Μπορεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να έχουν κλέψει τη «δόξα», αλλά μια από τις μεγαλύτερες ευκαιρίες - προκλήσεις που διαμορφώνεται στο πεδίο της κινητικότητας ακούει στο όνομα Mobility-as-a-Service (Μaas) και σύμφωνα με τις προβλέψεις θα «εκτοπίσει» 2,2 δισεκατομμύρια ταξίδια ιδιωτικών αυτοκινήτων έως το 2025. Το αποτέλεσμα θα είναι ένα ολότελα διαφορετικό τοπίο στις μετακινήσεις, ειδικά για τις αστικές περιοχές, καθώς οι καταναλωτές δείχνουν να διψάνε για νέα προϊόντα και υπηρεσίες, όλες συνυφασμένες με τον έναν ή τον άλλο τρόπο με τον χρυσοφόρο, όπως αποδεικνύεται, κόσμο των ψηφιακών εφαρμογών.
Η πρόβλεψη ανήκει στην Juniper Research, με τους αναλυτές της να υπολογίζουν ότι οι πλατφόρμες MaaS θα αποφορτίσουν τους οδικούς άξονες από 2,2 δισεκατομμύρια μετακινήσεις έως το 2025 έναντι μόλις 471 εκατομμυρίων το 2021.
Όμως τι ακριβώς είναι το Mobility-as-a-Service; Η έννοια του MaaS περιλαμβάνει την παροχή υπηρεσιών μετακίνησης μέσω μιας ενιαίας πλατφόρμας με την οποία οι χρήστες μπορούν να καθορίσουν την καλύτερη διαδρομή και την τιμή, σύμφωνα με τις συνθήκες και τη ζήτηση σε πραγματικό χρόνο.
Στην πράξη, οι καταναλωτές δεν έχουν την ιδιοκτησία κάποιου οχήματος αλλά το χρησιμοποιούν όποτε το χρειάζονται, μέσω εφαρμογών στο smartphone. Αντίστοιχα, πληρώνουν για τις υπηρεσίες αυτές μέσω κάρτας ή της ίδιας της εφαρμογής.
Καθοριστικός παράγοντας για την μετεξέλιξη του Maas από τάση σε καθεστώς θα είναι οι επενδύσεις των χωρών στις δημόσιες μεταφορές αλλά και οι συμπράξεις μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών φορέων, ώστε οι πολίτες να έχουν στη διάθεσή τους ολοκληρωμένες, οικονομικά ανταγωνιστικές υπηρεσίες στο τέλος της περιόδου πρόβλεψης. Εκ των ων ουκ άνευ είναι φυσικά οι γρήγορες και αξιόπιστες διαδικτυακές συνδέσεις. Στο πλαίσιο αυτό, η Juniper Research εκτιμά ότι πάνω από το 70% των μετακινήσεων μέσω Maas θα πραγματοποιηθούν στην Ευρώπη και την Άπω Ανατολή έως το 2025.
Απαλείφοντας έναν μεγάλο όγκο διαδρομών με αυτοκίνητα, οι υπηρεσίες MaaS θα έχουν επίσης μετρήσιμο, θετικό, περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ίσο με 14 εκατομμύρια μετρικούς τόνους διοξειδίου του άνθρακα το 2025, από 3 εκατομμύρια το 2021. Αυτό βέβαια υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει αύξηση της ηλεκτροκίνησης στα ταξί και λεωφορεία μέσα στα επόμενα 4 χρόνια.
Τη Δευτέρα 12 Ιουλίου, η πόλη του Πίτσμπουργκ σε συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς εγκαινίασε δύο καινοτόμες πρωτοβουλίες – το MovePGH και το Universal Basic Mobility - με στόχο την πρόσβαση σε εναλλακτικές επιλογές κινητικότητας.
Το MovePGH χρησιμοποιεί 50 φυσικούς και ψηφιακούς «κόμβους κινητικότητας» όπου οι επιλογές διέλευσης ενσωματώνονται σε ένα σύστημα Mobility-as-a-Service. Οι πολίτες μπορούν να βρουν λεωφορείο, ποδήλατο, σκούτερ, μοτοποδήλατο ή αυτοκίνητο, χρησιμοποιώντας την εφαρμογή ή μεταβαίνοντας σε έναν από τους κόμβους.
Το Mobility-as-a-Service είναι μία μόνο πτυχή, στη βεντάλια των αναδυόμενων αστικών μετακινήσεων, με άλλα χαρακτηριστικά παραδείγματα τη μικροκινητικότητα και την on-demand μετακίνηση. Οι τάσεις αυτές εκτός από το χώρο των μεταφορών αναμένεται να μεταβάλουν σημαντικά το αστικό περιβάλλον, από κοινωνική, οικονομική και πολεοδομική άποψη.