Του Γιάννη Παλιούρη
Σχεδόν το 60% όλων των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στη Νορβηγία τον περασμένο Μάρτιο ήταν πλήρως ηλεκτρικά, κάτι που συνέβη για πρώτη φορά σε οποιαδήποτε χώρα του κόσμου, αποδεικνύοντας ότι οι Σκανδιναβοί είναι στον σωστό δρόμο για τον τερματισμό των πωλήσεων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2025.
Το ερώτημα είναι πως οι Νορβηγοί τα κατάφεραν, εκεί που όλοι οι άλλοι δείχνουν να δυσκολεύονται. Πολύ απλά: εξαιρώντας τα ηλεκτροκίνητα οχήματα από φόρους που επιβάλλονται σε πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα μοντέλα. Σαν αποτέλεσμα, το 58,4% των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Νορβηγία τον Μάρτιο ήταν αμιγώς ηλεκτρικά.
Στο σύνολο του 2018 το αντίστοιχο ποσοστό ανήλθε στο 31,2% από 20,8% το 2017, πολύ υψηλότερο από οποιοδήποτε άλλη χώρα, σε σημείο που οι Νορβηγοί καταναλωτές να περιμένουν σε λίστες αναμονής καθώς οι παραγωγοί ηλεκτρικών οχημάτων προσπαθούν να συμβαδίσουν με τη ζήτηση.
Ενώ όπως είναι φυσικό οι αριθμοί θα διαφέρουν από μήνα σε μήνα, αναμένεται ότι για το σύνολο του 2019 πάνω από τα μισά αυτοκίνητά που θα πωληθούν στη Νορβηγία θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά, κάτι που θα σηματοδοτήσει μια ριζική αναμόρφωση της αγοράς αυτοκινήτου αλλά και των υποδομών που την εξυπηρετούν, από τους σταθμούς ανεφοδιασμού έως τα συνεργεία και τις ειδικότητες των μηχανικών τους.
Τo ακόμα πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι αυτή η μεταστροφή λαμβάνει χώρα όχι σε ένα οποιοδήποτε κράτος, αλλά στον μεγαλύτερο παραγωγό πετρελαίου και φυσικού αερίου της Δυτικής Ευρώπης. Πράγματι, τα τεράστια αποθέματα ορυκτών καυσίμων που διαθέτει η Νορβηγία στη Βόρεια Θάλασσα της επιτρέπουν να συνεχίσει να λοξοκοιτά προς τα συμβατικά καύσιμα. Αυτό, όμως, σύμφωνα με τους Νορβηγούς θα ήταν μια κοντόφθαλμη οπτική και κατά συνέπεια έχουν δεσμευτεί σε μια πιο πράσινη οικονομία.
Τη στρατηγική στροφή που κάνει η Νορβηγία μαρτυρά και ότι η πρωτεύουσα της χώρας, το Όσλο, θα είναι η πρώτη μητροπολιτική περιοχή στον κόσμο στην οποία θα εγκατασταθούν ασύρματοι (!) σταθμοί φόρτισης για ηλεκτρικά ταξί, με στόχο έως το 2023 ο στόλος των ταξί να παράγει μηδενικές εκπομπές αερίων.
Τα ηλεκτρικά όνειρα των Νορβηγών δεν σταματούν στον δρόμο αλλά επεκτείνονται και στους αιθέρες. Ειδικότερα, μόλις την περασμένη Παρασκευή ο νορβηγικός αεροπορικός όμιλος OSM παρήγγειλε 60 ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη eFlyer2, που κατασκευάζονται από την Bye Aerospace με έδρα το Κολοράντο, με σκοπό την εκπαίδευση μιας μελλοντικής γενιάς πιλότων στην ηλεκτρική πτήση.
Σύμφωνα με έκθεση της JP Morgan η αυτοκινητοβιομηχανία υφίσταται ριζική μεταμόρφωση, με τoυς περισσότερους κατασκευαστές να συμφωνούν ότι τα επόμενα 10 χρόνια θα συμβούν περισσότερες αλλαγές από τις δύο προηγούμενες δεκαετίες. Στην ίδια έκθεση επισημαίνεται ότι έως το 2025 τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα θα αντιπροσωπεύουν περίπου το 30% όλων των πωλήσεων, επιφέροντας μεγάλες αλλαγές όχι μόνο στην ίδια την αυτοκινητοβιομηχανία αλλά στους κλάδους της ασφάλισης, της αγοράς καυσίμων και των δικτύων ενέργειας.
Το «ηλεκτρικό φαινόμενο» βρίσκεται πλέον σε πλήρη εξέλιξη, με τους εδραιωμένες «παίκτες» της αγοράς να δεσμεύονται στην προσφορά μιας ευρείας γκάμας καθαρών, ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο μέλλον, ενώ εκείνοι που θα επιμείνουν στα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα δουν τις πωλήσεις τους να μειώνονται χρόνο με το χρόνο, όπως υποστηρίζει η JP Morgan.