Tο πιο δημοφιλές tweet όλων των εποχών και ο ρόλος του στη μετεξέλιξη των social media

Tο πιο δημοφιλές tweet όλων των εποχών και ο ρόλος του στη μετεξέλιξη των social media

Του Γιάννη Γορανίτη

Στις 6 Απριλίου ο 16χρονος Carter Wilkerson απευθύνθηκε μέσω Twitter στην αλυσίδα Wendy's, ρωτώντας πόσα retweets θα απαιτηθούν για να κερδίσει nuggets κοτόπουλου για μια ολόκληρη χρονιά.

Το tweet του θα περνούσε απαρατήρητο, όπως χιλιάδες άλλες που καθημερινά απευθύνονται στους επίσημους λογαριασμούς διαφόρων brands, αν ο άνθρωπος που χειρίζεται τον λογαριασμό των Wendy's δεν αποφάσιζε να αστειευτεί με τον 16χρονο. «18 εκατομμύρια» του απάντησε. Ο αριθμός αυτός προφανώς ανάγεται στη σφαίρα της φαντασίας, καθώς έως τότε η πιο δημοφιλής δημοσίευση στο κοινωνικό δίκτυο ήταν η περιβόητη «Oscar selfie» που είχε ανεβάσει η Ellen DeGeneres (τότε αριθμούσε περίπου 2,5 εκατ. retweets).

Η περιβόητη selfie στην οποία μεταξύ άλλων εικονίζονται οι: Bradley Cooper, Jennifer Lawrence, Kevin Spacey και Meryl Streep

Ο Carter Wilkerson δεν άφησε το αστείο να πέσει κάτω. «Πείτε πως έγινε», ανταπάντησε στα Wendy's και στη συνέχεια πόσταρε το screenshot της συνομιλίας, ζητώντας τη βοήθεια των χρηστών του Twitter. Κάποιοι δημοσιογράφοι που το ανακάλυψαν, ανέδειξαν το tweet με αποτέλεσμα χιλιάδες χρήστες να το αναδημοσιεύσουν. Τα δεκάδες χιλιάδες retweets ήταν μεν εντυπωσιακά για έναν μέχρι πρότινος άγνωστο λογαριασμό, αλλά ουδείς μπορούσε να φανταστεί ότι θα πλησίαζε έστω το δυσθεώρητο ρεκόρ της Ellen DeGeneres.

Την τρίτη μέρα όμως από τη δημοσίευσή του είχε φτάσει το 1 εκατ. αναδημοσιεύσεις. Πασίγνωστα brands όπως η Google, η Microsoft και η Amazon έσπευσαν να το κάνουν retweet στους επίσημους λογαριασμούς τους. Η διάσημη παρουσιάστρια μάλιστα τον προσκάλεσε στη δημοφιλέστατη τηλεοπτική εκπομπή της ζητώντας του –μεταξύ σοβαρού και αστείου– να σταματήσει να απειλεί τη φαινομενικά απλησίαστη επίδοσή της. Ζήτησε μάλιστα από τους τηλεθεατές να αναδημοσιεύουν τη selfie της, με αποτέλεσμα να φτάσει τα 3,4 εκατ. retweets.

Ρεκόρ Guinness

Τελικά η εκπομπή της DeGeneres και η υπερπροβολή του 16χρονου από μέσα ενημέρωσης και δημοφιλείς λογαριασμούς στο Twitter, του επέτρεψαν όχι μόνο να πλησιάσει το ρεκόρ των Όσκαρ, αλλά και να το σπάσει σε περίπου ένα μήνα από την αρχική δημοσίευση.

Μόλις ξεπέρασε τα 3.490.249 RT, η αλυσίδα γρήγορου φαγητού έσπευσε να τον συγχαρεί για το «επίτευγμα» διευκρινίζοντας ότι κέρδισε τα chicken nuggets ολόκληρης της χρονιάς, ενώ προς τιμή του η εταιρεία δώρισε $100.000 στο φιλανθρωπικό ίδρυμα Dave Thomas Foundation.

Λίγα λεπτά αργότερα ο επίσημος λογαριασμό των βραβείων Guinness επιβεβαίωσε το ρεκόρ και χρίζοντας και επίσημα το tweet του Wilkerson ως το πιο επιτυχημένο όλων των εποχών.

Μεταξύ των χιλιάδων συγχαρητηρίων μηνυμάτων που δέχτηκε ο 16χρονος ξεχωρίζουμε την πρωτοβουλία της United Airlines να του χαρίσει ένα αεροπορικό εισιτήριο για οποιονδήποτε προορισμό της επιλογής του, αρκεί να διαθέτει υποκατάστημα Wendy's, ώστε να απολαύσει τα nuggets του.

Τι μας διδάσκει το ρεκόρ για τα social media

Το γεγονός ότι το συγκεκριμένο tweet απέκτησε viral διαστάσεις και επί τουλάχιστον έναν μήνα απασχόλησε τους χρήστες του κοινωνικού δικτύου και τα μεγαλύτερα μέσα ενημέρωσης του πλανήτη αναδεικνύει αφενός τις δυνατότητες του μέσου και αφετέρου τα αδιέξοδά του.

Το Twitter στην προσπάθειά του να κεφαλαιοποιήσει την επιτυχία του και τα εκατομμύρια των καθημερινών χρηστών του αποφάσισε να αφήσει αρκετό «χώρο» στους επίσημους λογαριασμούς των καταναλωτικών προϊόντων. Και αυτοί τον εκμεταλλεύτηκαν με το παραπάνω. Επειδή όμως οι διαφημίσεις και τα «χορηγούμενα tweets» δεν γνώρισαν την αναμενόμενη επιτυχία, τα brands στράφηκαν σε άλλες μεθόδους προώθησης.

Στην εξίσωση γρήγορα μπήκαν γρήγορα οι περίφημοι «influencers», χρήστες δηλαδή με πολυάριθμους followers, που προωθούν έμμεσα ή και άμεσα προϊόντα και υπηρεσίες. Το φαινόμενο έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις και στη χώρα μας με γνωστές (ή όχι και τόσο γνωστές) τηλε-περσόνες να αμείβονται με διόλου αμελητέα ποσά προκειμένου να ανεβάσουν μια αναφορά για ένα προϊόν στο Twitter και το Facebook ή μια φωτογραφία του στο Instagram.

Επειδή όμως και αυτή η φούσκα έχει αρχίσει να χάνει αέρα (και να μη «φέρνει» τα χρήματα που επενδύονται), οι υπεύθυνοι των social media στρέφονται στους απλούς χρήστες. Προφανώς συνειδητοποιούν ότι η απλή μετάδοση διαφημιστικών μηνυμάτων ανήκει στο παρελθόν. Πλέον το ζητούμενο για μικρές και μεγάλες εταιρείες είναι η διάδραση με το κοινό τους.

Τα όρια αυτής της διάδρασης και ο βαθμός εξέλιξής της στο μέλλον είναι δύσκολο να προβλεφθούν. Αυτό που εύκολα προβλέπεται είναι ότι τα brands θα απαντούν πολύ συχνότερα στο μέλλον και σε απλούς χρήστες, ρισκάροντας όμως και επικοινωνιακές αποτυχίες. Γιατί η επιτυχία της «κατά τύχη» καμπάνιας που ξεκίνησε με αφορμή το tweet του 16χρονου δύσκολα θα επαναληφθεί.