Του Γιάννη Γορανίτη
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ενέκρινε πριν λίγες ημέρες χρηματοδότηση ύψους 52,5 εκατ. ευρώ προς τη σουηδική εταιρεία Northvolt. Σύμφωνα με το επιχειρηματικό της σχέδιο, στόχος είναι η κατασκευή της μεγαλύτερης μονάδας παραγωγής μπαταριών στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Οι μπαταρίες θα κατασκευάζονται με τις αυστηρότερες περιβαλλοντικές προδιαγραφές και προϋποθέσεις, ενώ θα καλύπτουν ευρύ φάσμα ενεργειακών αναγκών.
Με δεδομένο μάλιστα ότι οι ανάγκες για μπαταρίες διαρκώς θα αυξάνονται, λόγω των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, των αυξανόμενων αναγκών αποθήκευσης ενέργειας και βέβαια της πληθώρας φορητών συσκευών, είναι η κατάλληλη στιγμή για μια τέτοια κίνηση. Όπως μάλιστα τόνισε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και επικεφαλής του project “Energy Union”, Maros Sefcovic, είναι η πρώτη από τις 15-20 αντίστοιχες επενδύσεις που προγραμματίζει η ΕΕ τα επόμενα χρόνια.
Λιγότερες εισαγωγές μπαταριών για την ΕΕ
Μεσοπρόθεσμος στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι να περιοριστεί η εξάρτηση των κρατών μελών από την εισαγωγή μπαταριών μέσω τρίτων χωρών. Ως γνωστό στον κλάδο κυριαρχούν οι ιαπωνικές Panasonic και NEC, οι κορεατικές Samsung και LG, και οι κινεζικές CATL και BYD, ενώ ο διαρκώς ανερχόμενος παίκτης από τις ΗΠΑ είναι βέβαια η Tesla.
Φαίνεται όμως ότι η εταιρεία του Elon Musk θα αντιμετωπίσει έναν απρόσμενο ανταγωνιστή στην Ευρώπη, με επικεφαλής ένα πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της Tesla. Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Northvolt είναι ο Peter Carlsson, που εργάστηκε επί σειρά ετών στην Tesla και έφτασε ως τη θέση του Αντιπροέδρου.
Η τεχνογνωσία και η εμπειρία που απέκτησε στο πλευρό του Elon Musk ήταν φαίνεται αρκετές ώστε να ιδρύσει τη δική του εταιρεία, η οποία προχωρά ήδη στο πρώτο βήμα του μεγαλεπήβολου σχεδίου της. Όπως εκτιμάται, η συνολική επένδυση για τη μονάδα της Northvolt στη Σουηδία θα ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τους προγραμματικούς στόχους της Northvolt, στόχος είναι να συμβάλει σε μια κοινωνία με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα. Οι βασικοί άξονες της μετάβασης αυτής είναι αφενός η αντικατάσταση των καυσίμων με ηλεκτρική ενέργεια στα αυτοκίνητα, και αφετέρου η αποθήκευση ενέργειας που θα απελευθερώσει την εξάρτηση από τον άνθρακα, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.
Αυξημένη ζήτηση εντός κι εκτός Ευρώπης
Όταν ολοκληρωθεί το εργοστάσιο, θα είναι σε θέση να παράγει περισσότερες από 30 γιγαβατώρες ετησίως. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, μέσα στην επόμενη πενταετία η ζήτηση για ενέργεια από μπαταρίες μόνο στην Ευρώπη αναμένεται να ξεπεράσει τις διακόσιες γιγαβατώρες, με τη συνολική αγορά να εκτιμάται σε αξία 250 δισ. ευρώ.
Ειδικά στον κλάδο των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων, ο ανταγωνισμός αναμένεται να ενταθεί περαιτέρω μειώνοντας τα κόστη και των ίδιων των οχημάτων, καθώς εκτιμάται ότι σήμερα οι μπαταρίες ενδέχεται και να ξεπερνούν το ήμισυ της τιμής λιανικής.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ.