Ο ρομποτικός barista που μεταμορφώνει την καφετέρια

Ο ρομποτικός barista που μεταμορφώνει την καφετέρια

Του Γιάννη Γορανίτη

Οι δραστηριότητες των ρομπότ επεκτείνονται σε ολοένα και περισσότερες δραστηριότητες και αυξάνονται θεαματικά οι ανθρώπινες εργασίες που εκτελούνται από μηχανές. Όπως όλα δείχνουν σύντομα θα αυτοματοποιηθεί πλήρως και μια κατ' εξοχήν ανθρώπινη απασχόληση: η παρασκευή και το σερβίρισμα καφέ. Το concept εφαρμόζεται ήδη στις ΗΠΑ από την Cafe X.

Ιδρυτής της είναι ο Henry Hu, ένας startupper που εμπνεύστηκε την ιδέα του ρομποτικού μπαρίστα όταν έμεινε για αρκετή ώρα στην ουρά μιας καφετέριας στο αεροδρόμιο Changi της Σιγκαπούρης. Παρατηρώντας τις μηχανικές κινήσεις των υπαλλήλων, αλλά και τους περισπασμούς που τους υποχρέωναν να καθυστερήσουν την εξυπηρέτηση των πελατών ή να κάνουν λάθη στις παραγγελίες, αποφάσισε να σχεδιάσει και να υλοποιήσει έναν πιο αποτελεσματικό τρόπο.

Η κεντρική ιδέα είναι να αναλαμβάνουν οι μηχανές τα τυποποιημένα βήματα και οι άνθρωποι να ασχολούνται με τα υπόλοιπα. Η ιδέα εντυπωσίασε και τους επενδυτές που μετά την υλοποίηση του πρώτου ρομποτικού καφέ στο Σαν Φρανσίσκο, συγκέντρωσαν κεφάλαια άνω των 5,1 εκατομμυρίων δολαρίων. Αμέσως μετά τα εγκαίνια του δεύτερου χώρου, ένας νέος επενδυτικός γύρος απέφερε επιπλέον 12 εκατ.

Πως λειτουργεί

Ακόμη και στις μεγάλες αλυσίδες καφέ, όπου κυριαρχεί η τυποποίηση και η αυτοματοποίηση στον τρόπο παρασκευής του καφέ, τα λάθη είναι συχνά. Προφανώς γιατί τα αυτοματοποιημένα βήματα εκτελούνται από ανθρώπους και όχι από μηχανές. Η κατάλληλη ποσότητα καφέ και ζάχαρης, το σωστό άλεσμα, ο απαιτούμενος χρόνος παρασκευής και πολλά ακόμη μικρολάθη ενδέχεται να στοιχίσουν στην τελική ποιότητα και κατ' επέκταση στην εμπιστοσύνη του πελάτη.

Ο ρομποτικός barista έρχεται να λύσει όλα αυτά τα πρακτικά προβλήματα. Υπολογίζει επακριβώς τις ποσότητες καφέ και ζάχαρης προκειμένου να ετοιμάζει με αψεγάδιαστο τρόπο το ρόφημα ακριβώς σύμφωνα με τις απαιτήσεις του πελάτη. Τα ρομπότ της Cafe X παρασκεύασαν χιλιάδες καφέδες στη δοκιμαστική περίοδο και οι ποσότητες σφαλμάτων στις αναλογίες ήταν μηδενικές.

Τέλος στις καθυστερήσεις

Ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά του συστήματος είναι ότι μειώνει τις καθυστερήσεις στην ουρά. Ο κάθε πελάτης έχει τον δικό του μοναδικό κωδικό που μπορεί να χρησιμοποιήσει ανά πάσα στιγμή για να παραγγείλει, και βέβαια να παραλάβει το ρόφημα της επιλογή του. Με αυτό τον τρόπο αποφεύγονται τα λάθη, που οφείλονται είτε στην κακή συνεννόηση μεταξύ του υπαλλήλου και του πελάτη, είτε στην αναποφασιστικότητα των πελατών.

Παράλληλα, αποφεύγονται οι παρεξηγήσεις ακόμη και στα καφέ που σημειώνουν το όνομα του πελάτη στο ποτήρι, αφού ο ρομποτικός υπάλληλος ποτέ δεν μπερδεύει τα ονόματα, καθώς το μόνο που κάνει είναι να αντιστοιχεί τον κωδικό με το ρόφημα.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι θα εξαφανιστούν οι άνθρωποι που εργάζονται στα καφέ. Σε όλα τα κιόσκια της Cafe X προβλέπεται η παρουσία υπαλλήλου που αλληλεπιδρά με τους καταναλωτές, είτε για να ζητά διευκρινίσεις για τις παραγγελίες, είτε για να προλαμβάνει την έλλειψη κατανόησης της λειτουργίας των ρομποτικών βοηθών. Όπως μάλιστα τονίζουν οι εμπνευστές της ιδέας, η αλληλεπίδραση αυτή αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό της αποδοχής και της επέκτασης της ιδέας σε όλο τον κόσμο.