολογίας έχουν επενδύσει τεράστια ποσά και ανθρώπινο δυναμικό στην ανάπτυξη των αυτόνομων οχημάτων. Όλα μάλιστα δείχνουν ότι η αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας θα μας επιτρέψει να δούμε στους δρόμους πλήρως αυτόνομα οχήματα αρκετά νωρίτερα απ' ό,τι θεωρούσαμε.
Όταν αναφερόμαστε σε πλήρη αυτονομία (επιπέδου 4), εννοούμε ότι δεν θα απαιτείται καν η παρουσία του οδηγού πίσω από το τιμόνι (αν έχουν τιμόνι!), σε αντίθεση με τα οχήματα επιπέδου 3 που θα είναι μεν αυτοοδηγούμενα, αλλά θα προβλέπεται η παρέμβαση του οδηγού σε έκτακτες περιπτώσεις. Στο απώτερο μέλλον αναμένονται και πλήρως ρομποτικά οχήματα επιπέδου 5.
Η Volkswagen, η GM και η Toyota έχουν υποσχεθεί αυτοκίνητα χωρίς οδηγό (επιπέδου 4) μέχρι το 2021, ενώ η BMW, η Ford και η Tesla το τοποθετούν στο 2021. Λογικά, το κόστος των πρώτων αυτόνομων οχημάτων θα είναι υπέρογκο, λόγω των τεράστιων ποσών που έχουν επενδυθεί για την έρευνα και την ανάπτυξή τους. Οι εκτιμήσεις κάνουν ήδη λόγο για κόστος κατασκευής από $50.000-70.000 ανά όχημα.
Ο εκδημοκρατισμός της αυτόνομης οδήγησης
Οι ιδρυτές ενός startup από την Ουγγαρία, οι οποίοι πρόσφατα μετεγκαταστάθηκαν στο Mountain View της Καλιφόρνια, υπόσχονται ότι όχι μόνο θα κάνουν την αυτόνομη οδήγηση πολύ πιο προσιτή, αλλά και ότι θα επισπεύσουν τις εξελίξεις.
Η AImotive δοκιμάζει ήδη ένα καινοτόμο σύστημα που μπορεί να μετατρέψει οποιοδήποτε συμβατικό όχημα σε πλήρως αυτόνομο (επιπέδου 5) με υποπολλαπλάσιο κόστος. Εκτιμούν μάλιστα ότι η εμπορική έκδοση του kit θα κυμαίνεται στα $6.000 –περίπου στο 10% του κόστους ενός πλήρους αυτόνομου οχήματος.
Η σουίτα aiDrive συντίθεται από τέσσερις μηχανές λογισμικού που επιτελούν μεν διαφορετικές λειτουργίες, συνεργάζονται δε άψογα μεταξύ τους. Το aiKit παρέχει πλήρη συμβατότητα με όλα τα hardware της αγοράς. Είναι ενδεικτικό ότι ως συσκευές εισόδου θα αξιοποιούνται τέσσερις συμβατικές κάμερες με υπερ-ευρυγώνιους φακούς, κάτι που αν μη τι άλλο μειώνει σημαντικά το κόστος.
Οικουμενική αυτονομία
Σε αντίθεση μάλιστα με τις περισσότερες υλοποιήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών, τα αυτοκίνητα που θα αποκτούν οδηγική αυτονομία μέσω του kit της AImotive, θα μπορούν να κυκλοφορούν χωρίς πρόβλημα σε οποιονδήποτε δρόμο του πλανήτη, ανεξαρτήτως καιρικών και φωτιστικών συνθηκών.
Όπως μάλιστα δηλώνει ο ιδρυτής της AImotive, Laszlo Kishonti «τα οχήματα θα προσαρμόζονται σε όλες τις κουλτούρες και τις οδηγικές συμπεριφορές», χάρη στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τις δυνατότητες μηχανικής μάθησης με τις οποίες θα εξοπλιστεί.
Οι 120 ερευνητές και developers, που ήδη εργάζονται στο project αναπτύσσουν ένα πλέγμα AI αλγόριθμων, ώστε το aiDrive να «λαμβάνει» εγκαίρως τις απαιτούμενες αποφάσεις, να προσαρμόζεται σε κάθε δρόμο και περιβάλλον, και να διασφαλίζει μέγιστη ασφάλεια για τους επιβάτες, τους πεζούς και το όχημα.
Οι εικόνες που λαμβάνουν οι κάμερες και τα δεδομένα που συλλέγουν οι αισθητήρες συνδυάζονται με τον μηχανισμό αναγνώρισης και αποστέλλονται σε πραγματικό χρόνο στο εξελιγμένο νευρωνικό δίκτυο (CNN), το οποίο και λαμβάνει όλες τις αποφάσεις. Η μηχανή μάλιστα αναγνωρίζει πάνω από 100 διαφορετικές κατηγορίες αντικειμένων (επιβατικά αυτοκίνητα, πεζοί, ποδήλατα, μοτοσικλέτες, ζώα κ.λπ.) και είναι σε θέση να υπολογίζει τις αποστάσεις και να εκτελεί τους πολύπλοκους αλγόριθμους σε πραγματικό χρόνο. Συμπληρωματικά, η εταιρεία αναπτύσσει ένα σύστημα πλοήγησης που αξιοποιεί τα δεδομένα των συμβατικών χαρτών από οποιοδήποτε GPS ή κινητό.
Το αουτσάιντερ έτοιμο να κάνει την έκπληξη
Ποιος θα περίμενε ότι ένα μικρό startup από την Ουγγαρία θα έφτανε μέχρι το Mountain View, λίγα μόνο λεπτά από το αρχηγείο της Google; Η ολιγομελής ομάδα των Ούγγρων μηχανικών και developers δεν έφτασε απλώς στην Καλιφόρνια, αλλά έχει εντυπωσιάσει την tech κοινότητα και έχει μαγνητίσει το ενδιαφέρον της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η AImotive ιδρύθηκε το 2015, διαθέτοντας βέβαια την τεχνογνωσία από την ανάπτυξη του NaviGenie. Αφού παρουσίασαν το concept στην έκθεση CES εξασφάλισαν χρηματοδότηση $2,5 εκ. και λίγους μήνες αργότερα ξεκίνησαν να συνεργάζονται με την Nvidia.
Ο πρώτος γύρος της χρηματοδότησης απέφερε επιπλέον 5,6 εκ. δολάρια και πλέον 120 εργαζόμενοι δουλεύουν στη Βουδαπέστη και στην Καλιφόρνια προετοιμάζοντας αυτό που σύμφωνα με τον επικεφαλής τους «θα αλλάξει τον τρόπο που κινούμαστε». Οι δοκιμές του συστήματος της AImotive θα ξεκινήσουν τους επόμενους μήνες σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας και μέσα στο 2018 σε αστικό περιβάλλον.
Περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site της.