Του Γιάννη Γορανίτη
Ο Elon Musk παρουσίασε τα ανανεωμένα πλάνα της SpaceX για τις μελλοντικές διαστημικές αποστολές. Το νέο διαστημικό σκάφος που θα κατασκευάσει η εταιρεία θα αντικαταστήσει τα Falcon και Dragon σε μια προσπάθεια μείωσης του κόστους, αλλά και επικέντρωσης των προσπαθειών και των πόρων σε ένα μοναδικό σύστημα. Και το όνομα αυτού: BFR (Big Fucking Rocket).
Η ανακοίνωση έγινε στο Διεθνές Συνέδριο Αστροναυτικής στην Αδελαΐδα της Αυστραλίας, απ' όπου ακριβώς πριν ένα χρόνο ο Musk ανακοίνωσε την πρόθεσή του να μετατρέψει τον άνθρωπο σε πολυπλανητικό είδος. Οι πιο «μετρημένες» φετινές ανακοινώσεις, οδήγησαν αρκετούς αναλυτές στο συμπέρασμα ότι ο Musk «προσγειώθηκε» απότομα στην πραγματικότητα. Εκείνος όμως έσπευσε να τους διαψεύσει πριν καν ολοκληρώσει την ομιλία του.
Όχι μόνο δεν προσγειώθηκε λοιπόν, αλλά είναι διατεθειμένους να αξιοποιήσει το BFR και για τις αερομεταφορές στη Γη, αφού όπως είπε μπορεί να φτάσει οπουδήποτε στον πλανήτη σε λιγότερο από μία ώρα.
Η δομή του BFR
Το ενιαίο σκάφος θα αποτελείται από δύο τμήματα: τον προωθητικό πύραυλο και την κάψουλα που θα φιλοξενεί το πλήρωμα. Αμφότερα θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ξανά και θα έχουν τη δυνατότητα κατακόρυφης απογείωσης και προσγείωσης, αλλά και προσνήωσης, αφού όπως και τα Falcon θα αξιοποιούν τα πλωτά εκτοξευτήρια που βρίσκονται ήδη αγκυροβολημένα στα ανοιχτά μεγάλων πόλεων.
Η καμπίνα επιβατών θα έχει χωρητικότητα από 80 έως 200 άτομα, ενώ το σκάφος θα μπορεί να μεταφέρει δορυφόρους και οποιοδήποτε άλλο αντικείμενο ή σύστημα θα μπορούσε να βοηθήσει τις επανδρωμένες αποστολές του μέλλοντος. Στη μύτη του σκάφους θα βρίσκονται οι κοινόχρηστοι χώροι, τα σαλόνια επιβατών και οι αποθήκες, ενώ έχει προβλεφθεί και καταφύγιο για τις περιπτώσεις έντονης ηλιακής δραστηριότητας ή ηλιακών καταιγίδων.
Το BFR θα μπορεί να πιάσει ταχύτητες της τάξης των 29.000 χλμ./ώρα, ώστε να μειώσει σε αδιανόητα μέχρι πρότινος επίπεδα τον χρόνο ταξιδιού μέχρι τη Σελήνη ή τον Άρη. Θα ενσωματώνει 31 κινητήρες Raptor και το ύψος του θα φτάνει τα 48 μέτρα.
Ένα ταξίδι πάνω από τη Γη
Η έκπληξη που, ως συνήθως, επιφυλάσσει ο Musk στις ανακοινώσεις του, ήταν η απόφαση να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του BFR και στις γήινες αερομεταφορές. «Αφού κατασκευάζουμε αυτό το σκάφος για να πάμε στη Σελήνη και τον Άρη, τότε γιατί να μην πάμε και σε άλλα μέρη της Γης;», αναρωτήθηκε επί σκηνής.
Αν τελικά υλοποιηθεί το όραμά του, η διαδρομή από τη Νέα Υόρκη στο Τόκιο θα διαρκεί 30 λεπτά, από το Λονδίνο στο Ντουμπάι μόλις 29 λεπτά, ενώ από την Αθήνα θα φτάνουμε στο Λος Άντζελες σε 35 λεπτά. «Όταν βγείτε από την ατμόσφαιρα, το ταξίδι θα είναι πιο ομαλό και από το μετάξι», υποσχέθηκε ο Musk, δεν θα υπάρχουν καν αναταράξεις. Όπως ισχυρίζεται μάλιστα ο αμφιλεγόμενος entrepreneur, το κόστος ανά θέση δεν θα διαφέρει σημαντικά από το αντίστοιχο ενός ταξιδιού με αεροσκάφος σήμερα.
Το κόστος και ποιος θα το πληρώσει
Σύμφωνα με τον Elon Musk, το κόστος του προηγμένου σκάφους θα είναι αισθητά μειωμένο συγκριτικά με τα προηγούμενα σχέδια του, αφού όλα τα τμήματα θα είναι μικρότερα. Το γεγονός δε ότι θα είναι 100% επαναχρησιμοποιήσιμο, θα μειώνει περαιτέρω το κόστος.
Στόχος είναι να ξεκινήσει η κατασκευή του πρώτου διαστημοπλοίου μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2018, ώστε να ταξιδέψει στον Άρη μέσα στην επόμενη πενταετία, προκειμένου να εξερευνήσει τις συνθήκες, να αναζητήσει υδάτινες πηγές και να αναγνωρίσει τους πιθανούς κινδύνους για τους πρώτους ανθρώπους που θα φτάσουν στον κόκκινο πλανήτη έως το 2024.
Ο επικεφαλής της SpaceX ήταν φειδωλός σχετικά με τη χρηματοδότηση ενός τόσο φιλόδοξου σχεδίου. Αυτό που άφησε να εννοηθεί είναι ότι η επαναχρησιμοποιήσιμη αρχιτεκτονική των πυραύλων Falcon θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από τρίτες εταιρείες. Αν το BFR εδραιωθεί ως ο αποκλειστικός πάροχος υπηρεσιών διαστημικών μεταφορών (π.χ. για την εκτόξευση εμπορικών δορυφόρων, για την παράδοση φορτίων και πληρωμάτων στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό), θα μπορούσε να εξασφαλίσει τους απαιτούμενους πόρους.
Ακούγεται αρκετά αισιόδοξο, αλλά ποιος μπορεί να φανταστεί ότι ένα ταξίδι στο διάστημα είναι εφικτό χωρίς αρκετές δόσεις αισιοδοξίας;