Η κυριαρχία του TikTok στα βίντεο μικρής διάρκειας μεγαλώνει συνεχώς και οι μεγαλύτερες τεχνολογικές πλατφόρμες του κόσμου προσπαθούν να καλύψουν τη διαφορά.
Από την έναρξη λειτουργίας του σε παγκόσμιο επίπεδο το 2016, το TikTok που ανήκει στην ByteDance έχει συγκεντρώσει πάνω από 1,12 δισεκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες παγκοσμίως, σύμφωνα με το Backlinko. Οι Αμερικανοί χρήστες ξοδεύουν κατά μέσο όρο 108 λεπτά την ημέρα στην εφαρμογή, σύμφωνα με την Apptoptia.
Η επιτυχία του TikTok έχει αναδιαμορφώσει το τοπίο των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης, αναγκάζοντας ανταγωνιστές όπως η Meta και η Google να στρέψουν τις στρατηγικές τους γύρω από βίντεο μικρής διάρκειας. Αλλά μέχρι στιγμής, οι ειδικοί λένε ότι κανένας δεν έχει φτάσει την αλγοριθμική ακρίβεια του TikTok.
«Είναι το κέντρο του διαδικτύου για τους νέους», δήλωσε η Jasmine Enberg, αντιπρόεδρος και κύρια αναλύτρια της Emarketer. «Εκεί πηγαίνουν για ψυχαγωγία, ειδήσεις, τάσεις, ακόμη και για ψώνια. Το TikTok δίνει τον τόνο για όλους τους άλλους».
Πλατφόρμες όπως το Instagram Reels της Meta και το YouTube Shorts της Google έχουν επεκταθεί επιθετικά, λανσάροντας νέες λειτουργίες, εργαλεία δημιουργών ενώ εξετάζουν ακόμη και το ενδεχόμενο ξεχωριστών εφαρμογών μόνο και μόνο για να ανταγωνιστούν.
Το LinkedIn, ιδιοκτησίας της Microsoft, παραδοσιακά ένας ιστότοπος επαγγελματικής δικτύωσης, είναι το τελευταίο που πειραματίζεται με ροές τύπου TikTok. Αλλά με το TikTok να συνεχίζει να εξελίσσεται, προσθέτοντας χαρακτηριστικά όπως ενσωματώσεις ηλεκτρονικού εμπορίου και βίντεο μεγαλύτερης διάρκειας, το ερώτημα παραμένει αν οι αντίπαλοι μπορούν να ακολουθήσουν.
Αλλά αυτή η ανάπτυξη μπορεί να έχει και μια σκοτεινή πλευρά.
Καθώς η δημοσίευση περιεχομένου μικρής διάρκειας εκτοξεύεται, οι ειδικοί προειδοποιούν για τη διάσπαση προσοχής και την αύξηση των ανησυχιών για την ψυχική υγεία, ιδίως μεταξύ των νεότερων χρηστών. Ερευνητές όπως ο Dr. Yann Poncin, αναπληρωτής καθηγητής στο Κέντρο Μελέτης Παιδιού στο Πανεπιστήμιο Yale, επισημαίνουν διαταραχές ύπνου και αυξημένα επίπεδα άγχους.
«Το ατελειώτο «scrolling» και τα βίντεο μικρής διάρκειας έχουν σχεδιαστεί για να αιχμαλωτίζουν την προσοχή σας σε σύντομες εκρήξεις», δήλωσε ο Δρ Poncin. «Στο παρελθόν, η ψυχαγωγία είχε να κάνει με το να σας ταξιδέψει μέσα από μια εκπομπή ή μια ιστορία. Τώρα, έχει να κάνει με το να σας εγκλωβίσει για λίγα μόνο δευτερόλεπτα, όσο χρειάζεται για να σας τροφοδοτήσει με το επόμενο πράγμα που ο αλγόριθμος ξέρει ότι θα σας αρέσει».
Σε αντίθεση με το περιεχόμενο μεγάλου μήκους του YouTube, όπου οι διαφημίσεις μπορούν να εισαχθούν παντού, τα σύντομα κλιπ προσφέρουν περιορισμένο χώρο για τους διαφημιστές. Οι δημιουργοί, επίσης, αισθάνονται τη συμπίεση.
«Ποτέ δεν ήταν ευκολότερο να γίνει κάποιος viral», δήλωσε ο Enberg. «Αλλά ποτέ δεν ήταν πιο δύσκολο να μετατρέψεις αυτό το virality σε μια βιώσιμη επιχείρηση».
Πέρυσι, το TikTok δημιούργησε περίπου 23,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα από διαφημίσεις, σύμφωνα με την Oberlo, αλλά ακόμη και με αυτή την ανάπτυξη, πολλοί δημιουργοί εξακολουθούν να κερδίζουν μόλις λίγα δολάρια ανά εκατομμύριο προβολών. Το YouTube Shorts πληρώνει περίπου τέσσερα σεντς ανά 1.000 προβολές, δηλαδή λιγότερα από το αντίστοιχο μεγάλου μήκους.