GM: Εργάζεται πάνω σε ένα σύστημα οδήγησης που ο οδηγός δεν θα χρειάζεται να κοιτάζει στον δρόμο
shutterstock
shutterstock

GM: Εργάζεται πάνω σε ένα σύστημα οδήγησης που ο οδηγός δεν θα χρειάζεται να κοιτάζει στον δρόμο

Πριν από επτά χρόνια, η GM έγινε η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που προσέφερε οδήγηση χωρίς χέρια, όταν παρουσίασε το προηγμένο σύστημα υποβοήθησης οδηγού Super Cruise. Τώρα, επιδιώκει να προωθήσει αυτή τη δυνατότητα ακόμη περισσότερο με ένα σύστημα που θα επιτρέπει στους οδηγούς να μην κοιτάζουν καθόλου στο δρόμο, σύμφωνα με ένα από τα κορυφαία στελέχη λογισμικού της GM.

Αυτά τα συστήματα hands-off, eyes-off - γνωστά στη βιομηχανία και ως Level 3 ή L3 - δεν είναι αυτοκινούμενα αυτοκίνητα όπως αυτά που λειτουργεί η Waymo (τα οποία θεωρούνται Level 4). Αντίθετα, συνήθως λειτουργούν μόνο σε αυτοκινητόδρομους και σε μειωμένες ταχύτητες. Και σε αντίθεση με ένα ρομποταξί, ο οδηγός εξακολουθεί να απαιτείται να αναλάβει τον έλεγχο αν χρειαστεί.

Παρά αυτούς τους περιορισμούς, ένα σύστημα χωρίς χέρια και μάτια μακριά θα ωθούσε τη GM να ξεπεράσει σχεδόν κάθε άλλη αυτοκινητοβιομηχανία που προσφέρει ένα προηγμένο σύστημα υποβοήθησης οδηγού. Η πλειονότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών προσφέρει σήμερα το λεγόμενο Επίπεδο 2, ένα σύστημα που αυτοματοποιεί μέρος της οδήγησης, αλλά εξακολουθεί να απαιτεί την προσοχή του οδηγού. Το Autopilot της Tesla - και ακόμη και το σύστημα λογισμικού FSD - εξακολουθεί να θεωρείται σύστημα επιπέδου 2, μαζί με τα συστήματα Super Cruise της GM και Blue Cruise της Ford.

Σήμερα, μόνο η Mercedes-Benz προσφέρει στις Ηνωμένες Πολιτείες ένα περιορισμένο σύστημα hands-off, eyes-off που ονομάζεται Drive Pilot.

«Το Super Cruise, νομίζω, είναι μια κορυφαία λύση L2 για το hands off, eyes on», δήλωσε ο Dave Richardson, Senior Vice President of Software and Services Engineering της GM, στο TechCrunch σε μια εκτενή συνέντευξη. «Προσπαθούμε επιθετικά να το κάνουμε μια λύση L3, όπου δεν χρειάζεται καν να κοιτάτε πια το δρόμο».

Το Super Cruise χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό δεδομένων χαρτών lidar, GPS υψηλής ακρίβειας, κάμερες και αισθητήρες ραντάρ, καθώς και ένα σύστημα προσοχής του οδηγού, το οποίο παρακολουθεί το άτομο πίσω από το τιμόνι για να διασφαλίσει ότι παρακολουθεί το δρόμο. Όταν το σύστημα ενεργοποιηθεί, θα επιταχύνει ή θα φρενάρει για να διατηρήσει μια επιλεγμένη απόσταση ακολουθίας από ένα προπορευόμενο όχημα, θα κατευθύνει για να διατηρήσει τη θέση της λωρίδας του και θα κάνει αυτόματη αλλαγή λωρίδας για να περάσει την πιο αργή κυκλοφορία.

Ενώ το Super Cruise ήταν το πρώτο πραγματικό hands-free ADAS της βιομηχανίας στην αγορά όταν κυκλοφόρησε το 2017, η GM δεν θεωρήθηκε κυρίαρχος παίκτης επειδή περιόρισε σημαντικά την πρόσβαση στο σύστημα. Για τρία χρόνια, το σύστημα ήταν διαθέσιμο μόνο σε ένα μοντέλο, το Cadillac CT6, και περιοριζόταν σε ορισμένους διαιρεμένους αυτοκινητόδρομους. Σήμερα, το Super Cruise είναι ευρέως διαθέσιμο σε όλες τις μάρκες της GM, όπως η Chevrolet και η GMC. Μέχρι το τέλος του 2025, η GM έχει δηλώσει ότι το Super Cruise θα είναι διαθέσιμο σε περίπου 750.000 μίλια δρόμων στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών και δευτερευόντων αυτοκινητοδρόμων που συχνά συνδέουν μικρότερες πόλεις και κωμοπόλεις.

Ο Ρίτσαρντσον δεν έδωσε χρονοδιάγραμμα για το πότε ένα τέτοιο σύστημα θα μπορούσε να γίνει διαθέσιμο στο κοινό. Και ήταν ντροπαλός ως προς το πόσο ακριβώς έχει προχωρήσει η εταιρεία σε αυτή την αποστολή.

«Όταν θα έχουμε το L3, πιστεύω ότι αυτό έχει νόημα... Πιστεύω ότι αυτό αλλάζει το παιχνίδι», δήλωσε ο Richardson. Το κρίσιμο σημείο, βέβαια, είναι να γνωρίζουμε πότε ένα τέτοιο σύστημα είναι πλήρως ανεπτυγμένο- το να ξεκινήσει οτιδήποτε νωρίτερα θα μπορούσε να απωθήσει τους πελάτες, σημείωσε ο Richardson.

«Αν δεν το εμπιστεύεστε αρκετά και σας πετάξει έξω, τότε είναι σαν - η αναλογία που δίνω μερικές φορές είναι - να οδηγείτε με το 15χρονο παιδί σας που μόλις μαθαίνει να οδηγεί. Δεν τον εμπιστεύεσαι πραγματικά και γίνεται σχεδόν λίγο πιο αγχωτικό».

Ορισμένες πρόσφατες προσλήψεις υποδηλώνουν ότι η εταιρεία εντείνει τις προσπάθειές της.

Τον Δεκέμβριο, η GM προσέλαβε τον Anantha Kancherla ως αντιπρόεδρο του ADAS. Μία από τις οδηγίες του Kancherla είναι να πάρει τα θεμέλια του Super Cruise και να επεκταθεί ή να καινοτομήσει στην επόμενη φάση, δήλωσε ο εκπρόσωπος της GM Stuart Fowle. Αυτό περιλαμβάνει την αξιοποίηση του συστήματος Super Cruise (κυρίως μέσω λογισμικού) και την εφαρμογή του αλλού. Για παράδειγμα, το σύστημα παρακολούθησης που χρησιμοποιείται για να διασφαλίζει ότι τα μάτια του οδηγού είναι στραμμένα στο δρόμο εφαρμόστηκε πρόσφατα για την αποθάρρυνση της απόσπασης της προσοχής από την οδήγηση, ακόμη και όταν το Super Cruise δεν είναι ενεργοποιημένο. Αυτή η νέα λειτουργία, γνωστή ως driver attention assist, κυκλοφόρησε πριν από μερικούς μήνες.

Ο Kancherla είχε μια μακρά τεχνολογική καριέρα στη Silicon Valley, εργαζόμενος για τις Meta, Microsoft και Dropbox. Αλλά ήταν τα πέντε χρόνια που ήταν αντιπρόεδρος μηχανικός του λογισμικού στη μονάδα αυτόνομων οχημάτων της Lyft που μπορεί να αποδειχθεί πιο χρήσιμος για την GM. (Η Lyft πούλησε τελικά αυτή την επιχείρηση στην Toyota).

Οι Kancherla και Richardson ανήκουν σε μια σειρά πρόσφατων προσλήψεων με επίκεντρο το λογισμικό που προέρχονται από τεχνολογικές εταιρείες της Silicon Valley. Ο Ρίτσαρντσον εντάχθηκε στην GM πέρυσι, έπειτα από 11ετή θητεία στην Apple.