Του Γιάννη Γορανίτη
Οι 30 πρώτοι κάτοχοι των νέων Tesla Model 3 προμηθεύτηκαν το νέο τους απόκτημα παρουσία του ίδιου του Elon Musk, εν μέσω θυελλωδών χειροκροτημάτων και επευφημιών από τους παρευρισκόμενους υπαλλήλους και στελέχη της εταιρείας.
Το αυτοκίνητο αυτό άλλωστε αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για τον πολυσχιδή και αμφιλεγόμενο entrepreneur, ο οποίος το θεωρεί εφαλτήριο για να γίνει μαζική η ιδέα και η πρακτική της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης οδήγησης. Το στοίχημα βέβαια δεν είναι εύκολο και αυτό το κατανοεί πρώτος απ' όλους ο ίδιος ο Musk που επενδύει στην επικοινωνιακή προώθηση του οχήματος.
Πόσο κοστίζει και σε ποιους απευθύνεται
Το Model 3 είναι πλήρως ηλεκτροκίνητο, ενώ ενσωματώνει το πρωτοποριακό σύστημα αυτόνομης οδήγησης της εταιρείας. Πρακτικά, ο έλεγχος όλων (σχεδόν) των λειτουργιών του αυτοκινήτου γίνεται από μια 15ιντση οθόνη αφής, αλλά και μέσω φωνητικών εντολών.
Στοιχίζει περίπου €30.000 και οι παραδόσεις του για το ευρύτερο καταναλωτικό κοινό ξεκινούν τον Σεπτέμβριο. Υποδιπλασιάζοντας σχεδόν τη λιανική τιμή του Model S οι ιθύνοντες της Tesla αισιοδοξούν ότι θα απευθυνθούν στο ευρύ κοινό. Κρίνοντας από τις προπαραγγελίες στη Β. Αμερική τα κατάφεραν με το παραπάνω. Εκτιμάται ότι περισσότεροι από 500.000 καταναλωτές έχουν προκαταβάλει τα €1.000-2.000 για την κράτηση ενός οχήματος όταν γίνουν διαθέσιμα.
Το ζητούμενο πλέον δεν είναι να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες (αυτό το θεωρούν εν πολλοίς δεδομένο), αλλά να ανταποκριθεί η γραμμή παραγωγής στην αυξημένη ζήτηση. Ο Elon Musk δήλωσε βέβαια με το σκωπτικό του στυλ ότι κάνουν ό,τι μπορούν «για να μην το πουλήσουν», υπονοώντας ότι το λανσάρισμα αυτό είναι περισσότερο επίδειξη δύναμης. Δεσμεύτηκε πάντως ότι το 2018 η παραγωγή θα ξεπεράσει τα 500.000 οχήματα, με την τάση στο εξής να είναι αυξητική.
Πράγματι, το «Model 3» αποτελεί την απόδειξη ότι η Tesla μπορεί να λανσάρει σε προσιτή σχετικά τιμή ένα πολυτελές αυτοκίνητο φορτωμένο με τεχνολογία, που μέχρι πριν λίγα χρόνια βλέπαμε στις ταινίες του Χόλυγουντ. Όταν μάλιστα «φορτωθεί» με τα διαθέσιμα extras, αποκτά και –πρωτοφανείς για την κατηγορία τιμής– δόσεις πολυτέλειας. Να σημειώσουμε βέβαια, ότι η τιμή των €30.000 αφορά το «βασικό» μοντέλο και ανεβαίνει ανάλογα με τις προτιμήσεις του καταναλωτή. Μια ακόμη πιο αναβαθμισμένη έκδοση του σεντάν μοντέλου αναμένεται έως τα τέλη της χρονιάς.
Tesla στην Ελλάδα;
Αντιπροσωπεία της Tesla δεν υπάρχει στη χώρα μας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι ενδιαφερόμενοι δεν μπορούν να αποκτήσουν το όχημα των ονείρων τους (σύμφωνα με τον Musk). Οι επιλογές δύο: είτε να ταξιδέψουν σε κάποια ευρωπαϊκή χώρα και να το φέρουν οδικώς, είτε να το προπαραγγείλουν μέσω του tesla.com και να επιβαρυνθούν με τα μεταφορικά κόστη και το κόστος εκτελωνισμού. Αυτή τη στιγμή, οι παραγγελίες από την Ελλάδα για το Model 3 εξυπηρετούνται μετά από 12-18 μήνες.
Παρουσία της Tesla στη χώρα μας πάντως υπάρχει και επιβεβαιωμένα. Οι θαμώνες της ευρύτερης περιοχής του Κολωνακίου θα έχουν πιθανότατα προσέξει ένα κόκκινο Tesla X να κάνει τις βόλτες του στα πέριξ, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, στη χώρα μας ήδη από το 2016 κυκλοφορούν δύο Tesla (Model S), ενώ τον Μάιο ταξινομήθηκε ένα ακόμη.
Ο αριθμός απέχει από το όραμα του Musk να γεμίσουν οι δρόμοι με ηλεκτροκίνητα, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι εκτός από τα χρήματα για να τα αποκτήσουμε, μας λείπουν και οι υποδομές. Άλλωστε, η εξαγγελία της ίδιας της Tesla για τη δημιουργία σταθμών φόρτισης (“Destination Charging”) στη χώρα μας, δεν έχει υλοποιηθεί. Όταν πάντως αυτό συμβεί οι κάτοχοι των Tesla θα δικαιούνται να τα φορτίζουν δωρεάν εφ' όρου ζωής (του οχήματος).
Πρόσφατα πάντως εγκαινιάστηκε ο πρώτος κοινόχρηστος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στον Άλιμο. Προφανώς δεν αρκεί, αλλά είναι ένα πρώτο βήμα.