Του Γιάννη Παλιούρη
Σαράντα δύο ολόκληρα λεπτά είναι ο μέσος χρόνος που σπαταλά ο κάτοικος των Βρετανικών πόλεων, ημερησίως, περιμένοντας σε πάσης φύσεως ουρές. Και μερικά από αυτά χαραμίζονται στην ουρά για το εισιτήριο στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Πρόβλημα που βιώνουν όχι μόνο οι Βρετανοί αλλά οι κάτοικοι κάθε μεγαλούπολης που μετακινούνται με τα ΜΜΜ. Πρόβλημα το οποίο φιλοδοξεί να λύσει η Hitachi Rail, βάζοντας τέλος στις ουρές έκδοσης αλλά και επικύρωσης εισιτηρίων.
Η ιαπωνική εταιρεία χρησιμοποιεί ως «όπλο» οποιαδήποτε συσκευή smartphone. Προσφέρει, όμως, νέα «πυρομαχικά», πιο εξελιγμένα από το ηλεκτρονικό εισιτήριο, εμφυτεύοντας αισθητήρες σε μια αμαξοστοιχία ή ένα λεωφορείο που μπορούν να διαβάσουν μια εφαρμογή στα τηλέφωνα των επιβατών. Οι επιβάτες θα «γεμίζουν» τη σχετική εφαρμογή με χρήματα, όπως ακριβώς κάνουν με τα καρτοκινητά. Οι αισθητήρες πάνω στα ΜΜΜ θα εντοπίζουν το κινητό μόλις γίνεται η επιβίβαση. Με την αποβίβαση θα υπολογίζουν τις στάσεις που διένυσε ο επιβάτης και θα «τραβάνε» αυτόματα το αντίστοιχο αντίτιμο, χωρίς να χρειάζεται να βγάλει το τηλέφωνο από την τσάντα ή την τσέπη του. Ουσιαστικά, η Hitachi Rail θέλει να μετατρέψει τα ίδια τα τηλέφωνα σε εισιτήρια.
Σε ανακοίνωσή της η ιαπωνική εταιρεία αναφέρει ότι θα πραγματοποιηθεί ένα «αυστηρό» πρόγραμμα δοκιμών σε συνεργασία με την ιταλική εταιρεία μεταφορών, Trenito Transporti, ενώ ελπίζει να εισάγει το νέο σύστημα στα δίκτυα λεωφορείων, τραμ και τρένων της Βρετανίας. «Αρχίζουμε τις δοκιμές της σχετικής τεχνολογίας και εξετάζουμε τη δυνατότητα να λειτουργεί διακλαδικά», δήλωσε χαρακτηριστικά η Κάρεν Μπόσγουελ, διευθύνων σύμβουλος της Hitachi Rail.
Η διακλαδικότητα είναι άλλωστε και το μεγάλο στοίχημα. Για παράδειγμα, ο επιβάτης θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την εφαρμογή για να πάρει ένα λεωφορείο δημοτικής συγκοινωνίας και στη συνέχεια το Μετρό ή ακόμα και τρένο για να μεταβεί σε άλλη πόλη. Όλα αυτά χωρίς ποτέ να ασχοληθεί με την έκδοση και επικύρωση εισιτηρίου. Απλά μπαίνοντας στο ΜΜΜ που τον εξυπηρετεί, με την ίδια ευκολία που μπαίνει στο σπίτι του.
Τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει την εμφάνισή τους μια σειρά τεχνολογιών που αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι επιβάτες πληρώνουν για τη χρήση των ΜΜΜ. Πρακτικά, όμως έχουμε να κάνουμε με μια πολύ μεγαλύτερη εικόνα που θέλει τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς να παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των «έξυπνων πόλεων».
Σε πρόσφατη παγκόσμια μελέτη, το 80% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι οι «καινοτόμες μεταφορές» είναι βασικό χαρακτηριστικό μιας έξυπνης πόλης και σχεδόν το ήμισυ (45%) απάντησε ότι μια πόλη δεν μπορεί να θεωρηθεί «παγκόσμιας κλάσης» εκτός εάν έχει καλή ψηφιακή συνδεσιμότητα. Με άλλα λόγια οι καινοτόμες μεταφορές θεωρούνται κυριότερο χαρακτηριστικό για μια πόλη, προκειμένου αυτή να χαρακτηριστεί «έξυπνη», σύμφωνα πάντοτε με την εν λόγω έρευνα.
Στην πραγματικότητα, όμως, πρόκειται για αλληλένδετα στοιχεία. Και αυτό γιατί η συνδεσιμότητα είναι αυτή που θα επιτρέψει στους επιβάτες και τα συστήματα μεταφορών να είναι πλήρως συνδεδεμένα ανά πάσα στιγμή, όχι μόνο με το Διαδίκτυο, αλλά και μεταξύ τους.