Του Γιάννη Γορανίτη
Όταν προ διετίας το Instagram ανακοίνωσε το λανσάρισμα της λειτουργίας Stories, πολλοί έσπευσαν να προδικάσουν την αποτυχία τους, καθώς θύμιζε αρκετά το Snapchat, που ήταν τότε η δημοφιλέστερη υπηρεσία του είδους για τις νέες ηλικίες. Κι όμως, πολύ γρήγορα η θυγατρική του Facebook όχι μόνο έφτασε σε αριθμούς το Snapchat, αλλά κατόρθωσε να το ξεπεράσει και να το αφήσει κατά πολύ πίσω.
Σύμφωνα με την πρόσφατη ανακοίνωση της εταιρείας, το Instagram Stories έχει πλέον διπλάσιους ενεργούς χρήστες σε καθημερινή βάση σε σύγκριση με την υπηρεσία Snapchat. Όχι ότι είναι λίγοι οι 191 εκατομμύρια χρήστες του Snapchat, αλλά όπως και να το κάνουμε οι 400 εκατ. των Insta Stories συνιστούν ένα από τα εντυπωσιακότερα στατιστικά στο σύγχρονο online τοπίο. Τα Stories είναι δημοσιεύσεις με διάρκεια ζωής ενός 24ώρου με δυνατότητα προσθήκης γραφικών, κειμένου και άλλων χαρακτηριστικών.
Η ανακοίνωση αυτή μάλιστα έρχεται λίγες ημέρες μετά την επιβεβαίωση της υπέρβασης του κομβικού δείκτη του 1 δισεκατομμυρίου, όσον αφορά το σύνολο των χρηστών του Instagram.
Stories μετά μουσικής και βίντεο μεγάλης διάρκειας
Πλέον, το Instagram Stories επιτρέπει στους χρήστες να μοιράζονται «εφήμερες» φωτογραφίες με τους ακόλουθούς τους, προσθέτοντας μουσική υπόκρουση. Η λειτουργία μουσικής για τα Stories θα γίνεται σταδιακά διαθέσιμη σε ολοένα και περισσότερους χρήστες. Προς το παρόν διατίθεται σε έξι χώρες αλλά επιτρέπει σε χρήστες απ' όλο τον κόσμο να βλέπουν stories ακούγοντας παράλληλα επιλεγμένα μουσικά κομμάτια (μέσα από μια βιβλιοθήκη «χιλιάδων τραγουδιών», όπως ανακοίνωσε η εταιρεία).
Εξάλλου, πριν λίγες ημέρες, στο οπλοστάσιο του Instagram στη μάχη με το Snapchat και τα λοιπά κοινωνικά δίκτυα προστέθηκε το IGTV, μια λειτουργία που επιτρέπει το ποστάρισμα βίντεο μεγαλύτερης διάρκειας: από το ένα λεπτό που ήταν έως τώρα το όριο, φτάνει στα 60 ή και παραπάνω για επιλεγμένους χρήστες με μεγάλο αριθμό followers.
Με αυτό τον τρόπο το Instagram βγαίνει ακόμη πιο επιθετικά στον ακήρυχτο πόλεμο με την τηλεόραση, καθώς ως γνωστό οι μικρότερες ηλικίες απομακρύνονται συστηματικά από τους τηλεοπτικούς δέκτες και στρέφουν την προσοχή τους στις οθόνες των smartphones.
Θέλει να «καπελώσει» τη διαφημιστική αγορά
Το γεγονός ότι το Instagram ανοίγεται σε πολλά παράλληλα πεδία με προφανή στόχο να επεκτείνει το διαφημιστικό μπουκέτο της μητρικής Facebook, σε ακόμη μεγαλύτερο κοινό. Μία ακόμη νέα είναι η δυνατότητα αγοράς προϊόντων που εμφανίζονται στους εταιρικούς λογαριασμούς.
Οι συνεργαζόμενες εταιρείες θα μπορούν να σημάνουν με το απαιτούμενο tag τα προς πώληση προϊόντα που εμφανίζονται στα stories τους στο Instagram, και οι ενδιαφερόμενοι καταναλωτές δεν έχουν παρά να πατούν το εικονίδιο της τσάντας ώστε να αγοράσουν το προϊόν χωρίς να εγκαταλείψουν την εφαρμογή. Ήδη, την υπηρεσία χρησιμοποιούν εταιρείες όπως η Adidas και η Louis Vuitton, ενώ σύντομα θα αξιοποιηθεί και από άλλους.
Το γεγονός, μάλιστα, ότι η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν στις εταιρείες (υποθέτουμε για τη δοκιμαστική περίοδο) μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η συγκεκριμένη διαφημιστική πλατφόρμα θα στηριχτεί ιδιαίτερα από την εταιρεία.
Οι αντιδράσεις για την επεκτατική πολιτική των Instagram και Facebook δεν λείπουν τόσο από τις διαφημιστικές εταιρείες, όσο και από τα παραδοσιακά ΜΜΕ που βλέπουν μεγάλο τμήμα της διαφημιστικής πίτας να καταλήγει σε αμφιβόλου αποτελεσματικότητας μέσα, τα στατιστικά των οποίων, μάλιστα, δεν ελέγχονται από κάποια ανεξάρτητη αρχή.