Του Γιάννη Γορανίτη
Ο αριθμός των startups στην Ελλάδα αυξάνεται εκθετικά. Πόσα όμως από αυτά καταφέρνουν να σταθούν «στα πόδια τους»; Δυστυχώς, όχι πολλά. Πόσοι ιδρυτές κατορθώνουν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες της πρώτης περιόδου και να μην απογοητευτούν; Δυστυχώς, όχι η πλειοψηφία.
Αυτό όμως είναι κάτι φυσιολογικό, και ευτυχώς για τους startuppers κάτι που βελτιώνεται και διορθώνεται πριν να είναι αργά. Αρκεί να έχουν στα χέρια τους τα κατάλληλα εργαλεία «όπλα». Όσο εμπεδώνεται μάλιστα η κουλτούρα της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, τόσο περισσότερη αρωγή θα βρίσκουν στις προσπάθειές τους.
Ενδεικτικό παράδειγμα, ένα νέο εργαλείο που έχουν πλέον στα χέρια τους οι νέοι επιχειρηματίες της χώρας. Το εν λόγω εργαλείο είναι το εγχειρίδιο «StartUp Toolkit», μια πρωτοβουλία της Επιτροπής Εκπαίδευσης, Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου. Απευθύνεται τόσο σε νέους επιχειρηματίες που κάνουν τα πρώτα βήματά τους στον στίβο της επιχειρηματικότητας, όσο και σε ενδιαφερόμενους που δεν έχουν ακόμη πάρει την απόφαση να ιδρύσουν τη δική τους επιχείρηση. Χρήσιμο είναι επίσης και για μεταπτυχιακούς ή επί πτυχίω φοιτητές εγχώριων ιδρυμάτων.
Τι περιλαμβάνει το StartUp Toolkit
Το συγκεκριμένο εγχειρίδιο διατίθεται δωρεάν σε έντυπη μορφή και θα αναρτηθεί και online ώστε κάθε ενδιαφερόμενος να μπορεί να το κατεβάσει στον υπολογιστή του. Τόσο αυτοί που κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον χώρο της επιχειρηματικότητας, όσο και εκείνοι που έχουν μια ιδέα και δεν ξέρουν τον τρόπο να την υλοποιήσουν θα βρουν στο StartUp Toolkit μια σειρά απλών και κατανοητών οδηγιών, πρακτικών συμβουλών, αλλά και λύσεων σε πρακτικά προβλήματα που ενδέχεται να ανακύψουν στο επιχειρηματικό τους ξεκίνημα, αλλά και αργότερα.
Ενδεικτικά, το εγχειρίδιο ξεκινά με μια κατατοπιστική εισαγωγή στο εγχώριο οικοσύστημα της νέας επιχειρηματικότητας, και με μια ματιά στη «μεγάλη εικόνα» του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και των δυνατοτήτων που προσφέρει. Εν συνεχεία, παρατίθενται βασικές πληροφορίες για τη σύσταση και οργάνωση των νέων εταιρειών και μια επισκόπηση των νομικών ζητημάτων που θα αντιμετωπίσουν οι startuppers, ενώ εξειδικεύονται περαιτέρω τα ζητήματα της διανοητικής ιδιοκτησίας, της κατοχύρωσης εμπορικών σημάτων, πατεντών κ.α.
Το εγχειρίδιο στέκεται εκτενώς στα ζητήματα χρηματοδότησης, τόσο μέσω επενδυτών (Venture Capitals ή Angel Investors), όσο και μέσω επιδοτήσεων ή άλλων οδών. Τέλος, γίνεται μνεία στη δυνατότητα άντλησης κεφαλαίων από το Χρηματιστήριο, μέσω των νέων εναλλακτικών μεθόδων εισαγωγής μικρών και νεοφυών επιχειρήσεων.
Χορηγοί του εγχειριδίου είναι η Cisco, η Εθνική Τράπεζα και υποστηρικτής το Χρηματιστήριο Αθηνών.
Ο στόχος της πρωτοβουλίας
Η ιδέα του StartUp Toolkit γεννήθηκε πριν τρία περίπου χρόνια από την Λίτσα Παναγιωτοπούλου, Πρόεδρο της Επιτροπής Εκπαίδευσης, Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας. Όπως μας είπε η κα. Παναγιωτοπούλου, ο βασικότερος λόγος για τη δημιουργία του εγχειρήματος ήταν ότι τόσο η ίδια όσο και άλλοι ειδήμονες του κλάδου διέβλεπαν τα κενά στην κατάρτιση και τα ελλείμματα γνώσης των επίδοξων επιχειρηματιών.
Η συγκεκριμένη εργαλειοθήκη παρουσιάστηκε σε σειρά roadshows από το 2015, τόσο σε Πανεπιστήμια όσο και σε άλλους χώρους εκπαίδευσης επιχειρηματιών. Η αποδοχή του ήταν ιδιαίτερα θετική και το απόσταγμα της εμπειρίας αυτής αποτέλεσε το υλικό ανανέωσης και ενημέρωσης του οδηγού. Όπως μας δήλωσε η κα. Παναγιωτοπούλου, το Toolkit θα συνεχίσει να ενημερώνεται, σε πρώτη φάση με κεφάλαια για το μάρκετινγκ και τις πωλήσεις, αλλά και με όλες τις νομικές, χρηματοοικονομικές, πολιτικές και άλλες εξελίξεις.
Το StartUp Toolkit παρουσιάστηκε χτες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, αμέσως μετά την τελετή λήξης της συνεδρίασης, και λίγες ώρες νωρίτερα στους δημοσιογράφους. Στην κλειστή αυτή συνάντηση με τους εκπροσώπους του επιμελητηρίου, αλλά και τους υπεύθυνους σύνταξης του εγχειριδίου, είχαμε την ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις για την τρέχουσα πραγματικότητα της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα. Παρότι όλοι αποδέχονται ότι έχουν σημειωθεί βήματα προόδου, για μια ακόμη φορά επιβεβαιώθηκε ότι η ρίζα του προβλήματος δεν είναι τόσο η έλλειψη καλών ιδεών και δημιουργικών μυαλών, αλλά οι μηδαμινοί πόροι που κατευθύνονται στα startups.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, η πρωτοβουλία του Ελληνοαμερικανικού επιμελητηρίου, όπως και κάθε αντίστοιχη που απευθύνεται σε επίδοξους ή εν δυνάμει επιχειρηματίες, είναι καλοδεχούμενη.