Του Γιάννη Γορανίτη
Όταν ο πολυπράγμων Elon Musk ανακοίνωσε την ίδρυση μιας νέας εταιρείας με την ονομασία «The Boring Company», ουδείς γνώριζε τι μας επιφυλάσσει. Όπως έγραψε και ο ίδιος πριν λίγες ώρες στο Twitter: «Αυτό που λατρεύω με τη Boring Company είναι οι χαμηλές προσδοκίες. Μόνο πιο χαμηλά μπορεί να φτάσει».
What I love about The Boring Company are the low expectations. Nowhere to go but down.
— Elon Musk (@elonmusk) May 17, 2017
Το αμφίσημο tweet βέβαια έρχεται σε συνέχεια των αποκαλύψεών του για το ακριβές αντικείμενο της «Βαρετής Εταιρείας». Όπως όλα δείχνουν, έστω σε επίπεδο εξαγγελιών, όχι μόνο δεν θα είναι βαρετή, αλλά υπόσχεται να αλλάξει τον τρόπο που μετακινούμαστε στις πόλεις.
Κι όταν ο Musk δηλώνει ότι θέλει να αλλάξει κάτι, το κάνει. Ή τουλάχιστον το προσπαθεί μέχρις εσχάτων. Το έπραξε με τα αυτοκίνητα της Tesla, τους πυραύλους της SpaceX, τα υπερηχητικά τρένα της Hyperloop, τα ηλιακά πάνελ, ενώ δεν κρύβει ότι θα προσπαθήσει με όλες του τις δυνάμεις να κάνει τον άνθρωπο ένα πολυπλανητικό είδος.
Μέχρι όμως να καταφέρει να βρει νέο φιλόξενο πλανήτη για την ανθρωπότητα, φιλοδοξεί να κάνει αυτόν εδώ πιο βιώσιμο. Και ξεκινάει από ένα καθημερινό πρόβλημα σχεδόν όλων των ανθρώπων που ζουν σε αστικά κέντρα: Το κυκλοφοριακό.
Η ιδέα που γεννήθηκε ως αστείο
Τον περασμένο Δεκέμβριο, ο Elon Musk έμεινε κολλημένος για ώρες στη φριχτή κίνηση των περιφερειακών λεωφόρων του Los Angeles. Μεταξύ σοβαρού και αστείου ξεκίνησε να τουϊτάρει αναλύοντας την ιδέα του για την επίλυση του προβλήματος. Ούτε λίγο ούτε πολύ ανακοίνωσε την απόφαση του να δημιουργήσει ένα «βαρετό μηχάνημα» που θα ξεκινήσει να σκάβει κάτω από τις πόλεις.
Όταν τον ρώτησαν αν αστειεύεται απάντησε ότι όχι μόνο σοβαρολογεί, αλλά ότι σκοπεύει να αρχίσει άμεσα το σκάψιμο με αφετηρία τον χώρο κάτω από τα γραφεία της εταιρείας του, λίγα χιλιόμετρα από το αεροδρόμιο του LA.
Επειδή όμως κανείς δεν μπορεί να είναι βέβαιος για το χιούμορ του εκκεντρικού entrepreneur, όλοι περίμεναν τις ανακοινώσεις του. Αφού προχώρησε σε μια περιγραφή του project στο πρόσφατο συνέδριο TED, πριν λίγες ώρες αποκάλυψε αναλυτικές λεπτομέρειες στο επίσημο site της The Boring Company. Σε αυτό σίγουρα δεν αστειεύεται: θα ονομάζεται «Η Βαρετή Εταιρεία».
Τι θα κάνει λοιπόν η βαρετή εταιρεία;
Τι άλλο; Θα σκάβει.
Θα σκάβει κάτω από τις πόλεις. Ο στόχος, προφανής: να δημιουργήσει σήραγγες, ικανές να απορροφήσουν αρκετά από τα αυτοκίνητα που κινούνται στους δρόμους των πόλεων.
«Προκειμένου να επιλυθεί το καταστροφικό πρόβλημα της κυκλοφορίας, οι δρόμοι πρέπει να αποκτήσουν τρίτη διάσταση» έγραψε ο Musk στο επίσημο site της νέας εταιρείας. «Αυτό μπορεί να συμβεί είτε με ιπτάμενα αυτοκίνητα είτε με υπόγειες σήραγγες. Σε αντίθεση με τα ιπτάμενα αυτοκίνητα, οι σήραγγες είναι ανθεκτικές στις καιρικές συνθήκες, δεν είναι ορατές και σίγουρα δεν πρόκειται να πέσουν στο κεφάλι σας».
Το όραμά του βέβαια δεν είναι η εκσκαφή όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, αλλά ένας σύγχρονος τρόπος που όπως είπε θα αυξάνει την ταχύτητα κίνησης των εκσκαφέων και θα ρίχνει το κόστος, έως 10 φορές κάτω από αυτό που ισχύει σήμερα. Αν αυτό ισχύει και με δεδομένα ότι με την υπάρχουσα τεχνολογία το κόστος διάνοιξης ενός τούνελ αγγίζει το 1 δισ. δολάρια ανά μίλι, το κόστος θα πέσει στα $100 εκατ. ανά μίλι. Τα μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων θα είναι ηλεκτρικά, επομένως πιο οικονομικά και αποτελεσματικά, ενώ τα υλικά που θα συγκεντρώνονται από τη διάνοιξη θα μετατρέπονται σε χρήσιμη πρώτη ύλη για την κατασκευή δομών.
Και πάλι, το κόστος φαντάζει υπέρογκο. Εκτός αν ο Musk έχει κάτι ακόμη πιο επαναστατικό κατά νου που δεν μας το αποκαλύπτει ακόμη.
Αυτό που σίγουρα αποκάλυψε, είναι ότι σκοπός του δεν είναι η κατασκευή τούνελ μέσα στα οποία θα οδηγούμε τα αυτοκίνητα μας, αλλά η δημιουργία ηλεκτρικών πλατφορμών, πάνω στις οποίες θα επιβιβάζονται τα οχήματα, αλλά και οι πεζοί ώστε να κινούνται με υψηλές ταχύτητες (πάνω από 200 χλμ./ ώρα). Ο ίδιος τις περιγράφει ως «ηλεκτρικά πατίνια».
Το παράλληλο όφελος είναι ο εκμηδενισμός της εκπομπής ρύπων, ενώ όσον αφορά την ασφάλεια ο Musk σπεύδει να διευκρινίσει ότι οι υπόγειες σήραγγες έχουν αποδειχθεί από τα πιο ασφαλή σημεία να βρίσκεται κανείς, ακόμη και κατά τη διάρκεια των ισχυρότερων σεισμών. Αρκεί, όπως τονίζει, να κατασκευάζονται σωστά.
Περιμένοντας τον Γκοντό
Κάτι που επίσης αποκάλυψε (αυτή τη φορά στο Instagram) είναι το πώς θα μοιάζουν τα μηχανήματα που θα αναλάβουν την εκσκαφή. Ενδεχομένως να μην είναι εξίσου ευπαρουσίαστες με τα οχήματα της Tesla, αλλά τη δουλειά τους (λέει ότι) θα την κάνουν.
Ζήτησε μάλιστα από τους ακόλουθούς του στο Twitter να τον βοηθήσουν στην ονοματοδοσία των υπόγειων εκσκαφέων, με την προϋπόθεση τα ονόματα να προέρχονται από τον χώρο της ποίησης ή του θεάτρου. Και κάπως έτσι το πρώτο μηχάνημα ονομάστηκε «Γκοντό» (από το θεατρικό «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Samuel Beckett), και η επιχειρηματική ιδέα έγινε λιγότερο βαρετή.