Μπορεί το νέο, αδιάβροχο Kindle να σώσει την παρτίδα για τα e-book readers;

Μπορεί το νέο, αδιάβροχο Kindle να σώσει την παρτίδα για τα e-book readers;

Του Γιάννη Γορανίτη

Με αφορμή τη δέκατη επέτειο από την κυκλοφορία του πρώτου Kindle, η Amazon αποκάλυψε μια ολοκαίνουρια και (πολύ) βελτιωμένη έκδοση του γνωστού e-reader της. Η σύγκριση με τον δεκάχρονο πλέον πρόγονό του είναι προφανώς άνιση, καθώς από το βαρύ τουβλάκι που είχε αποκαλύψει ο Jeff Bezos, φτάσαμε σε μια κομψότατη, ελαφριά και ιδιαίτερα προηγμένη συσκευή. Μεταξύ μας βέβαια οι βασική λειτουργία που δεν είναι άλλη από την ανάγνωση βιβλίων δεν έχει εξελιχθεί αισθητά.

Το νέο Kindle όμως δεν μένει μόνο στις εντυπώσεις. Αποτελεί μια αναβαθμισμένη έκδοση του Oasis, με τις εν λόγω αναβαθμίσεις να φιλοδοξούν να κάνουν τη διαφορά. Κατ' αρχάς είναι ταχύτερο, ισχυρότερο και μεγαλύτερο με την οθόνη του να φτάνει σε διαγώνιο τις 7 ίντσες. Έχει επίσης δυνατότητα αναπαραγωγής audiobooks μέσω της πλατφόρμας Audible και, βέβαια, εξοπλίζεται με Bluetooth συνδεσιμότητα.

Τέλος, η νέα έκδοση του Kindle Oasis είναι αδιάβροχο, ικανοποιώντας μια πολυετή καταναλωτική απαίτηση, σύμφωνα τουλάχιστον με την επίσημη ενημέρωση της Amazon. Λόγω της πιστοποίησης IPX8 αντέχει σε υγρασία και βουτιές σε γλυκό και θαλασσινό νερό, ενώ λειτουργεί άνετα σε πισίνες, υδρομασάζ κ.λπ. Αν και το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό είναι καλοδεχούμενο για οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή, δεν ξέρουμε κατά πόσο μπορεί να αποτελέσει selling-point. Αναρωτιόμαστε λοιπόν αν οι βελτιώσεις στα σημεία είναι αρκετές για να προσελκύσουν νέο κοινό σε μια κατηγορία προϊόντων που μοιάζει να έχει κορεστεί και κουραστεί.

Πώς πάνε τα e-books;

Τα e-books πάνε αρκετά καλά εμπορικά, αλλά δεν έχουν μέχρι σήμερα κατορθώσει να απειλήσουν το χάρτινο βιβλίο. Παρά τις προβλέψεις περί του αντιθέτου και την ιδιαίτερα επιθετική πολιτική που ακολούθησε η Amazon την τελευταία δεκαετία, το έντυπο βιβλίο αντέχει. Όχι απλώς αντέχει, αλλά έχει κάνει και ένα ιδιαίτερα δυναμικό comeback ακόμη και στους νεότερους αναγνώστες.

Εκτιμάται ότι ένα στα τέσσερα βιβλία που πωλούνται στις ΗΠΑ είναι ebook, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη είναι 21% με σαφώς ανοδική τάση. Σύμφωνα με την PricewaterhouseCoopers ο τζίρος των ηλεκτρονικών βιβλίων από $2,31 δισ. το 2011 αναμένεται να απογειωθεί στα $8,69 δισ. το 2018. *Για τη χώρα μας, καλύτερα μη ρωτάτε. Βρισκόμαστε σχεδόν μια δεκαετία πίσω με αποτέλεσμα τα μερίδια των ebooks στην ήδη ταλαιπωρημένη αγορά του βιβλίου να είναι από μηδενικά έως μηδαμινά.

Οι ανοδικές πωλήσεις των ψηφιακών βιβλίων βέβαια δεν συνεπάγονται αντίστοιχη αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρονικών αναγνωστών. Η καλύτερη χρονιά στη σύντομη ιστορία τους ήταν το 2011 όταν πούλησαν περισσότερα από 23 εκατομμύρια τεμάχια παγκοσμίως, οδηγώντας αρκετούς αναλυτές να εκφωνήσουν επικήδειους για το έντυπο βιβλίο. Κι όμως η πορεία τους έκτοτε ήταν έντονα πτωτική, με το 2016 να κλείνει με τη χειρότερη επίδοση από το 2010.

Η Amazon έπνιξε τον ανταγωνισμό

Η κυριαρχία της Amazon στην κατηγορία είναι δεδομένη, καθώς τα Kindle κυριαρχούν στην αγορά, αναγκάζοντας ακόμη και κολοσσούς της τεχνολογίας όπως η Sony να αποσυρθούν σιωπηλά από την κατασκευή e-readers. Οι μικρότερης εμβέλειας κατασκευαστές (όπως η Barnes & Noble με το Nook της και η Kobo) αρκούνται σε πολύ μικρά μερίδια και πλέον η Amazon διαθέτει μερίδια της τάξης του 75-90% ανάλογα με τη χώρα.

Παρά την κυριαρχία όμως της Amazon και τις διαρκώς βελτιωμένες συσκευές που λανσάρει, φαίνεται ότι η κατάσταση συνολικά για την κατηγορία δεν είναι αναστρέψιμη. Οι λόγοι για την πορεία αυτή είναι προφανής γιατί οι συσκευές βελτιώνονται μεν, αλλά αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό, τόσο από τα tablets όσο και από τα smartphones. Σύμφωνα με καταναλωτικές έρευνες περίπου το 35% των κατόχων tablets διαβάζουν συστηματικά βιβλία στη συσκευή τους, ενώ 3 στους 4 καταναλωτές δηλώνουν ότι έχουν κατεβάσει έστω ένα ψηφιακό βιβλίο στο κινητό τους.

Πράγματι, η εμπειρία ανάγνωσης δεν είναι η ίδια καθώς τα περισσότερα e-readers λόγω της τεχνολογίας e-ink δεν είναι καθόλου κουραστικά για τα μάτια σε αντίθεση με κινητά και tablets. Το επιχείρημα όμως δεν φαντάζει πλέον αρκετό, ειδικά τώρα που βελτιώνονται αισθητά οι οθόνες των συσκευών αυτών.

Για να επανέλθουμε στο αρχικό ερώτημα: μπορεί το νέο Kindle να σώσει την παρτίδα; Αν ψάχνουμε μονολεκτική απάντηση, όχι. Δεν υπάρχουν αρκετοί καταναλωτές που να βρουν τόσο ελκυστική τη δυνατότητα ανάγνωσης στην μπανιέρα ή την πισίνα, ώστε να ξαναβάλουν το χέρι στην τσέπη.