Στα 4 δισ. ευρώ ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα

Στα 4 δισ. ευρώ ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα

Του Γιάννη Γορανίτη

Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, εν συντομία GR.EC.A (GReek ECommerce Association) ξεκινά μια νέα καμπάνια για να πείσει τους καταναλωτές να ξεπεράσουν τους ενδοιασμούς τους σχετικά με τη χρήση πιστωτικών καρτών στις online αγορές τους. Στρατηγικός συνεργάτης του GR.EC.A και υποστηρικτής της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας είναι η Mastercard.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της καμπάνιας σε εκπροσώπους του Τύπου, επιτελικά στελέχη του GR.EC.A και της Mastercard παρουσίασαν το τοπίο της ελληνικής αγοράς του e-commerce και ανέλυσαν τις προοπτικές του, δεδομένων των νέων συνηθειών των χρηστών και της τεχνολογικής προόδου.

Η διαφημιστική καμπάνια διαθέτει και εκπαιδευτικό χαρακτήρα, καθώς οι Έλληνες καταναλωτές βρίσκονται αρκετά πίσω σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, παρά την πρόοδο που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια.

Η εκτίναξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα

Η σταθερή και αλματώδης ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα πιστοποιείται και από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση. Σύμφωνα με αυτά, ο τζίρος του κλάδου αγγίζει πλέον τα €4 δισ., ποσό που προσεγγίζει το 2% του ΑΕΠ).

Με δεδομένο ότι ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν τα online καταστήματα για τις αγορές τους, είναι σαφές ότι τα μεγέθη αυτά θα αυξηθούν εντυπωσιακά. Εκτιμάται ότι από τα 7 εκατομμύρια των χρηστών internet στη χώρα, το 40% πραγματοποιεί αγορές μέσω internet (περίπου 3 εκατ. χρήστες). Κατά μέσο ότι ο καθένας ξοδεύει περί τα €1.300.

Εκτός όμως από τους καταναλωτές, τα τελευταία χρόνια πιστοποιείται και μια εντυπωσιακή στροφή των εμπόρων στο internet. Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα σήμερα λειτουργούν περισσότερα από 6.500 e-shops, τα οποία μάλιστα εμπιστεύονται σθεναρά οι Έλληνες καταναλωτές. Στην έρευνα καταγράφεται ότι το 80% των e-shoppers επιλέγει ηλεκτρονικά καταστήματα με έδρα την Ελλάδα.

Πόσοι χρησιμοποιούν πιστωτική για τις πληρωμές;

Παρά την εντυπωσιακή στροφή του καταναλωτικού κοινού στο e-shopping, το ποσοστό χρήσης καρτών για τις αγορές κινείται ακόμη σε χαμηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας του ELTRUN (Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών), ο τρόπος πληρωμής που (συνεχίζουν να) επιλέγουν οι Έλληνες καταναλωτές είναι η αντικαταβολή.

Παρά τις προφανείς δυσκολίες και την έλλειψη μετρητών λόγω capital controls, η πλειοψηφία των καταναλωτών επιλέγουν την αντικαταβολή, κυρίως λόγω της ανασφάλειας για ζητήματα που σχετίζονται με την προστασία των προσωπικών δεδομένων και την αποφυγή ενδεχόμενης απάτης. Αρκετοί βέβαια αναφέρουν ως αιτία την αυξημένη ανησυχία για το αν το προϊόν που θα παραλάβουν ανταποκρίνεται στα ποιοτικά κριτήρια που είδαν στην παρουσίασή του στο εκάστοτε site.

Καταναλωτές και έμποροι ωφελούνται από τη χρήση πλαστικού χρήματος

Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου υποστηρίζει με θέρμη την υιοθέτηση των ηλεκτρονικών πληρωμών και της χρήσης κάρτας, αναδεικνύοντας τα οφέλη για τους καταναλωτές –ευκολία και ευελιξία αγορών, εξοικονόμηση χρόνου κατά τη συναλλαγή και την παραλαβή των προϊόντων τους, ενώ σημαντικό κίνητρο είναι οι εκπτώσεις, τα προγράμματα ανταμοιβών και βέβαια οι δόσεις και οι ευκολίες αποπληρωμής που δεν απαντώνται στους περισσότερους εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής.

Ωφελημένοι βγαίνουν και οι έμποροι, καθώς η εκτεταμένη αξιοποίηση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής τους δίνει δυνατότητα να αναπτυχθούν και εκτός συνόρων, ενώ λειτουργούν και αυτοί σε περιβάλλον διαφάνειας και μέγιστης σιγουριάς. Το δίχως άλλο, οι πληρωμές με πιστωτικές κάρτες μειώνουν τα φαινόμενα φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής.

Το ανασταλτικό για πολλούς καταναλωτές ζήτημα αξιοπιστίας αρκετών e-shops αναμένεται να ξεπεραστεί με πρωτοβουλίες του GR.EC.A, όπως το Σήμα Αξιοπιστίας (Trustmark.gr), μέσω του οποίου ελέγχονται και αξιολογούνται τα ηλεκτρονικά καταστήματα βάσει 120 κριτηρίων. Ο GR.EC.A. εκπροσωπεί σήμερα περισσότερες από 350 εταιρείες από όλους τους κλάδους του εμπορίου.

Στο μέλλον μάλιστα η διαδικασία ηλεκτρονικών πληρωμών θα διευκολυνθεί περαιτέρω ενώ η ασφάλεια θα μεγιστοποιηθεί, χάρη στις νέες τεχνολογίες που αξιοποιεί η Mastercard, όπως η βιομετρική ταυτοποίηση και η αυτοματοποιημένη εισαγωγή των δεδομένων (χωρίς δηλαδή να απαιτείται η πληκτρολόγηση κωδικών και άλλων ευαίσθητων στοιχείων).


Ξεπέρασέ το

Η online ενημερωτική και εκπαιδευτική καμπάνια του GR.EC.A έχει τίτλο «Ξεπέρασέ το» και μέσω χιουμοριστικών βίντεο και συνοδευτικών ενημερωτικών, επιχειρεί να πείσει το εγχώριο κοινό για τις δυνατότητες και τις ευκολίες των ηλεκτρονικών πληρωμών.

Το πρώτο βίντεο της καμπάνιας:

Περαιτέρω ενημερωτικό υλικό και απαντήσεις στις συχνότερες απαντήσεις των καταναλωτών μπορείτε να βρείτε στο ειδικό mini-site της ενημερωτικής πρωτοβουλίας.