Του Γιάννη Γορανίτη
Εκατοντάδες χιλιάδες θάνατοι και τραυματισμοί κάθε χρόνο αποδίδονται στη χρήση κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Η χώρα μας μάλιστα, διαθέτει μια θλιβερή πρωτιά στα θανατηφόρα τροχαία χωρίς να έχει υπάρξει εμπλοκή με άλλο όχημα ή πεζό. Το ποσοστό των 34 θανάτων ανά εκατομμύριο κατοίκων, φέρνει την Ελλάδα στην πρώτη θέση της σχετικής λίστας.
Σύμφωνα με την έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφαλείας των Μεταφορών θύματα των συγκρούσεων αυτών είναι συχνότερα οι νέοι (18-24 ετών) και βασικότερη αιτία είναι η διάσπαση προσοχής, η οποία κατά κανόνα αποδίδεται στη χρήση κινητού.
Αντίστοιχα είναι τα ευρήματα μελετών που παρουσίασε πρόσφατα ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών, σύμφωνα με τα οποία η χρήση κινητού είναι η δεύτερη αιτία τροχαίων πίσω από το αλκοόλ, ενώ τα τροχαία συνολικά αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες κάτω των 30.
Τι κάνουμε λοιπόν; Η ευνόητη απάντηση είναι ότι σταματάμε τη χρήση κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Δεν απαντάμε σε κλήσεις, πολλώ δε μάλλον σε γραπτά μηνύματα, ούτε βέβαια σκρολάρουμε στο Facebook και στο Instagram. Τα σύγχρονα smartphones και η πληθώρα των εφαρμογών όμως, κάθε άλλο παρά επιτρέπουν στον οδηγό να επικεντρωθεί στον δρόμο. Ειδοποιήσεις κάθε είδους –γραπτές, ηχητικές, «φωτιστικές»– μοιάζουν να κάνουν τα πάντα για να αποσπάσουν την προσοχή του από την οδήγηση.
Σύγχρονη εφαρμογή μιας παλιάς τεχνολογίας
Αφού οι οδηγοί δεν λένε να συμμορφωθούν, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενσωμάτωσαν αρκετές λειτουργίες των κινητών στα συστήματα infotainment, προσέφεραν δυνατότητες κλήσεων ανοιχτής ακρόασης. Παρόλ' αυτά τα τροχαία αντί να μειωθούν, αυξάνονται.
Τα στοιχεία έρευνας της Nissan υποδεικνύουν ότι 1 στους 5 οδηγούς παραδέχεται ότι έχει ανταλλάξει γραπτά μηνύματα, ενώ βρισκόταν πίσω από το τιμόνι, ενώ όσοι χρησιμοποιούν το smartphone κατά τη διάρκεια της οδήγησης έχουν αυξηθεί από 8% το 2014 σε 31% το 2016.
Οι Ιάπωνες λοιπόν είπαν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους και υλοποίησαν μια απλή ιδέα, η οποία όμως μπορεί να σώσει ζωές: το Signal Shield, μια «ασπίδα» που προστατεύει τη συσκευή και κατ' επέκταση τον οδηγό από εισερχόμενες κλήσεις, μηνύματα, ειδοποιήσεις και άλλους περισπασμούς. Φανταστείτε το σαν μια σύγχρονη εκδοχή του κλωβού Faraday, μιας εφεύρεσης που μετρά σχεδόν 180 χρόνια.
Ο κλωβός θα ενσωματώνεται στο υποβραχιόνιο ανάμεσα στις θέσεις οδηγού και συνοδηγού και θα διακόπτει τη σύνδεση της συσκευής σε οποιαδήποτε μορφή δικτύωσης (δίκτυα κινητής, WiFi, Bluetooth κ.α.). Όταν ο οδηγός ανοίξει το ντουλαπάκι, οι συνδέσεις θα αποκαθίστανται αυτόματα. Εξάλλου, εφόσον το επιθυμεί, ο οδηγός θα είναι σε θέση να συνδέσει τη συσκευή στο σύστημα ψυχαγωγίας του αυτοκινήτου μέσω USB ή άλλης ενσύρματης σύνδεσης, προκειμένου να απολαμβάνει μουσική από το κινητό του.
Στο παρακάτω βίντεο, η Nissan επιδεικνύει την ενσωμάτωση του Signal Shield σε ένα Juke.
Η πρόταση της Nissan είναι αν μη τι άλλο καλοδεχούμενη, αλλά η αποτελεσματικότητά της παραμένει αμφίβολη με δεδομένο ότι η «ασπίδα» απενεργοποιείται με μια κίνηση.