Οι συνήθειες των Ελλήνων χρηστών smartphones

Οι συνήθειες των Ελλήνων χρηστών smartphones

Του Γιάννη Γορανίτη

Η εποχή που χρησιμοποιούσαμε τα τηλέφωνά μας αποκλειστικά για τη χρήση που υποδεικνύει η ονομασία τους έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Πλέον, η κυριαρχία των smartphones έναντι των «παραδοσιακών» κινητών (όσο παραδοσιακά, τέλος πάντων, μπορούν να χαρακτηριστούν τα τεχνολογικά είδη), εντείνει τις παράλληλες χρήσεις.

Οι προτιμήσεις των Ευρωπαίων χρηστών και δη των νέων μπήκαν πρόσφατα κάτω από το ερευνητικό μικροσκόπιο της Kantar Millward Brown. Η έρευνα διεξήχθη το καλοκαίρι του 2018 για λογαριασμό της Honor, και διενεργήθηκε με συνεντεύξεις μέσω υπολογιστή σε 1800 χρήστες smartphone ηλικίας 15-38 ετών από την Ελλάδα, την Ουγγαρία, την Πολωνία, τη Σερβία, την Τσεχία και τη Φινλανδία.

Τι ζητούν οι χρήστες από το smartphone τους

Θεωρήσαμε ότι μελετώντας την έρευνα θα εξαιρούσαμε την προφανή χρήση ενός κινητού που δεν είναι άλλη από τις κλήσεις, αλλά το εύρημα που μας τράβηξε το ενδιαφέρον είναι ότι το 8% των κατόχων smartphone δεν πραγματοποιούν κλήσεις με αυτό (9% στην Ελλάδα). ΟΚ, το 92% το πράττει, αλλά να θυμίσουμε ότι πρόκειται για κινητά τηλέφωνα!

Κατά τα λοιπά, τo 87% των κατόχων smartphone βγάζει με αυτό φωτογραφίες, το 83% στέλνει και λαμβάνει γραπτά μηνύματα, ενώ αντίστοιχο ποσοστό το χρησιμοποιεί για τα emails. Αξιοπρόσεκτο είναι ότι οκτώ στους δέκα χρήστες χρησιμοποιούν τις συσκευές τους για σερφάρισμα στο internet, ενώ το 78% για να συνδέεται στα κοινωνικά δίκτυα (ομολογουμένως, αναμέναμε υψηλότερα ποσοστά, σχεδόν καθολικά σε αμφότερες τις κατηγορίες). Σημαντικό ποσοστό, χρησιμοποιεί τις βασικές λειτουργίες της συσκευής, όπως το ξυπνητήρι, η αριθμομηχανή, το ημερολόγιο, η λειτουργία ηχογράφησης ήχου κ.ά.

Από την άλλη, αρκετές εφαρμογές και χρήσεις που πλασάρονται ως σημαντικές ή καινοτόμες μένουν αρκετά πίσω στις προτιμήσεις του κοινού. Για παράδειγμα, τα videogames βρίσκονται σχετικά χαμηλά στη λίστα με λιγότερους από τους μισούς να παίζουν στο smartphone τους, ενώ οι εφαρμογές υγείας και fitness αξιοποιούνται από το ένας τρίτο του δείγματος. Εξάλλου, μόλις οι μισοί χρήστες χρησιμοποιούν το smartphone για τις πληρωμές ή τις online αγορές τους.

Άλλη χρήση ανάλογα με το φύλο και την ηλικία

Όπως προκύπτει από την έρευνα της Kantar Millward Brown, οι γυναίκες χρησιμοποιούν περισσότερο απ' τους άντρες τα social media (83% έναντι 73%), όπως και τις φωτογραφικές λειτουργίες (91% έναντι 84%), ενώ μεγάλη απόκλιση καταγράφεται και στο messaging (90% έναντι 77%).

Οι αποκλίσεις των μελών της Generation Z (ηλικίας 15-24) απ' όσους ανήκουν στη Generation Y (25-38) εντοπίζονται στις ψυχαγωγικές χρήσεις (75% των νεότερων το χρησιμοποιούν για ταινίες, μουσική και βιβλία), έναντι 56% των μεγαλύτερων. Άξιο αναφοράς είναι ότι τα μέλη της γενιάς Υ χρησιμοποιούν πιο συχνά το smartphone για πλοήγηση στο internet, αλλά και ως επαγγελματικό εργαλείο δουλειάς (email, κλήσεις, μηνύματα SMS και MMS).  

Τι κάνουν οι Έλληνες

Άξιες αναφοράς είναι και οι αποκλίσεις των συμμετεχόντων στην έρευνα βάσει της χώρας διαμονής τους. Οι Έλληνες για παράδειγμα χρησιμοποιούν πιο σπάνια το smartphone για μηνύματα SMS (76%, έναντι π.χ. του 92% των Πολωνών ή του 90% των Σέρβων). Ακόμη λιγότεροι στέλνουν και λαμβάνουν MMS (μόλις το 25%), όταν στην Πολωνία και στην Τσεχία το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το 91%. Αρκετά χαμηλά κινείται στη χώρα μας η χρήση εφαρμογών messaging (7%), όταν στη Φινλανδία αγγίζει το 78%.

Στις υπόλοιπες κατηγορίες κινούμαστε κοντά στον μέσο όρο των έξι χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα – με μικρές αποκλίσεις στην πλοήγηση στο internet και στα social media (75% και 78% αντίστοιχα).

Όταν πάντως οι ερευνητές ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να περιγράψουν τους εαυτούς τους, οι απαντήσεις κινήθηκαν σε διαφορετικές κατευθύνσεις. Οι Έλληνες αυτοχαρακτηρίστηκαν «επαγγελματίες» και «δημιουργικοί», ενώ οι Πολωνοί και οι Τσέχοι θεωρούν τους εαυτούς τους μοναδικούς. Οι νέοι Φινλαν