Μπορεί η Google να καταπολεμήσει την πειρατεία;

Μπορεί η Google να καταπολεμήσει την πειρατεία;

Του Γιάννη Γορανίτη

Οι διευθύνσεις URL που αφαιρέθηκαν από το Google Search λόγω παραβίασης πνευματικών δικαιωμάτων, υπερβαίνουν τα τρία δισεκατομμύρια. Κι ο αριθμός αυτός αφορά μόνο στα αιτήματα που υποβλήθηκαν μέσω του σχετικού εργαλείου από τους κατόχους πνευματικών δικαιωμάτων ή τους αντιπροσώπους τους. Μόνο πέρυσι, υποβλήθηκαν 882 εκατ. αιτήματα διαγραφής πειρατικού περιεχομένου, και η Google ικανοποίησε το 95% αυτών.

Παράλληλα, ο διαδικτυακός κολοσσός, ανακοίνωσε ότι μόνο κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους απέρριψε πάνω από δέκα εκατομμύρια διαδικτυακές διαφημίσεις και καμπάνιες, για τις οποίες υπήρχαν υπόνοιες παραβίασης πνευματικών δικαιωμάτων. Τα ευρήματα αυτά προκύπτουν από την ετήσια έκθεση της εταιρείας.

Αρκούν όμως αυτές οι ενέργειες για να «προστατεύσουμε αυτό που αγαπάμε» όπως λέει ο Cedric Manara, επικεφαλής του τμήματος πνευματικών δικαιωμάτων της Google.

Λαμβάνουν οι δημιουργοί όσα τους αναλογούν;

«Το internet έχει δώσει τη δυνατότητα σε ανθρώπους από ολόκληρο τον κόσμο να διασυνδέονται, να δημιουργούν και να μοιράζονται νέα έργα τέχνης όπως ποτέ στο παρελθόν» σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Manara. «Η βασική προϋπόθεση για τη διατήρηση αυτής της δημιουργικής "οικονομίας" είναι η διασφάλιση ότι οι δημιουργοί και οι καλλιτέχνες θα κερδίζουν χρήματα από τον διαμοιρασμό του περιεχομένου τους – ενώ, ταυτόχρονα, πρέπει να εμποδίζουμε τη ροή χρημάτων προς όσους διανέμουν το περιεχόμενο αυτό πειρατικά».

Προκειμένου, μάλιστα, να εδραιώσει τους ισχυρισμούς του, αναφέρει τα εξής (φαινομενικά) εντυπωσιακά στατιστικά:

  • Οι κάτοχοι πνευματικών δικαιωμάτων έχουν λάβει πάνω από 3 δισεκατομμύρια δολάρια για τη χρήση του περιεχομένου τους σε άλλα βίντεο του YouTube. Ο υπολογισμός των δικαιωμάτων γίνεται μέσω του προηγμένου συστήματος διαχείρισης δικαιωμάτων Content ID.
  • Η δημιουργία και η υποστήριξη του εν λόγω εργαλείου στοίχισε στη Google πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια.
  • Το διάστημα από τον Οκτώβριο του 2017 έως τον Σεπτέμβριο του 2018, το YouTube απέδωσε περισσότερα από 1,8 δισ. δολάρια στη μουσική βιομηχανία, μόνο από διαφημιστικά έσοδα.

Είναι όμως αυτά αρκετά;

Αυτό που δεν αναφέρεται στην έκθεση της Google είναι ότι η δημιουργική βιομηχανία και οι συντριπτική πλειονότητα των καλλιτεχνών θεωρούν πως οι διαδικτυακές πλατφόρμες (και κυρίως η Google και η Facebook) δεν τους αμείβουν όσο δίκαια και σωστά θα έπρεπε. Δεν είναι τυχαίο ότι οι συγκεκριμένες ανακοινώσεις της Google, όσο και αντίστοιχες πρωτοβουλίες της Facebook, συμπίπτουν με την υιοθέτηση νέου πλαισίου προστασίας δικαιωμάτων από την ΕΕ.

Οι νέες κανονιστικές πρωτοβουλίες του ευρωκοινοβουλίου στοχεύουν στην προστασία και την ενίσχυση των κατόχων δικαιωμάτων (συγγραφέων, μουσικών, τραγουδιστών, σκηνοθετών, δημοσιογράφων κ.ά.). Στις διαμαρτυρίες των καλλιτεχνικών οργανισμών και ενώσεων για την άνιση (ή ανύπαρκτη) καταβολή πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, η Google απαντά (εμμέσως) επενδύοντας σε νέες πιο έξυπνες τεχνολογίες και εργαλεία.

Επικαλείται μάλιστα ότι οι προσπάθειες αποδίδουν, αφού η διαδικτυακή πειρατεία μειώνεται παγκοσμίως, ενώ οι δαπάνες για αγορά ή ενοικίαση νόμιμου περιεχομένου αυξάνονται. Σύμφωνα με τη Google, η εξέλιξη αποδίδεται στη δημιουργία περισσότερων και καλύτερων νόμιμων εναλλακτικών (π.χ. το Google Play Music και το YouTube).