To Facebook σκοτώνει τα bots του και εξαγοράζει μια startup για να τα κάνει πιο έξυπνα

To Facebook σκοτώνει τα bots του και εξαγοράζει μια startup για να τα κάνει πιο έξυπνα

Του Γιάννη Γορανίτη

Μία ακόμη startup ανεβαίνει στο άρμα του Facebook. Η εξαγορά της πολλά υποσχόμενης Ozlo, μια νεοφυούς επιχείρησης που εξειδικεύεται σε εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, ανακοινώθηκε πριν μερικές ώρες.

Η εταιρεία με έδρα το Palo Alto της Καλιφόρνια είχε βρεθεί ξανά στο στόχαστρο του Facebook, αλλά πιθανότατα οι επιτελείς του θεώρησαν ότι θα μπορούσαν να αναπτύξουν 'in-house' τον περιβόητο εικονικό βοηθό, ο οποίος θα αποτελούσε το αντίπαλο δέος στη Siri της Apple, στον Assistant της Google, στην Alexa της Amazon και στην Cortana της Microsoft.

Ο virtual assistant με την κωδική ονομασία «Μ» όμως δεν είναι ακόμη έτοιμος. Μετά από τρία τουλάχιστον χρόνια ανάπτυξης, ο εικονικός βοηθός της Facebook βρίσκεται ακόμη σε δοκιμαστικό στάδιο και είναι διαθέσιμος σε πολύ περιορισμένο αριθμό χρηστών.

Εικονική βοήθεια στο Messenger

Ορισμένες από τις αυτοματοποιημένες δυνατότητες του M έχουν ήδη ενσωματωθεί στην εφαρμογή Messenger (η γνωστή υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων), επιτρέποντας και την αξιοποίηση του από chatbots τρίτων εταιρειών.

Μία από τις εφαρμογές που έχει ήδη αναπτύξει η Ozlo, μέσα σε τέσσερα χρόνια από την ίδρυσή της, αναλαμβάνει την ανάλυση και κατανόηση γραπτών συνομιλιών, σε βαθμό που το bot να δίνει απαντήσεις σε σύνθετες ερωτήσεις που δεν έχουν απαραιτήτως απλές απαντήσεις (ναι/ όχι). Οι δημιουργοί της πλατφόρμας το περιγράφουν με τη φράση «πιθανολογικοί ισχυρισμοί της αλήθειας». Ακούγεται μπερδεμένο, αλλά οι executives του Facebook φαίνεται ότι πείστηκαν. Για να το απλουστεύσουν στο site τους παρουσιάζουν ένα σύντομο demo, στο οποίο ο εικονικός βοηθός απαντά σε μια ερώτηση σχετικά με το αν ένα εστιατόριο είναι «φιλικό για μεγάλες παρέες». Προκειμένου να δώσει ακριβή απάντηση αντλεί πληροφορίες αναλύοντας σε πραγματικό χρόνο πολλαπλές κριτικές και σχόλια.

Λίγες ώρες μετά την εξαγορά, το περιεχόμενο της ιστοσελίδας της Ozlo εξαφανίστηκε. Στη θέση του υπάρχει μόνο ένα μήνυμα που επιβεβαιώνει τη συμφωνία. «Εντασσόμενοι σε μια ομάδα που μοιράζεται τις αξίες μας και το όραμά μας, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για την οικοδόμηση εμπειριών που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη και τη μηχανική μάθηση. Υπάρχουν πολλά περισσότερα για να εξερευνήσουμε στο μέλλον και είμαστε ενθουσιασμένοι που φέρνουμε την τεχνολογία μας στην κοινότητα του Messenger», αναφέρει μεταξύ άλλων.

Εκτός όμως από την τεχνολογία, το Facebook «εξαγόρασε» και το εργατικό δυναμικό της εταιρείας. Η ομάδα της Ozlo αριθμεί 30 υπαλλήλους, οι περισσότεροι από τους οποίους θα ενταχθούν στις ομάδες ανάπτυξης του Messenger στα κεντρικά γραφεία του Facebook. Οι οικονομικοί όροι της συμφωνίας δεν έγιναν γνωστοί.

Η ΑΙ στο επίκεντρο

Η εξαγορά της Ozlo συνεπάγεται ότι η Facebook όχι μόνο θέλει να προχωρήσει περαιτέρω το συγκεκριμένο εγχείρημα, αλλά και ότι θέτει την τεχνητή νοημοσύνη και τη μηχανική μάθηση στο επίκεντρο των μελλοντικών πλάνων της. Η συγκεκριμένη συμφωνία ίσως του δώσει την ώθηση και την τεχνογνωσία που απαιτείται προκειμένου οι χρήστες να μπορούν να ρωτήσουν οτιδήποτε (από το πρόγραμμα της τηλεόρασης και τα κοντινά εστιατόρια, μέχρι την πρόγνωση του καιρού στην περιοχή τους και το νόημα της ζωής) και να λάβουν απάντηση σχεδόν σε πραγματικό χρόνο.

Ο Mark Zuckerberg άλλωστε, έχει κατ' επανάληψη δηλώσει ότι η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί βασική προτεραιότητα για την εταιρεία του. Αυτός είναι και ο λόγος που επιμένει τόσο στην ανάπτυξη και ενίσχυση του εικονικού βοηθού του. Την περασμένη εβδομάδα, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των οικονομικών αποτελεσμάτων, ο Zuckerberg επανέλαβε ότι η ΑΙ διατηρεί κεντρικό ρόλο στο δεκαετές πλάνο του Facebook.

Η ανακοίνωση της συμφωνίας σχεδόν συνέπεσε με τη διαρροή μιας αν μη τι άλλο περίεργης είδησης, που θέλει τη Facebook να διακόπτει ένα άλλο πρόγραμμα ένταξης της τεχνητής νοημοσύνης στις εφαρμογές της. Ο λόγος ήταν ότι τα bots σταμάτησαν να επικοινωνούν στα αγγλικά και άρχισαν να χρησιμοποιούν φράσεις που καταλάβαιναν με τα ίδια, αλλά όχι και οι άνθρωποι που τα επέβλεπαν. Λεπτομέρειες στο διαφωτιστικό μεν, ανατριχιαστικό δε ρεπορτάζ του Fast Co. design.