Στάσιμη η ενσωμάτωση της Δημιουργικής Τεχνητής Nοημοσύνης στις επιχειρήσεις
Salesforce

Στάσιμη η ενσωμάτωση της Δημιουργικής Τεχνητής Nοημοσύνης στις επιχειρήσεις

Στάσιμοι παραμένουν, παγκοσμίως, οι ρυθμοί ενσωμάτωσης της Δημιουργικής Τεχνητής Νοημοσύνης (Gen AI) στις επιχειρήσεις. 

Η εξέλιξη αυτή, που προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας Workforce Index 2024, την οποία εκπόνησε η Salesforce, παγκόσμιος ηγέτης του ΑΙ CRM, αναδεικνύει τις πιο πρόσφατες αντιλήψεις και πρακτικές γύρω από τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) στον εργασιακό χώρο. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 99% των διευθυντικών στελεχών σκοπεύει φέτος να επενδύσει σε λύσεις AI, με το 97% να εκφράζει την ανάγκη άμεσης ενσωμάτωσης της Generative AI (GenAI) στις λειτουργίες της εταιρείας τους. 

Ωστόσο, για πρώτη φορά από την εισαγωγή της GenAI, και ειδικά τους τρεις τελευταίους μήνες, οι ρυθμοί υιοθέτησης ειδικά σε Γαλλία και ΗΠΑ παραμένουν στάσιμοι, ενώ και το ενδιαφέρον των εργαζομένων για την Τεχνητή Νοημοσύνη μειώθηκε κατά 6% (από 47% σε 41%) σε παγκόσμιο επίπεδο.

Οι κυριότεροι παράγοντες, που συντελούν στη μείωση αυτή αφορούν στην αβεβαιότητα που νιώθουν οι εργαζόμενοι σε ό,τι αφορά τις τάσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης, καθώς και στην ανησυχία ότι τα εργαλεία ΑΙ μπορεί να μην ανταποκριθούν στις προσδοκίες τους και στη συστηματική έλλειψη επαρκούς εκπαίδευσης. 

Μάλιστα, μόνο το 7% των εργαζομένων δηλώνει AI expert, ενώ το 61% έχει αφιερώσει συνολικά λιγότερες από 5 ώρες σε εκπαίδευση για τη χρήση εργαλείων AI και το 30% δεν έχει λάβει καμία εκπαίδευση.

 

Πηγή γραφήματος: Salesforce

Η έρευνα δείχνει, επίσης, ότι η αβεβαιότητα για το πότε θεωρείται κοινωνικά και επαγγελματικά αποδεκτό να χρησιμοποιείται η Τεχνητή Νοημοσύνη από τους εργαζόμενους είναι ανασταλτικός παράγοντας για την υιοθέτησή της. 

Ειδικότερα, το 48% των εργαζομένων δηλώνει, ότι δεν θα ένιωθε άνετα να μοιραστεί με τον προϊστάμενό του, ότι αξιοποιεί εργαλεία AI κατά την εργασία του, από φόβο ότι κάτι τέτοιο θα θεωρηθεί ως «εξαπάτηση» (47%) ή ότι ο ίδιος θα φανεί λιγότερο ικανός (46%) ή αργόσχολος (46%). Αντίθετα, είναι κατά 67% πιθανότερο οι εργαζόμενοι, που αισθάνονται άνετα να ενημερώσουν τον προϊστάμενό τους, ότι αξιοποιούν την Τεχνητή Νοημοσύνη στην εργασία τους, να την έχουν ήδη χρησιμοποιήσει. Αξιοσημείωτο, πάντως, είναι το γεγονός ότι μόλις το 21% των ερωτηθέντων ανέφερε πως «η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης αποθαρρύνεται ή δεν επιτρέπεται από την πολιτική της εταιρείας» τους.

Παράλληλα, οι εργαζόμενοι θα ήθελαν, μέσω της χρήσης εργαλείων AI, να έχουν περισσότερο χρόνο για ουσιαστικές δραστηριότητες, όπως π.χ. η μάθηση και ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, όμως ανησυχούν ότι, αντιθέτως, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να αυξήσει τη γραφειοκρατία και τον συνολικό ημερήσιο φόρτο εργασίας τους. Παρά τις ανησυχίες αυτές, το 76% των εργαζομένων ενδιαφέρεται να γίνει AI expert, με βασικά κίνητρα τις τάσεις του κλάδου και τους προσωπικούς στόχους τους, ενώ οι προσδοκίες της διοίκησης βρίσκονται χαμηλότερα στη λίστα.

Σημαντικό στοιχείο, πάντως, είναι ότι η πλειονότητα των ερωτηθέντων (70%) θεωρεί ότι η εκπαίδευση στην Τεχνητή Νοημοσύνη θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ εταιρείας και εργαζομένων. 

Τα διευθυντικά στελέχη καλούνται, επίσης, να στηρίξουν αυτή τη διαδικασία μέσω ευκαιριών εκπαίδευσης, ενθαρρύνοντας επίσης τις ομαδικές πρωτοβουλίες, ώστε οι εργαζόμενοι να μπορούν να ανταλλάσσουν εμπειρίες και δημιουργικές εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στον εργασιακό χώρο.