Του Γιάννη Γορανίτη
Η επαυξημένη πραγματικότητα έρχεται στο iPhone, και τα πρώτα δείγματα είναι άκρως εντυπωσιακά. Η αποκάλυψη του ARKit, ενός framework που απευθύνεται σε developers ενδεχομένως να μη λέει και πολλά στο ευρύ κοινό. Τα demos όμως που δημοσιεύτηκαν τις προηγούμενες ημέρες αποτελούν την καλύτερη απόδειξη ότι η Apple θα βάλει τα δυνατά της για να πετύχει η νέα πλατφόρμα.
Απαραίτητη υπενθύμιση: Το AR (Augmented Reality) –ελληνιστί Επαυξημένη ή Ενισχυμένη Πραγματικότητα– είναι η τεχνολογία που παντρεύει την εικονική πραγματικότητα (VR) με την πραγματική πραγματικότητα (sic). Σε αντίθεση όμως με την Virtual Reality δεν μεταφέρει τον χρήστη σε έναν εντελώς διαφορετικό-εικονικό κόσμο, παρά εμπλουτίζει τον πραγματικό με ψηφιακά στοιχεία.
Ακούγεται μπερδεμένο, αλλά γίνεται αρκετά πιο εύληπτο αν φέρετε στο νου σας το Pokemon Go, την πιο επιτυχημένη ως σήμερα εφαρμογή AR, στο οποίο οι παίκτες αναζητούσαν Pokemon στον πραγματικό κόσμο, μέσω του κινητού τους. Και βέβαια το ιαπωνικό best-seller δεν θα μπορούσε να λείπει από την πλατφόρμα της Apple.
Πολλά περισσότερα από Pokemon
Το Pokemon Go βέβαια, παρά τη μεγάλη επιτυχία του θεωρείται μια πρωτόλεια εφαρμογή. Η συγκεκριμένη τεχνολογία έχει πολλά να δείξει και ακόμη περισσότερα να προσφέρει σε άλλους κλάδους πλην του gaming. Προς το παρόν, οι εφαρμογές αυτές δεν έχουν γνωρίσει μαζική αποδοχή, κάτι που έρχεται να αλλάξει η Apple, φέροντας την AR στο οικοσύστημά της.
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο χάρακας AR Measure. Η εφαρμογή φαντάζει απλή, αλλά η λειτουργία της είναι επαναστατική, αν αναλογιστείτε ότι ανά πάσα στιγμή θα μπορείτε να βγάλετε το iPhone από την τσέπη και να μετρήσετε οποιαδήποτε απόσταση, με τη βοήθεια της κάμερας. Θα μπορείτε δηλαδή να υπολογίσετε σε ελάχιστα δευτερόλεπτα το μήκος μιας πόρτας, τις ακριβείς διαστάσεις ενός επίπλου ή το ύψος του παιδιού σας!
Ο τρόπος λειτουργίας της εικονικής ταινίας μέτρησης AR Measure είναι εξαιρετικά απλός: ο χρήστης δεν έχει παρά να τραβήξει μια νοητή γραμμή μεταξύ δύο σημείων σε τρισδιάστατο περιβάλλον, μετακινώντας απλώς το κινητό του. Την ακρίβεια των μετρήσεων διασφαλίζει η τεχνολογία οπτικής μέτρησης Visual Inertial Odometry (VIO) και πιστοποιεί το σχετικό demo:
Minecraft και ζωγραφική στον αέρα
Εξίσου εντυπωσιακά ήταν τα πρώτα δείγματα από το παιχνίδι Minecraft, που παίρνει κι αυτό βάπτισμα στην κολυμπήθρα της Augmented Reality. Οι εκατομμύρια φανατικοί χρήστες του τίτλου αναμένεται να δώσουν ώθηση σε ολόκληρη την πλατφόρμα, όταν λανσαριστεί. Το συγκεκριμένο demo δημοσιοποιήθηκε από τον προγραμματιστή Matthew Hallberg και επιδεικνύει τη δυνατότητα μεταφοράς αντικειμένων φυσικού μεγέθους από τον πραγματικό κόσμο στο περιβάλλον του παιχνιδιού. Για να τα καταφέρει συνδύασε τη Unity Engine με το ARKit και το πρώτο δείγμα είναι ιδιαίτερα υποσχόμενο:
Από την πληθώρα των δυνητικών εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας, η Apple παρουσίασε και τη δική της εκδοχή 3D ζωγραφικής. Ο χρήστης θα μπορεί να ζωγραφίζει στον αέρα και να βλέπει τις δημιουργίες του επί της οθόνης σε τρεις διαστάσεις, ενώ παράλληλα θα έχει τη δυνατότητα να προσθέτει ψηφιακά μεν, απολύτως ρεαλιστικά δε, αντικείμενα στο κάδρο.
Όλα αυτά βέβαια, είναι τα πρώτα μόνο δείγματα των δυνατοτήτων της τεχνολογίας, και τόσο η Apple όσο και οι προγραμματιστές υπόσχονται πολλά περισσότερα. Ειδικά αν συνδυαστούν με τα φημολογούμενα AR γυαλιά της εταιρείας.
Πότε έρχονται οι AR δυνατότητες στο iPhone και το iPad
Όλοι οι κάτοχοι συσκευών της Apple, οι οποίες θα αναβαθμιστούν στο iOS 11 τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, θα αποκτήσουν αυτομάτως πρόσβαση στον μαγικό κόσμο της AR. Προς το παρόν, πρόσβαση στο ARKit έχουν μόνο διαπιστευμένοι προγραμματιστές, ώστε να αναπτύξουν τις εφαρμογές τους, αλλά και επιλεγμένοι χρήστες που δοκιμάζουν τις beta εκδόσεις του πολυαναμενόμενου λειτουργικού συστήματος.