Του Γιάννη Γορανίτη
Σχεδόν όλες οι απαντήσεις στην ερώτηση «πώς θα βγούμε από την κρίση», περιλαμβάνουν τις λέξεις: «καινοτομία» και «εξωστρέφεια». Πράγματι, οι τομείς της τεχνολογίας και της πρωτογενούς παραγωγής μπορούν να γίνουν τα «άλογα» που θα τραβήξουν το «άρμα». Αρκεί βέβαια να μην αρκεστούμε στις θεωρητικές συζητήσεις και να περάσουμε στην πράξη.
Όπως πέρασε μια ομάδα δραστήριων νέων, που πρόσφατα ανέπτυξε ένα καινοτόμο μοντέλο πλατφόρμας για B2B εξαγωγές. Το ExportsManager.com υποστηρίζει τις αγοραπωλησίες προϊόντων μεταξύ εξαγωγέων και αγοραστών, ενώ ταυτόχρονα παρέχει συμβουλευτικές, μεταφορικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες στα μέλη του.
Η πλατφόρμα είναι στον αέρα εδώ και περίπου έναν μήνα και ήδη αριθμεί περισσότερους από 150 εξαγωγείς και 80 διεθνείς αγοραστές προϊόντων. Προς το παρόν μέσω της πλατφόρμας διακινούνται τρόφιμα, ποτά και αγροτικά προϊόντα, είτε φρέσκα είτε συσκευασμένα.
Πώς λειτουργεί η πλατφόρμα
Οι εξαγωγείς αποκτούν πρόσβαση σε μία σειρά από εξειδικευμένες υπηρεσίες στρατηγικής εξαγωγών, προκειμένου να βελτιώσουν τα προϊόντα τους, ενώ η πλατφόρμα τους προσφέρει τη δυνατότητα δημιουργίας των εταιρικών και των προϊόντικών τους σελίδων εντελώς δωρεάν. Μπορούν ακόμη να δουν ζωντανά τι ζητούν οι αγοραστές και να έρθουν σε επαφή μαζί τους.
Οι αγοραστές έχουν τη δυνατότητα απευθείας επαφής με τους εξαγωγείς, συμμετοχής σε δημοπρασίες ή απευθείας αγοράς των προϊόντων που τους ενδιαφέρουν. Η καινοτομία της πλατφόρμας ExportsManager έγκειται στο Dealing Room, μέσω του οποίου γίνεται η διαπραγμάτευση της εξαγωγής και οι συναλλασσόμενοι μπορούν να λάβουν προσφορές για μεταφορικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες. Εξάλλου, μπορούν να αιτηθούν τη χρηματοδότηση της εξαγωγής.
Η πλατφόρμα έχει ξεκινήσει ήδη να λειτουργεί και περιλαμβάνει αρκετά προϊόντα, ενώ σύντομα θα προστεθούν και νέες υπηρεσίες και λειτουργίες.
Πληρωμή μόνο μετά την εξαγωγή
Είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με τον Γιάννη Ασλάνη, General Manager του ExportsManager.com σχετικά με τη δραστηριότητα της πλατφόρμας και τις δυνατότητες που ανοίγονται μπροστά της. Όσον αφορά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πλατφόρμας μας είπε: «Έχουμε καταφέρει να ψηφιοποιήσουμε όλες τις διαδικασίες μίας εξαγωγής μέσα σε ένα ηλεκτρονικό οικοσύστημα έτσι ώστε οι εξαγωγείς και οι αγοραστές να μπορούν να ολοκληρώσουν την συναλλαγή τους σε σύντομο χρόνο και με τις καλύτερες προϋποθέσεις».
Το ExportsManager αμείβεται από τους παρόχους υπηρεσιών με ποσοστά από τις υπηρεσίες που αγοράζουν τα μέλη, ενώ οι εξαγωγείς πληρώνουν το λεγόμενο «success fee», μόνο εφόσον ολοκληρώσουν την εξαγωγή τους.
Ρωτήσαμε τον κ. Ασλάνη αν προγραμματίζουν στροφή και σε B2C μοντέλο. «Θέλουμε αρχικά να στήσουμε ένα B2B δίκτυο στο οποίο μετέπειτα θα δώσουμε τη δυνατότητα να πουλήσει απευθείας στο καταναλωτή και για αυτό το λόγο ήδη έχουμε εξελίξει τις συσκευασίες που θα χρησιμοποιηθούν και έχουμε αναγνωρίσει ποια door to door δίκτυα διανομής θα χρησιμοποιηθούν», μας δήλωσε.
Οι εξαγωγές ως μοχλός ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία
Ο κ. Ασλάνης διαθέτει εμπειρία στον συνδυασμό των νέων τεχνολογιών με τον κλάδο των εξαγωγών, ως ιδρυτής του Yourgreekoliveoil, της πρώτης B2B πλατφόρμας εξαγωγών «χύμα» ελληνικού ελαιόλαδου. Ως εκ τούτου, τον ρωτήσαμε για τις δυνατότητες των εξαγωγών αγροτικών και όχι μόνο προϊόντων. Όπως μας δήλωσε: «Για κάθε χώρα οι εξαγωγές αποτελούν μοχλό ανάπτυξης και ιδίως στην Ευρωπαϊκή Ένωση η υποβοήθηση των μικρών εξαγωγέων αποτελεί σοβαρή επιχειρηματική ευκαιρία. Για την Ελλάδα οι εξαγωγές αποτελούν τομέα, τον οποίο το κράτος πρέπει να υποστηρίξει σοβαρά καθώς μαζί με το τουρισμό μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάκαμψης της οικονομίας. Επίσης πρέπει να εκμεταλλευτούμε στρατηγικά τη γεωγραφική θέση της χώρας μας και το ρόλο της σαν διαμετακομιστικό κέντρο στο διεθνές εμπόριο μεταξύ Ευρώπης και λοιπού κόσμου».
Όσον αφορά τον ρόλο της πολιτείας στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της εξωστρέφειας του πρωτογενούς τομέα, ο κ. Ασλάνης τόνισε: «Θεωρώ ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα για να αναδειχθεί η αξία της μεταποίησης προϊόντων και να εξελιχτούν οι παραγωγοί σε μεταποιητές για να μπορέσουν να εισπράξουν την υπεραξία. Αυτή τη στιγμή εξάγουμε κυρίως χύμα προϊόντα σε Ιταλία, Κύπρο, Τουρκία και Γερμανία και λιγότερο σε μεγάλες αγορές όπως ΗΠΑ, Ην. Βασίλειο και Κίνα. Αυτό που απαιτείται είναι “εθνικό branding”, αλλά και φορολογικά κίνητρα για εξαγωγές. Επίσης, ο ΦΠΑ πρέπει να επιστρέφεται σε συντομότερο χρόνο στους εξαγωγείς μας».