Η τεχνητή νοημοσύνη κυνηγάει τους απρόσεκτους φοιτητές

Η τεχνητή νοημοσύνη κυνηγάει τους απρόσεκτους φοιτητές

Του Γιάννη Γορανίτη

Η τεχνητή νοημοσύνη επιστρατεύεται για να εντοπίσει τους απρόσεκτους μαθητές και φοιτητές. Το λογισμικό που ονομάζεται Nestor θα καταγράφει το επίπεδο συγκέντρωσης και προσοχής κατά τη διάρκεια μιας διάλεξης ή ενός μαθήματος.

Θα χρησιμοποιηθεί κατ' αρχάς σε δύο online τάξεις της γαλλικής οικονομικής σχολής ESG από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, και εφόσον οι ιθύνοντες του προγράμματος μείνουν ικανοποιημένοι θα αξιοποιηθεί και στις φυσικές τάξεις της σχολής. Το λογισμικό αναπτύσσεται από την εταιρεία LCA Learning και παρουσιάστηκε σε εκδήλωση του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη.

Στο πρώτο άκουσμα, η είδηση είναι ιδιαίτερα ανησυχητική και παραπέμπει στις πιο δυσοίωνες προβλέψεις περί οργουελικής κοινωνίας. Ο δημιουργός της εφαρμογής Marcel Saucet, διαβεβαιώνει πάντως ότι δεν πρόκειται για μια απόπειρα διαρκούς παρακολούθησης και καταγραφής. «Στόχος του Nestor δεν είναι η παρακολούθηση των φοιτητών, αλλά η βελτίωση των επιδόσεων τους». Παράλληλα ισχυρίζεται ότι θα βελτιωθούν και οι καθηγητές, όπως και η ίδια η διδακτική διαδικασία.

Πώς λειτουργεί το Nestor

Η εφαρμογή αξιοποιεί τις δυνατότητες της ανάλυσης προσώπου και της μηχανικής μάθησης προκειμένου να καθορίζει κατά πόσο προσέχουν οι μαθητές και οι φοιτητές στις παραδόσεις. Σε πρώτη φάση θα χρησιμοποιηθεί σε εξ αποστάσεως τάξεις του ESG και «πηγή» του υλικού θα είναι οι web-cameras των φοιτητών. Οι εικόνες που θα λαμβάνει θα αναλύονται σε πραγματικό χρόνο (κυρίως οι κινήσεις των ματιών και οι εκφράσεις του προσώπου τους).

Στη συνέχεια είτε θα τους επαναφέρει στην τάξη (μεταφορικά και κυριολεκτικά), είτε θα διατυπώνει κουίζ με βάση το περιεχόμενο που καλύπτεται κατά τη διάρκεια των διαστημάτων που επέδειξαν αδιαφορία. Με αυτό τον τρόπο θα παρακινεί τους φοιτητές να είναι πιο προσεκτικοί, χωρίς να τους «τιμωρεί» εμφανώς.

Σύμφωνα με τον Saucet, η συγκεκριμένη τεχνολογία θα μπορούσε να βελτιώσει αισθητά τις επιδόσεις των φοιτητών που παρακολουθούν μαθήματα ανοιχτής διαδικτυακής μάθησης (γνωστά και ως MOOC), καθώς έχει παρατηρηθεί ότι όσοι τα παρακολουθούν είναι συνήθως πιο απρόσεκτοι από όσους παρακολουθούν με φυσική παρουσία μια διάλεξη ή ένα μάθημα.

Ένας Nestor σε κάθε τάξη

Στόχος του Saucet είναι να αξιοποιηθεί ο Nestor και σε φυσικές τάξεις, βελτιώνοντας το επίπεδο των σπουδών και δίνοντας στους σπουδαστές περισσότερα κίνητρα να παρακολουθούν. Σε αυτή την περίπτωση το λογισμικό θα στέλνει σε πραγματικό χρόνο ειδοποιήσεις στα κινητά ή τους υπολογιστές τους.

Προκειμένου να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, ο εμπνευστής της εφαρμογής διαβεβαιώνει ότι στην εφαρμογή θα ενσωματώνονται δικλείδες ασφαλείας, ώστε να μην αποθηκεύονται τα βίντεο. Δεσμεύεται επίσης ότι όλα τα data θα είναι κρυπτογραφημένα και απολύτως ασφαλή, και επιπρόσθετα ότι η εταιρεία του δεν πρόκειται να διατηρήσει –πόσο μάλλον να πουλήσει– οποιουδήποτε είδους δεδομένο που θα παραχθεί κατά τη διδακτική διαδικασία.

Χρονοδιάγραμμα μελέτης

Μια άλλη παράμετρος του λογισμικού θα είναι ο δυνητικός καθορισμός του χρονοδιαγράμματος μελέτης των μαθητών. Και σε αυτή την περίπτωση, θα επιστρατεύεται η μηχανική μάθηση και η ανάλυση δεδομένων, προκειμένου να εξαχθούν αναλυτικές συμβουλές μελέτης και να προσαρμοστούν στο πρόγραμμα και τις συνήθειες του εκάστοτε φοιτητή.

Έτσι, ο Nestor θα προτείνει πιθανούς χρόνους και διαστήματα μελέτης, τους οποίους θα αναπροσαρμόζει ανάλογα με τη «συμπεριφορά» των φοιτητών, αλλά και τον τρόπο που αποκρίνονται στις οδηγίες του. Η πλήρης εξατομίκευση της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα μπορεί να υλοποιηθεί με τη βοήθεια της AI, αλλά είναι βέβαιο ότι θα γνωρίσει ιδιαίτερες αντιδράσεις, τόσο για την αποτελεσματικότητα της, όσο και για την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων.

Αυτό όμως είναι ένα συνολικό, διαρκές στοίχημα που καλείται να κερδίσει η τεχνολογική κοινότητα.