Του Γιάννη Γορανίτη
Μια αποθήκη στο cloud. Αυτό ήταν το αρχικό σκεπτικό των συνιδρυτών της Omni. Μόνο που αντί για ψηφιακά έγγραφα, φωτογραφίες και δεδομένα, αποφάσισαν να αποθηκεύουν χειροπιαστά αντικείμενα και κυρίως πράγματα που δεν έχουμε καθημερινά ανάγκη. Αντί να ενοικιάζει κανείς μια αποθήκη ή να στοιβάζει πράγματα στο σπίτι του, μπορεί με ένα πολύ μικρό ποσό να τα αποθηκεύει και να τα ζητά όταν και εφόσον τα χρειαστεί.
Η αρχική ιδέα γρήγορα εξελίχθηκε περαιτέρω και οι συνιδρυτές της πλατφόρμας έδωσαν στους χρήστες τη δυνατότητα όχι απλώς να κερδίζουν χώρο ή να ξεφορτώνονται για κάποιο διάστημα άχρηστα αντικείμενα, αλλά και να αποκομίζουν κέρδος από αυτά. Όπως περίπου βλέπουν το Airbnb όσοι ενοικιάζουν ένα άδειο δωμάτιο στο διαμέρισμά τους ή και ολόκληρο το σπίτι όταν λείπουν.
Οι ενοικιαστές από την άλλη μπορούν να προμηθευτούν σε πολύ χαμηλή συγκριτικά τιμή ένα προϊόν που δεν σκοπεύουν να αγοράσουν. Για παράδειγμα, ένα τρυπάνι, μια σανίδα του snowboard, μια σκηνή για κάμπινγκ, ένα μπάρμπεκιου μια αποκριάτικη στολή ή μια ρακέτα του τένις.
Tο βασικό μοντέλο λειτουργίας
H ιδέα της ενοικίασης αχρησιμοποίητων πραγμάτων δεν είναι καινοφανής. Ο τρόπος όμως που την αξιοποιούν και τη μεθερμηνεύουν στη σύγχρονη εποχή τα «μυαλά» της Omni έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Απευθυνόμενοι στη Generation Z, που ταξιδεύει συχνά και έχει διαφοροποιημένες αντιλήψεις για την ιδιοκτησία αγαθών, τους έδωσε αρχικά τη δυνατότητα να αποθηκεύσουν αντικείμενα. Για παράδειγμα το μηνιαίο κόστος για την αποθήκευση μικρών αντικειμένων (ρούχα, παπούτσια, βιβλία, τσάντες, παιχνίδια, πιάτα, μικροσυσκευές) ανέρχεται σε $0,50, ενώ για μεγαλύτερα αντικείμενα (ποδήλατα, βαλίτσες, σερφ, σκι, τσάντες γκολφ, καροτσάκια, φωτιστικά, κιθάρες, ανεμιστήρες κ.λπ.) το κόστος φτάνει τα 3 δολάρια το μήνα.
Ποσά σαφώς μικρότερα από το κόστος εξωτερικής αποθήκευσης. Ειδικά αν συνυπολογίσουμε ότι η εταιρεία αναλαμβάνει να παραλάβει το αντικείμενο, να το μεταφέρει με δικό της μέσο και οδηγό στην αποθήκη και να τα παραδώσει στον χρήστη όταν το ζητήσει (εντός δύο ωρών!).
Επειδή όμως η ιδέα της πληρωμής για την αποθήκευση ενός αντικειμένου που δεν χρησιμοποιείς δεν είναι ελκυστική για όλους, γρήγορα λάνσαραν τη δυνατότητα ενοικίασης. Με αυτό τον τρόπο είτε ισοσκελίζονται τα έξοδα αποθήκευσης, είτε προκύπτει κέρδος. Όλα τα αντικείμενα ασφαλίζονται από την εταιρεία (έως $2.000), ενώ υπεύθυνος τα φωτογραφίζει τόσο κατά την παράδοση όσο και κατά την παραλαβή, ώστε να αποφευχθούν τυχόν γκρίνιες για την κατάσταση του αντικειμένου.
Η ιδέα που θα κάνει η διαφορά;
Μία ανατρεπτική ιδέα λοιπόν που θα αναδιαμορφώσει τη διαρκώς αναπτυσσόμενη οικονομία του διαμοιρασμού ή ένα startup που γρήγορα θα ξεχαστεί όπως τόσο άλλα; Παρά τα πολλά βραβεία και τη δημοσιότητα που απολαμβάνει η Omni, παραμένουμε επιφυλακτικοί για μια σειρά λόγους.
Η βασική επιφύλαξη σχετίζεται με το επιχειρηματικό μοντέλο, το οποίο σε αντίθεση με το Airbnb ή το Uber απαιτεί ιδιόκτητες εγκαταστάσεις και μάλιστα σε κάθε περιοχή που σκοπεύει να δραστηριοποιηθεί. Ακόμη κι αν υπάρχουν χρήστες διατεθειμένοι να θέσουν προς ενοικίαση τα αχρησιμοποίητα αντικείμενά τους και αντίστοιχα άλλοι που σκοπεύουν να τα ενοικιάσουν, προαπαιτείται η ύπαρξη αποθηκευτικού χώρου. Επίσης, απαιτείται πολυάριθμο προσωπικό (αποθηκάριοι, διαχειριστές, οδηγοί κ.ά.), κάτι που ανεβάζει τα κόστη και εμποδίζει την ταχύτατη διεθνή εξάπλωση.
Η Omni όμως παρά το ενδιαφέρον από πολλές περιοχές του πλανήτη δεν βιάζεται να αναπτυχθεί απότομα. Προς το παρόν προσφέρει τις υπηρεσίες της στην περιοχή του Σαν Φρανσίσκο, αλλά σύμφωνα με τον ιδρυτή της σύντομα θα εξετάσει τα επόμενα βήματά της και σε άλλες περιοχές των ΗΠΑ και της Ευρώπης.
Οι επενδυτές πάντως δεν είναι διόλου επιφυλακτικοί. Μετά από έναν επιτυχημένο πρώτο γύρο χρηματοδότησης ύψους $15 εκατ. από μεγάλα funds, πρόσφατα «σήκωσε» επιπλέον $25 εκατ.. Αυτή τη φορά στο κρυπτονόμισμα XRP της Ripple, πρακτική που συναντάμε ολοένα και πιο συχνά στις χρηματοδοτήσεις νέων επιχειρηματικών σχεδίων της Silicon Valley.