Του Γιάννη Παλιούρη
Η λέξη «αυτοματοποίηση» φέρνει συνειρμικά στο νου εικόνες από εργοστάσια, ταινιοδρόμους και γραμμές παραγωγής. Ωστόσο η αντικατάσταση του ανθρώπου από την τεχνολογία είναι παντού. Και έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στην καθημερινή μας ζωή, συνήθως με τρόπους που ελάχιστα παρατηρούμε, απ' ότι στις βιομηχανικές μονάδες. Τα αυτόματα checkout των αεροδρομίων, οι εφαρμογές τα τηλέφωνά μας, το e-banking, είναι παραδείγματα αυτοματοποίησης που έχουν κατακλύσει την καθημερινότητά μας. Ένα πράγμα είναι σίγουρο: η αυτοματοποίηση θα συνεχίσει να εξελίσσεται καθώς να αναζητούμε να βρούμε τρόπους για να εξοικονομούμε χρόνο, χρήμα και προσπάθεια.
Το επόμενο πεδίο, λοιπόν, όπου η αυτοματοποίηση θα κάνει αισθητή την παρουσία της είναι τα ίδια μας τα σπίτια. Αυτό προκύπτει από την έρευνα της Juniper Research με τίτλο Smart Homes: Strategic Opportunities, Business Models & Competitive Landscape 2019-2024. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, ο αριθμός των ψηφιακών βοηθών θα φθάσει τα 555 εκατομμύρια μέχρι το 2024, από τα 105 εκατομμύρια το 2019, μια αύξηση της τάξης του 770%. Πρακτικά, οι ψηφιακοί βοηθοί φαίνεται να αποκτούν τη δυναμική που είχαν τα tablets, όταν έκαναν για πρώτη φορά την εμφάνισή τους.
Το εξαιρετικά ενδιαφέρον στην περίπτωση των ψηφιακών βοηθών είναι ότι η χρήση τους δεν θα περιοριστεί σε… διακοσμητικές λειτουργίες. Η Juniper Research αναμένει ότι περισσότερο από το 90% θα χρησιμοποιηθούν για τον έλεγχο έξυπνων οικιακών συσκευών, φέρνοντας ένα βήμα πιο κοντά την υλοποίηση του smart home.
Απαραίτητη διευκρίνιση: ως ψηφιακούς βοηθούς ορίζουμε συσκευές – συνήθως ηχεία – που διαθέτουν λογισμικό με χαρακτηριστικά Τεχνητής Νοημοσύνης ή για να είμαστε πιο ακριβείς αρκετά προηγμένους αλγόριθμους. Τα συστήματα αυτά λειτουργούν με φωνητικές εντολές των ανθρώπων και εξαιρετικά χρήσιμοι για άτομα με κινητικά προβλήματα αλλά και ηλικιωμένους.
Σύμφωνα, με την Juniper Research, η πρόοδος στο πεδίο της Τεχνητής Νοημοσύνης, θα επιτρέψει στους ψηφιακούς βοηθούς άριστη διαλειτουργικότητα με «έξυπνες» οικοσυσκευές: ψυγεία, πλυντήρια, τηλεοράσεις αλλά και τα συστήματα φωτισμού και θέρμανσης. Οι ψηφιακοί βοηθοί ανοίγουν και κλείνουν τα φώτα θα μπορούν ακόμη και να κάνουν παραγγελίες για το σπίτι, πριν μια οικογένεια διαπιστώσει ότι το ψυγείο της έχει αδειάσει επικίνδυνα. Ουσιαστικά θα είναι πλατφόρμες για τον απρόσκοπτο έλεγχο ολόκληρου του «έξυπνου» σπιτιού.
Ωστόσο τα παραπάνω θα συμβούν υπό μία ικανή και αναγκαία συνθήκη: να πεισθούν οι καταναλωτές ότι κανείς δεν τους κρυφακούει και κανείς δεν θα τους κάνει…βούκινο. Συγκεκριμένα, οι ψηφιακοί βοηθοί έχουν βρεθεί αρκετές φορές έως σήμερα στο μικροσκόπιο των αρμόδιων αρχών εξαιτίας «παρακολούθησης» των χρηστών. Για παράδειγμα, τον περασμένο Φεβρουάριο η Google συμφώνησε να σταματήσει να «ακούει» και να μεταγράφει τις εγγραφές που πραγματοποιούσε ο φωνητικός βοηθός Google Assistant, στην ΕΕ. Σύμφωνα με τα όσα είχαν δει το φως της δημοσιότητας, συνεργάτες της Google άκουγαν όσα έλεγαν οι χρήστες του ψηφιακού βοηθού, με στόχο τη βελτίωση της αναγνώρισης ομιλίας.
Και στους ψηφιακούς βοηθούς, λοιπόν, το βασικό πρόβλημα είναι αυτό που κυριαρχεί σε κάθε τομέα της τεχνολογίας. Το δικαίωμα στην ιδιωτικότητα και η προστασία των προσωπικών δεδομένων,