H ομάδα της ελληνικής νεοφυούς επιχείρησης CNOS και της συνεργαζόμενης γαλλικής NEOMA (παραγωγού του app), αποφάσισε να διαθέσει τη «Safe in Greece (SiG)», μια δωρεάν εφαρμογή ειδοποίησης του 100 και 166 για την ακριβή θέση όποιου καλεί για βοήθεια. Ταυτόχρονα, η εφαρμογή εκτιμάται ότι μπορεί να λειτουργήσει -σύμφωνα με τους δημιουργούς της- ως καινοτόμο σύστημα ψηφιοποίησης των υπηρεσιών άμεσης δράσης, ώστε περιπολικά και ασθενοφόρα να φτάνουν πιο γρήγορα σε όσους/ες τα έχουν ανάγκη.
Σύμφωνα με τον συγκοινωνιολόγο μηχανικό Νότη Παρασκευόπουλο, project manager της CNOS, πρόκειται για ένα σύστημα κρίσιμης σημασίας, για το οποίο ο Έλληνας φορολογούμενος «δεν θα πληρώσει ούτε ένα ευρώ», αφού η χρηματοδότησή του θα γίνει μέσα από συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με χορηγίες αναγνωρισμένων φορέων, οι οποίες έχουν ήδη εξασφαλιστεί.
Η εφαρμογή λειτουργεί απλά: Μόλις ένας χρήστης χρειαστεί βοήθεια, πιέζει το κατάλληλο κουμπί (panic button). Σε περίπτωση που χρειάζεται ιατρική βοήθεια, πιέζει το κουμπί «Ασθενοφόρο», οπότε και γίνεται κλήση στο 166 και αν αυτό που έχει ανάγκη είναι αστυνομική προστασία, πιέζει το κουμπί «Αστυνομία», οπότε η συσκευή καλεί το 100.
Καθημερινά οι τριψήφιοι 100 και 166 υπολογίζεται ότι δέχονται 18.000 τηλεφωνικές κλήσεις από πολίτες που έχουν ανάγκη άμεσης αστυνομικής (10.000 κλήσεις) ή ιατρικής βοήθειας (8.000). Αφού εντοπιστεί η θέση του καλούντος -κάτι σχετικά εύκολο αν βρίσκεται εντός αστικού ιστού, αλλά δύσκολο ή πολύ δύσκολο αν βρίσκεται εκτός πόλης- ξεκινά η διαδικασία για την αποστολή ασθενοφόρου ή περιπολικού της Αστυνομίας. Σε τέτοιες περιπτώσεις, κάθε λεπτό μπορεί να μετράει.
Εξοικονόμηση χρόνου έως και 30%
Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις στις οποίες αυτός/ή που καλεί για βοήθεια δεν είναι σε θέση να μιλήσει στον τηλεφωνητή/τρια της ΕΛ.ΑΣ. Για αυτές τις περιπτώσεις, υπάρχουν τα εξής ειδικά κουμπιά κλήσης: «Διαρρήκτης», «Υπό επίθεση», «Ενδοοικογενειακή Βία». Σε όλες τις περιπτώσεις, ο τηλεφωνητής ή τηλεφωνήτρια βλέπει ταυτόχρονα την ακριβή θέση των ατόμων στον χάρτη και η αναχώρηση ασθενοφόρου ή περιπολικού γίνεται πολύ πιο γρήγορα. «Παρότι το πόσο γρήγορα θα φτάσει ένα όχημα στον προορισμό του εξαρτάται από την απόσταση, ωστόσο υπολόγισα ότι με τη χρήση της εφαρμογής ο χρόνος που απαιτείται για την άφιξη ενός ασθενοφόρου ή περιπολικού στο σημείο της κλήσης είναι μειωμένος κατά 10% έως και 30%» προσθέτει.
Κατά τον κ. Παρασκευόπουλο, πέραν της επιστημονικής ιδιότητας του συγκοινωνιολόγου, τα θέματα οδικής ασφάλειας απασχολούν ιδιαίτερα στον ίδιο και τον γιο του και για προσωπικούς λόγους. Το 2004 ο 22χρονος κολλητός φίλος του γιου του, Πάνος Μυλωνάς, έχασε τη ζωή του σε τροχαίο δυστύχημα. Οι δύο φίλοι έφυγαν με ξεχωριστά αυτοκίνητα από την Αθήνα για την Πάτρα όπου σπούδαζαν, αλλά ο ένας τους δεν έφτασε ποτέ. Τα θέματα οδικής ασφαλείας έγιναν έκτοτε ακόμα μεγαλύτερης σημασίας για τους συγκοινωνιολόγους πατέρα και γιο Παρασκευόπουλο, εκ των ιδρυτικών μελών του ινστιτούτου «Πάνος Μυλωνάς».
Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας αυτής παρέχεται επίσης δωρεάν σε ΕΛΑΣ, ΕΚΑΒ, καθώς και σε άλλες κρατικές δομές, η δυνατότητα αποστολής Push Notifications (που δεν έχουν τη «βαρύτητα» ενός μηνύματος του 112, αλλά μπορεί να είναι πολύ χρήσιμα, π.χ. με μηνύματα τύπου «προσοχή σε όσους κατευθύνονται στη Μαλακάσα, υπάρχει πυκνή ομίχλη»). Επιπλέον, μέσω των χορηγιών που έχουν εξασφαλιστεί, θα παρασχεθούν όσοι υπολογιστές χρειάζονται, ώστε όλες οι θέσεις εργασίας τηλεφωνικών κέντρων ΕΛΑΣ-ΕΚΑΒ στην Περιφέρεια («σήμερα πολλές από αυτές λειτουργούν μόνο με χαρτί και στυλό», κατά τον κ. Παρασκευόπουλο), να βλέπουν σε οθόνη υπολογιστή την ακριβή θέση του καλούντος. Θα δοθούν επίσης -μεταξύ άλλων- tablets για τα περίπου 2000 -σύμφωνα με τον κ.Παρασκευόπουλο- περιπολικά και ασθενοφόρα της χώρας, ώστε οι συνοδηγοί να πλοηγούν τον οδηγό στην πλέον κατάλληλη διαδρομή, για να φτάσουν το συντομότερο στον προορισμό τους, και ηλεκτρονικοί υπολογιστές για την ψηφιοποίηση περιφερειακών υπηρεσιών ΕΛΑΣ και ΕΚΑΒ.
«Είμαστε ήδη σε επικοινωνία με τα συναρμόδια υπουργεία Υγείας, Πολιτικής Προστασίας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ώστε να λάβουμε το "πράσινο φως". Από τη στιγμή που το κράτος θα δώσει το "πράσινο φως", η εφαρμογή μπορεί να γίνει διαθέσιμη στους πολίτες εντός 30-45 ημερών» υποστήριξε ο κ. Παρασκευόπουλος και πρόσθεσε ότι η εφαρμογή Safe in Greece (SiG), η οποία θα είναι ευρείας χρήσης και χωρίς χρηματικό αντίτιμο και θα έχει σκοπό την προώθηση της οδικής ασφάλειας και την προστασία της ανθρώπινης ζωής τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.