Του Γιάννη Γορανίτη
Δύο νέοι Έλληνες αποφάσισαν να μην ακολουθήσουν τον μονόδρομο της μετανάστευσης στο εξωτερικό προκειμένου να αναζητήσουν καλύτερο επαγγελματικό μέλλον. Αντίθετα, ο Ηλίας Καλογερόπουλος και ο Μελέτης Μιχελακάκης αποφάσισαν να επιστρέψουν από την Αγγλία, ώστε να χτίσουν στην Ελλάδα ένα εξειδικευμένο startup, το οποίο έχει στόχο τη δημιουργία αξεσουάρ για προϊόντα τεχνολoγίας.
Το όνειρο τους άρχισε να υλοποιείται με την ίδρυση του dcubed design, ενός εξειδικευμένου στούντιο προϊοντικού σχεδιασμού. Το πρώτο τους προϊόν είναι το Stikey, μία λύση στήριξης για κινητά που συγκέντρωσε την απαιτούμενη χρηματοδότηση μέσω της πλατφόρμας Kickstarter, και πλέον πωλείται σε αρκετά e-shops και φυσικά καταστήματα ανά τον κόσμο. Στην Ελλάδα διατίθεται από τα Public.
Είναι αξιοσημείωτο ότι το Stikey είναι ένα 100% ελληνικό προϊόν, αφού όχι μόνο σχεδιάστηκε στα γραφεία της εταιρείας στην Αθήνα, αλλά παράγεται εξ' ολοκλήρου εντός Αττικής.
Το stand που κάνει τη διαφορά
Είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με τους ιδρυτές του dcubed design, σχετικά με το πρώτο προϊόν της εταιρείας, αλλά και τα μελλοντικά σχέδια τους.
«Το Stikey stand & mount είναι μια ολοκληρωμένη λύση στήριξης για smartphones ανεξαρτήτως σχεδιασμού και μεγέθους», μας λέει ο Ηλίας Καλογερόπουλος. «Παρέχει τη δυνατότητα στήριξης είτε on the go με το Stikey Stand, μια φορητή βάση σχεδιασμένη ώστε να τοποθετείται εύκολα στα κλειδιά, είτε όπου το χρειαζόμαστε περισσότερο με το Stikey Mount, μια λεπτή μαγνητική βάση, η οποία μπορεί να τοποθετηθεί σε οποιαδήποτε επίπεδη επιφάνεια –στο αυτοκίνητο, στην κουζίνα για μαγειρική, στο γραφείο κ.λπ..
»Το Stikey stand κατασκευάζεται από υψηλής ποιότητας και αντοχής TPU με ματ φινίρισμα και χρησιμοποιεί ένα δυνατό μαγνήτη νεοδυμίου για να στηρίξει οποιουδήποτε μεγέθους smartphone σε κάθετη ή οριζόντια θέση. Επιπλέον, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν 'cable tidy' βοηθώντας τον χρήστη να διατηρεί τακτοποιημένα τα απαραίτητα καλώδια φόρτισης ή δεδομένων. Το Stikey mount χρησιμοποιεί και αυτό ένα δυνατό μαγνήτη νεοδυμίου για να προσφέρει ασφαλή στήριξη και μπορεί να επανατοποθετηθεί χρησιμοποιώντας μια ειδική 3Μ ταινία. Αμφότερα χρησιμοποιούν ένα τετράγωνο 20Χ20 mm) αυτοκόλλητο από ανοξείδωτο ατσάλι που τοποθετείται στην πλάτη του smartphone ή της θήκης για να δημιουργηθεί η απαραίτητη έλξη ώστε να στηριχθεί η συσκευή».
Όσον αφορά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Stikey, ο κ. Καλογερόπουλος μάς δήλωσε: «Πέρα από την υψηλή ποιότητα κατασκευής και την χρήση ισχυρότερων μαγνητών συγκριτικά με τον ανταγωνισμό, είναι ο ιδιαίτερος συνδυασμός λειτουργιών που προσφέρει στον χρήστη, αντικαθιστώντας την ανάγκη για δύο ή και τρία διαφορετικά αξεσουάρ».
Το ρίσκο ενός made-in-Greece προϊόντος
«Φιλοδοξούσαμε να ασχοληθούμε με τον σχεδιασμό προϊόντων από τα φοιτητικά μας χρόνια», απαντάει ο κ. Καλογερόπουλος στην ερώτηση για το πώς αποφάσισαν ένα τέτοιο βήμα. «Εκμεταλλευτήκαμε βέβαια και την εξέλιξη της τεχνολογίας, που δίνει τη δυνατότητα σε μικρές εταιρίες με χαμηλά budget να εξελίξουν προϊοντικά concept σε στάδια που φτάνουν λίγο πριν την τελική παραγωγή, κάτι που μέχρι πριν μερικά χρόνια ήταν αδύνατο. Πλέον υπάρχει και ευκολότερη πρόσβαση σε χρηματοδότηση, μέσω π.χ. του crowdfunding, που επιτρέπει τη δοκιμή της προϊοντικής ιδέας σε ευρύ κοινό προτού προχωρήσει η μαζική παραγωγή και επενδυθούν μεγάλα ποσά». Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την αγάπη τους για την τεχνολογία και τα gadgets, και βέβαια το τεράστιο μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς της κινητής, έδωσαν το έναυσμα για τη δημιουργία του συγκεκριμένου αξεσουάρ.
«Πώς όμως πήρατε απόφαση να επιστρέψετε στην Ελλάδα εν μέσω κρίσης;», τον ρωτήσαμε. «Το σημαντικότερο ήταν το ότι βρισκόμασταν ήδη αρκετά χρόνια για σπουδές και εργασία και κάποια στιγμή βρεθήκαμε στο σημείο που έπρεπε να αποφασίσουμε αν θα ζήσουμε για πάντα στο εξωτερικό –αυτό συνέπεσε με την κρίση», απάντησε ο κ. Καλογερόπουλος. Η κρίση απλά λειτούργησε σαν έξτρα κίνητρο να πραγματοποιήσουμε αυτό που ήδη σκεφτόμασταν να κάνουμε».
Όσον αφορά το "made in Greece", ο Ηλίας Καλογερόπουλος θεωρεί ότι αφού εγκαθίδρυσαν το brand, και βρήκαν κατάλληλους συνεργάτες και μονάδες παραγωγής, μόνο θετικά θα μπορούσε να λειτουργήσει –ειδικά εντός συνόρων.
Τα μυστικά της χρηματοδότησης από το Kickstarter
Το προϊόν πριν λανσαριστεί στα καταστήματα, εισήχθη στην πλατφόρμα Kickstarter, με ιδιαίτερη επιτυχία, αφού συγκέντρωσε το 120% του στόχου σε 30 ημέρες και συνολικά ξεπέρασε τα €15.000 από 599 υποστηρικτές.
Ο συνιδρυτής του dcubed design Μελέτης Μιχελακάκης αναφέρθηκε στην επιτυχημένη καμπάνια για το πρώτο τους προϊόν. «Οι υποστηρικτές της καμπάνιας μας στο kickstarter μας έχουν δώσει feedback και είμαστε πολύ χαρούμενοι γι' αυτό. Είναι αξιοσημείωτο το ότι αρκετοί από αυτούς έχουν αγοράσει και άλλα Stikey ή το έχουν προτείνει και σε φίλους τους, οι οποίοι με την σειρά τους το αγόρασαν».
Τον ρωτήσαμε αν θα πρότεινε τις πλατφόρμες μικροχρηματοδότησης και σε άλλες επιχειρήσεις: «Ναι, είναι μια εύκολη και οικονομική διέξοδος, ειδικά για να τεστάρει ένα concept μια εταιρία –πόσο μάλλον ένα start-up», σημείωσε ο κ. Μιχελακάκης. «To reach που έχουν αυτές οι πλατφόρμες, κατευθείαν στο κοινό στο οποίο απευθύνεται το προϊόν, είναι εντυπωσιακό. Το πιο σημαντικό είναι να χρησιμοποιηθεί για τον λόγο που σχεδιάστηκε, που δεν είναι άλλος από την ανάπτυξη και τελειοποίηση του προϊόντος ή και της εταιρίας, και να μην το δει ο επιχειρηματίας ως ένα κανάλι πωλήσεων και εύκολου κέρδους».
Οι δυσκολίες των startups στην Ελλάδα
Όπως μας τόνισαν οι ιδρυτές της εταιρείας, δεν έχουν συναντήσει δυσκολίες λόγω της «καταγωγής» των προϊόντων τους. Το Stikey μάλιστα διατίθεται σε αρκετές χώρες, τόσο σε φυσικά καταστήματα όσο και e-shops –έχει φτάσει μέχρι τη Σιγκαπούρη και την Κορέα, με πολύ θετική μάλιστα αποδοχή.
Ο Μελέτης Μιχελακάκης τόνισε πάντως ότι περιμένει να βελτιωθεί ο τρόπος που αντιμετωπίζει το κράτος τις νέες επιχειρηματικές προσπάθειες, και ειδικά τα startups. «Μία ευνοϊκότερη αντιμετώπιση, ειδικά στα πρώτα χρόνια λειτουργίας τους, μπορεί να παίξει καθοριστικό παράγοντα στην θετική εξέλιξή τους και κατ' επέκταση στην ανάταξη της ελληνικής οικονομίας».
Αναφορικά με τα μελλοντικά τους βήματα, ο κ. Μιχελακάκης θεωρεί ότι το βασικότερο είναι να μπορέσουν να αναπτυχθούν σχετικά γρήγορα ώστε να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα βιωσιμότητας «Σε αυτή την κατεύθυνση, είμαστε στη διαδικασία να χρηματοδοτήσουμε την τελική ανάπτυξη και κάποιων άλλων concept που έχουμε προχωρήσει», μας λέει. «Με δύο-τρία προϊόντα κάτω από το ίδιο brand, θα είναι πιο εύκολο να μπούμε σε συγκεκριμένες αγορές και να αναπτυχθούμε πολύ πιο γρήγορα».
Περισσότερες πληροφορίες στο site του Stikey. http://stikey.co.uk/