Του Γιάννη Γορανίτη
Οι φήμες που κυκλοφορούσαν τις τελευταίες ημέρες σχετικά με την εξαγορά της Mobileye επιβεβαιώθηκαν χθες με τον πλέον ηχηρό τρόπο. Η Intel δημοσιοποίησε την ανακοίνωση σχετικά με την πρόθεση εξαγοράς της ισραηλινής εταιρείας έναντι του ιλιγγιώδους ποσού των 15,3 δισ. δολαρίων (~14,33 δισ. ευρώ).
Το ποσό ξεπερνάει κατά πολύ την κεφαλαιοποίηση της Mobileye (10,5 δισ.$) και είναι ένα από τα μεγαλύτερα που έχουν δαπανηθεί ποτέ για εξαγορά ισραηλινής εταιρείας. Όπως ανακοινώθηκε, μία θυγατρική της Intel θα προχωρήσει σε δημόσια προσφορά για την απόκτηση του συνόλου των κοινών μετοχών της Mobileye (έναντι $63,54 ανά μετοχή). Να σημειώσουμε πάντως ότι το περασμένο οικονομικό έτος τα λειτουργικά κέρδη της Mobileye ανήλθαν στα $121 εκ., γεννώντας πολλά ερωτηματικά για το ύψος του ποσού που θα δαπανήσει ο αμερικανικός κολοσσός.
Η εξαγορά αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στους ερχόμενους εννέα μήνες, καθώς θα πρέπει να εγκριθεί από τη γενική συνέλευση των μετόχων της Mobileye, από τις ρυθμιστικές αρχές του Ισραήλ και την αρμόδια επιτροπή ανταγωνισμού.
Εξειδίκευση στα αυτό-οδηγούμενα οχήματα
Η Mobileye ιδρύθηκε το 1999 από τον καθηγητή Πληροφορικής στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ, Amnon Shashua, ο οποίος αποφάσισε να μετεξελίξει το αντικείμενο της ακαδημαϊκής του έρευνας σε εμπορικό προϊόν. Αρχικά η εταιρεία ανέπτυξε έναν αλγόριθμο που επεξεργάζεται τα σήματα από τις κάμερες των οχημάτων και το συμβατό chip με την ονομασία EyeQ.
Η συγκεκριμένη λύση τράβηξε το ενδιαφέρον πολλών αυτοκινητοβιομηχανιών και γρήγορα προσέλκυσε πελάτες όπως η BMW και η Volvo, ενώ συνέχισε να εξελίσσει την τεχνολογία και να εστιάζει στην αξιοποίησή της από τα αυτόνομα οχήματα. Σήμερα, η εταιρεία που διατηρεί την έδρα της στην Ιερουσαλήμ έχει φτάσει να θεωρείται ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος προμηθευτής τεχνολογικών λύσεων για αυτόνομα οχήματα στον κόσμο (περίπου το 70% της συγκεκριμένης αγοράς).
Ήδη έχει πουλήσει την τεχνολογία της ή έχει καταλήξει σε οριστικές συμφωνίες με 27 αυτοκινητοβιομηχανίες ή περιφερειακές εταιρείες του κλάδου, ενώ βρίσκεται σε συζητήσεις με αρκετές ακόμη. Το 2015 η Tesla ανακοίνωσε ότι θα χρησιμοποιεί την τεχνολογία της Mobileye σε όλα τα μελλοντικά αυτόνομα ή ημιαυτόνομα οχήματα, αλλά το πρώτο θανατηφόρο τροχαίο με ένα Model S της εταιρείας αποδόθηκε σε δυσλειτουργία της κάμερας και οδήγησε σε πρόωρη διακοπή της συνεργασίας τους.
Η Mobileye δεν πτοήθηκε και πριν λίγους μήνες ανακοίνωσε τη συνεργασία της με τη BMW και την Intel με αντικείμενο την κατασκευή πλήρως αυτόνομων οχημάτων. Ήδη τα πρώτα 40 αυτοκίνητα βρίσκονται σε δοκιμαστικό στάδιο. Οι υπεύθυνοι της Intel, διαβλέποντας προφανώς τις δυνατότητες της εταιρείας αποφάσισαν να καταθέσουν την πρόταση εξαγοράς, δημιουργώντας μεγάλη αίσθηση στον κλάδο.
Η πίτα των 100 δισ.
Ακόμη και οι πλέον επιφυλακτικοί με την αυτόνομη οδήγηση διαβλέπουν πλέον ότι η αυτοκινητοβιομηχανία αργά ή γρήγορα θα βαδίσει προς αυτή την κατεύθυνση. Ήδη εκτιμάται ότι η συγκεκριμένη αγορά θα εκτιναχθεί στα 70 δισ. μέχρι το 2030, ενώ άλλες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για συνολική αξία άνω των 100 δισ. μέσα στην επόμενη δεκαπενταετία.
Η Intel, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κλάδο της Πληροφορικής φαίνεται διατεθειμένη όχι μόνο να πάρει μερίδιο της πίτας των αυτόνομων οχημάτων, αλλά να ηγηθεί της κούρσας ανάπτυξης νέων τεχνολογιών. Προβλέπεται άλλωστε ότι η μάχη στον κλάδο των αυτόνομων οχημάτων θα είναι θηριώδης, με κολοσσούς όπως η Nvidia, η Qualcomm και η Microsoft να αναπτύσσουν τις δικές τους λύσεις.
Το μάθημα που πήρε από την αγορά της κινητής, στην οποία άργησε να εισέλθει και όταν εισήλθε το έπραξε με μεγάλη επιφυλακτικότητα, ήταν καίριο. Αυτό αποδεικνύεται από τη ζέση της να επενδύσει σε μία νέα εταιρεία ένα τόσο μεγάλο ποσό.
Η σχέση της Intel με την αυτοκινητοβιομηχανία είναι υπαρκτή, αλλά στον τομέα της αυτόνομης οδήγησης δεν είχε παρουσιάσει ιδιαίτερη δραστηριότητα (πλην της προαναφερθείσας συμφωνίας με τη BMW). Επειδή τα big data θα διαδραματίζουν θεμελιώδη ρόλο, η Intel θα επιχειρήσει να προσφέρει συνδυαστικές λύσεις διαχείρισης των δεδομένων. Όταν η αγορά αναπτυχθεί πλήρως, υπολογίζεται ότι θα διακινούνται 4.000GB την ημέρα, μόνο για τις ανάγκες των αυτόνομων οχημάτων.
Τα chip, οι αισθητήρες και το λογισμικό της Mobileye λογικά θα συνδυαστούν με τις τεχνολογίες διαχείρισης των data της Intel, προκειμένου να τροφοδοτούν τον εγκέφαλο του αυτό-οδηγούμενου αυτοκινήτου και να επιτρέπουν την ορθή και ταχύτερη «λήψη αποφάσεων». Επίσης αναμένεται να αναπτυχθούν περαιτέρω τα cloud-to-car πλάνα της αμερικανικής εταιρείας.
Μία άλλη πτυχή της εξαγοράς, αφορά στη μετεγκατάσταση του ειδικού τμήματος της Intel στο Ισραήλ, προκειμένου να επιτευχθεί η βέλτιστη συνεργασία με την ομάδα της Mobileye. Το παράπλευρο όφελος για την Intel θα είναι η εξοικονόμηση περί των $175 εκ. ετησίως λόγω της φορολογικής πολιτικής του Ισραήλ για τις εταιρείες τεχνολογίας.