Από τη στιγμή της παράδοσής του, το μεγάλο όραμα του Μαρκ Ζάκερμπεργκ για το metaverse, έναν ενιαίο, κοινό, καθηλωτικό, τρισδιάστατο χώρο όπου η φυσική και η εικονική πραγματικότητα συγκρούονται, κυριάρχησε στο τεχνολογικό αφήγημα.
Αυτό συνέβαινε μέχρι, φυσικά, την άφιξη της τελευταίας ανακάλυψης στη Δημιουργική Τεχνητή Νοημοσύνη - το ChatGPT της OpenAI - που έφερε μαζί του μια σχεδόν ανθρώπινη ικανότητα να παράγει κείμενο, ομιλία, κώδικα, ακόμη και ποίηση. Τώρα, καθώς πλησιάζουμε στα μέσα του 2024, η εστίαση έχει μετατοπιστεί από την περιέργεια στη στρατηγική εφαρμογή. Οι επιχειρήσεις διερευνούν προληπτικά τον τρόπο με τον οποίο αυτές οι τεχνολογίες αιχμής μπορούν να αξιοποιηθούν αποτελεσματικά στο μάρκετινγκ για τη μεγιστοποίηση της απόδοσης της επένδυσης (ROI).
Μάρκετινγκ στο metaverse: Ένας εντελώς νέος κόσμος ευκαιριών
Δυόμισι χρόνια μετά την αποκάλυψη του Meta το αφήγημα έχει σίγουρα καταλαγιάσει, σύμφωνα με το TechRadar.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ήρθε η ώρα να πούμε «RIP metaverse». Κάθε άλλο. Ακόμη και με φόντο τις απολύσεις της Meta, τεχνολογικοί «κολοσσοί» όπως η Apple, η Microsoft και η Google συνεχίζουν να κερδίζουν ταχύτητα στον αγώνα για την επινόηση της «επόμενης επανάληψης του διαδικτύου».
Εν τω μεταξύ, η Nike πουλάει τώρα εικονικά αθλητικά παπούτσια, η H&M διαθέτει εικονικό εκθεσιακό χώρο και η Coca-Cola έχει προσγειωθεί στην Decentraland. Επιπλέον, το πρόσφατο λανσάρισμα του Vision Pro της Apple πρόκειται να καταλύσει τη μετάβαση στο metaverse, δημιουργώντας ένα πιο περιεκτικό, ελκυστικό και ενδυναμωτικό εικονικό περιβάλλον για τους χρήστες παγκοσμίως.
Τα καλά νέα είναι ότι το metaverse θα φέρει μαζί του - κυριολεκτικά - έναν εντελώς νέο κόσμο ευκαιριών, ειδικά όσον αφορά την κατηγορία του μάρκετινγκ.
Πάρτε, για παράδειγμα, την ψηφιακή εμπειρία του πελάτη. Περισσότερο από ποτέ, οι καταναλωτές αναζητούν ολοένα και περισσότερο συναρπαστικές, ουσιαστικές εμπειρίες μάρκας που υπερβαίνουν τις παραδοσιακές μεθόδους μάρκετινγκ για να αιχμαλωτίσουν την προσοχή τους και να δημιουργήσουν βαθύτερους δεσμούς με τις μάρκες.
Φανταστείτε, λοιπόν, τις δυνατότητες που παρέχει το metaverse στις μάρκες να συνδυάσουν την επαυξημένη και την εικονική πραγματικότητα με ένα επίπεδο διαδραστικότητας που δεν έχει παρατηρηθεί ποτέ πριν.
Από εικονικούς εκθεσιακούς χώρους και ζωντανές επιδείξεις προϊόντων έως διαδραστικές εκδηλώσεις μάρκας, οι δυνατότητές της για τη δημιουργία καθηλωτικών εμπειριών μάρκετινγκ είναι τεράστιες.
Για παράδειγμα, με το metaverse καθίσταται δυνατό για τους καταναλωτές να επισκεφθούν το αγαπημένο τους κατάστημα λιανικής πώλησης, να πάρουν έμπνευση σε πραγματικό χρόνο ανάλογα με τις απαιτήσεις τους (είτε πρόκειται για μια ειδική περίσταση, είτε για διακοπές) και να προβούν σε αγορά αφού δοκιμάσουν εικονικά μια νέα εμφάνιση.
Εξίσου, οι εταιρείες αυτοκινήτων προσφέρουν πλέον εικονικά test drives, επιτρέποντας στους πελάτες να γνωρίσουν τα χαρακτηριστικά ενός αυτοκινήτου σε έναν ελεγχόμενο, αλλά εξαιρετικά ρεαλιστικό, ψηφιακό κόσμο.
Αυτό ανοίγει νέες ευκαιρίες για τις μάρκες να επεκτείνουν την εμβέλειά τους σε οποιονδήποτε διαθέτει σύνδεση στο διαδίκτυο, αξιοποιώντας τις παγκόσμιες αγορές με τρόπους που ήταν προηγουμένως αδιανόητοι.
Δημιουργική Τεχνητή Νοημοσύνη: Το επόμενο βήμα στο engagement των εμπορικών σημάτων
Φυσικά, όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι το metaverse «παίζει μόνο του μπάλα».
Από την άφιξη του OpenAI που έφερε τα πάνω κάτω, η Δημιουργική Τεχνητή Νοημοσύνη συνεχίζει να αναστατώνει τον τομέα του μάρκετινγκ όσο ποτέ άλλοτε.
Σε βασικό επίπεδο, το σπουδαίο είναι ότι η GenAI μπορεί να προσφέρει τεράστια υποστήριξη όσον αφορά την ανάληψη των τακτικών και συνηθισμένων λειτουργιών μάρκετινγκ, την απελευθέρωση ανθρώπινων πόρων για πιο στρατηγικά καθήκοντα και τη βελτίωση της συνολικής αποδοτικότητας.
Όμως η χρήση της πηγαίνει πολύ παραπέρα. Όπως όλοι γνωρίζουμε, στην εποχή του ψηφιακού καταναλωτή, δεν ήταν ποτέ πιο σημαντικό για τα εμπορικά σήματα να δημιουργούν περιεχόμενο μοναδικό, πελατοκεντρικό, προσωπικό και σχετικό. Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει και εδώ.
Για παράδειγμα, οι πλατφόρμες που βασίζονται στην ΤΝ μπορούν πλέον να δημιουργούν εξατομικευμένα μηνύματα μάρκετινγκ ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που ανταποκρίνονται στις ατομικές προτιμήσεις και συμπεριφορές, αυξάνοντας σημαντικά τα ποσοστά μετατροπής.
Ο ρόλος της δημιουργικής ΤΝ στη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών είναι επίσης απαράμιλλος. Τα AI chatbots, για παράδειγμα, έχουν γίνει πιο εξελιγμένα, ικανά να χειρίζονται πολύπλοκα ερωτήματα πελατών με ευκολία και ακρίβεια. Αυτό όχι μόνο βελτιώνει την εμπειρία εξυπηρέτησης πελατών, αλλά υποστηρίζει και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.