Του Γιάννη Παλιούρη
Ούτε ένα, ούτε δύο αλλά 100(!) τρισεκατομμύρια δολάρια είναι η δυνητική αξία της βιομηχανίας ψηφιακών πληρωμών. Αυτό τουλάχιστον υποστήριξε ένας από τους διαμορφωτές του κλάδου, ο διευθύνων σύμβουλος της PayPal, Νταν Σούλμαν, ο οποίος σε συνέντευξη του στο CNBC τόνισε ότι καθώς οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και η τεχνολογία εμπλέκονται μεταξύ τους με ταχύτατους ρυθμούς, μια νέα πραγματικότητα συναλλαγών ανατέλλει.
Το μέγεθος της επικείμενης αλλαγής που θα φέρουν οι άυλες πληρωμές γίνεται κατανοητό από έναν ακόμη ισχυρισμό του Σούλμαν, σύμφωνα με τον οποίο σήμερα οι ψηφιακές πληρωμές δεν ξεπερνούν το 2% της θεωρητικών δυνατοτήτων της παγκόσμιας αγοράς.
«Βιώνουμε μια έκρηξη στον χώρο του ψηφιακού εμπορίου σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται για ένα κύμα που πρέπει να ακολουθήσουμε», σημείωσε ο Σούλμαν. Ο CEO της PayPal διευκρίνισε ότι οι καταναλωτές αναζητούν συνεχώς τρόπους που καθιστούν την τεχνολογία εργαλείο καθημερινής διευκόλυνσης και σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο πρέπει να εκμεταλλευτούμε και τις ψηφιακές πληρωμές.
Ευσεβείς πόθοι ή ακόμα και καθοδήγηση της αγοράς, θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος, από έναν CEO εταιρείας που έχει ηγετικό ρόλο στις ψηφιακές πληρωμές. Μια γρήγορη ματιά, όμως, σε σχετικά στοιχεία μάλλον επιβεβαιώνει τους ισχυρισμούς του Σούλμαν. Συγκεκριμένα, μελέτη από την Kantar TNS έδειξε ότι μόνο στην περιοχή της Ασίας – Ειρηνικού το 53% των καταναλωτών με smartphone στην κατοχή τους έκαναν χρήση της συσκευής τους για ψηφιακές πληρωμές αγαθών και υπηρεσιών. Το αντίστοιχο ποσοστό στη Βόρεια Αμερική είναι 33% και στην Ευρώπη 35%. Η ίδια μελέτη αναφέρει ότι οι επιχειρήσεις που θα πρωταγωνιστήσουν στο μέλλον είναι εκείνες που θα αντιληφθούν τις ευκαιρίες που παρέχει η ψηφιακή οικονομία, σήμερα.
Η μελέτη της Kantar TNS έρχεται να «κουμπώσει» με εκτιμήσεις που ανεβάζουν τον παγκόσμιο τζίρο από το ηλεκτρονικό εμπόριο στα 24,3 τρισ. δολάρια ??μέχρι το 2025, με παράλληλη κινητοποίηση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων πάσης φύσεως προς λύσεις FinTech (Financial Technology) ώστε να καρπωθούν τα οφέλη της νέας αγοράς που δημιουργείται. Ειδικά, στον κλάδο του λιανικού εμπορίου, οι σύγχρονες λύσεις πληρωμών είναι καθοριστικές για τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών.
Τροχοπέδη στις εξελίξεις αυτές μπορεί να αποτελέσει μόνο ένας παράγοντας: η ανησυχία των καταναλωτών για την ασφάλεια των συναλλαγών τους. Πρόσφατη έρευνα της F5 Networks έδειξε ότι για το 53% των καταναλωτών που επιλέγουν το ψηφιακό μονοπάτι για τις αγορές τους, κορυφαία προτεραιότητα αλλά και ανησυχία είναι η ασφάλεια των συναλλαγών.
Οι επιχειρηματικές ευκαιρίες αλλά και οι ανησυχίες που αναδύονται από την καθιέρωση των ψηφιακών συναλλαγών αναμένεται να πολλαπλασιαστούν τα επόμενα χρόνια, με την έλευση του Ιnternet of Things και την διασύνδεση δισεκατομμυρίων συσκευών στο Διαδίκτυο. Σε αυτό το περιβάλλον η μεγάλη πρόκληση για τις επιχειρήσεις θα είναι η γεφύρωση του χάσματος μεταξύ του online και offline εμπορίου, με τρόπο που θα συνδυάζει τα πλεονεκτήματα και των δύο. Σε κάθε περίπτωση η μετάβαση από το «φυσικό» στο ψηφιακό κατάστημα είναι ήδη εδώ όπως και η στροφή των καταναλωτών στις άυλες, ψηφιακές πληρωμές. Το μέλλον και του χρήματος δεν είναι χάρτινο αλλά ηλεκτρονικό.