Του Γιάννη Γορανίτη
Ένα από τα έξι startups που «θα αλλάξουν τη Ναυτιλία όπως την ξέρουμε σήμερα» είναι ελληνικό και ονομάζεται VesselBot. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει το σχετικό άρθρο του εξειδικευμένου στα ναυτιλιακά, Knect365 Maritime του ομίλου Informa (Lloyd's List). Η VesselBot έχει διακριθεί σε διεθνείς διαγωνισμούς έχει επιλεγεί σε γνωστά incubators και έχει αποσπάσει το διεθνές ενδιαφέρον ως ένα καινοτόμο chartering market place.
Είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με τους τρεις συνιδρυτές του VesselBot, οι οποίοι έχουν αναπτύξει μια καινοτόμο λύση, μέσω της οποίας φιλοδοξούν να αλλάξουν τον τρόπο που εκτελούνται οι ναυτιλιακές ναυλώσεις μέχρι σήμερα, και κατά συνέπεια να μεταμορφώσουν ολόκληρο τον κλάδο της ναυτιλίας.
«Το VesselBot θα βάλει το δικό του λιθαράκι, και με την παράλληλη προσπάθεια των υπολοίπων εταιρειών που αναπτύσσουν τεχνολογικά προϊόντα για τη ναυτιλία, θα μεταφέρουμε την αγορά στον 21ο αιώνα», δήλωσε το liberal ο Κωνσταντίνος Κωμοδρόμος, Co-founder & CEO.
Η ιδέα που κάνει τη διαφορά
Η ιδέα για τη δημιουργία του VesselBot προέκυψε άλλωστε μέσα από την επαγγελματική εμπειρία του κ. Κωμοδρόμου, ο οποίος εργάστηκε τόσο ως οικονομικός διευθυντής όσο και ως οικονομικός σύμβουλος σε μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες. Εντόπισε τα προβλήματα που αντιμετωπίζονται καθημερινά κατά τη χαοτική διαδικασία της ναύλωσης από τα αντίστοιχα τμήματα των εταιριών και σκέφτηκε πως η τεχνολογία θα μπορούσε να δώσει λύσεις. Έτσι, ξεκίνησε η ανάπτυξη της πλατφόρμας του VesselBot.
Όσον αφορά το γιατί μια ναυτιλιακή να προτιμήσει την πλατφόρμα έναντι των παραδοσιακών τρόπων, η Αθανασία Παναγιωτοπούλου, Co-founder & CMO μας είπε: «Μέχρι σήμερα οι ναυλώσεις πλοίων εμπορικής ναυτιλίας διενεργούνται μέσω του παραδοσιακού τρόπου. Οι ναυλομεσίτες επικοινωνούν με τους δυνητικούς πελάτες τους μέσω τηλεφώνου ή email προτείνοντας πληθώρα φορτίων ή καραβιών. Αυτή η διαδικασία είναι πολύπλοκη, λόγω του μεγάλου όγκου δεδομένων που πρέπει να αναλυθούν, ιδιαίτερα χρονοβόρα, και συχνά κοστοβόρα λόγω ακατάλληλης επιλογής συνεργατών.
»Η τεχνολογική λύση που προτείνει το VesselBot έρχεται να την αλλάξει μέσω της αυτοματοποίησης της επεξεργασίας των πληροφοριών της αγοράς που συλλέγει στην πλατφόρμα του σε πραγματικό χρόνο από πηγές σε όλο τον κόσμο. Επιπλέον η δυνατότητα πρόσβασης σε μεγάλο όγκο συγκεντρωμένων πληροφοριών που αφορούν στα δεδομένα της αγοράς την τρέχουσα χρονική στιγμή, καθιστά δυνατή τη λήψη της πιο συμφέρουσας απόφασης για αμφότερα τα αντισυμβαλλόμενα μέρη. Ως εκ τούτου, οι εταιρίες που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα επιτυγχάνουν σημαντική μείωση τόσο στα λειτουργικά τους κόστη όσο και στον χρόνο λήψης επιχειρηματικών αποφάσεων, με αποτέλεσμα την αύξηση των κερδών τους», κατέληξε η κ. Παναγιωτοπούλου.
Η τεχνολογία αλλάζει τα πάντα
Πώς όμως αποφάσισαν να δραστηριοποιηθούν σε έναν τόσο ανταγωνιστικό κλάδο, ρωτήσαμε τον έτερο συνιδρυτή και CTO της επιχείρησης, Εμμανουήλ Χατζηστρατή.
«Η αγορά της ναυτιλίας είναι ίσως ο τελευταίος κλάδος της παγκόσμιας οικονομίας που αξιοποιεί κατ' ελάχιστο την τεχνολογίας στις διαδικασίες του», δήλωσε ο κ. Χατζηστρατής. «Όταν υπάρχουν ακόμα εταιρείες που ανταλλάσσουν μεταξύ τους αρχεία με fax, σκεφτείτε πόσο δύσκολο είναι να αλλάξει ο παραδοσιακός τρόπος λειτουργίας και η αξιοποίηση καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων. Ωστόσο, θα πρέπει να αναφέρουμε πως τα τελευταία χρόνια, κάποιες από τις εταιρείες του κλάδου, όχι μόνο γίνονται πιο δεκτικές αλλά αναπτύσσουν και οι ίδιες τεχνολογικά συστήματα αυτοματοποίησης των λειτουργιών τους. Πρόσφατο παράδειγμα η BHP Billiton που πριν από λίγους μήνες παρουσίασε το δικό της e-auction platform μέσω του οποίου διαπραγματεύεται την τιμή της ναύλωσης για τη μεταφορά των φορτίων της. Επιπλέον, οι προσπάθειες αναφορικά με τη δημιουργία αυτόνομων πλοίων όπως αυτή της Roll Royce, επιβεβαιώνουν πως η αγορά σιγά σιγά αλλάζει και υιοθετεί καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις ενώ παράλληλα προετοιμάζεται για σημαντικές αλλαγές».
Οι δυσκολίες ενός ναυτιλιακού startup
Αναρωτηθήκαμε γιατί τα startups αγνοούν εν πολλοίς τον κλάδο της ναυτιλίας και ο κος Κωμοδρόμος μας ανέπτυξε τους λόγους: «Πρώτος, το γεγονός ότι παρότι η Ελλάδα είναι μια τεράστια δύναμη στην παγκόσμια αγορά της ναυτιλίας, δεν αποτελεί ελκυστικό κλάδο απασχόλησης για τους νέους της χώρας, πιθανά λόγω έλλειψης ενημέρωσης. Ο δεύτερος λόγος είναι πως εξαιτίας της δυσκολίας και της πολυπλοκότητας των διαδικασιών, αλλά και του κλειστού χαρακτήρα του κλάδου, είναι δύσκολο να αναπτύξεις μια επιχειρηματική ιδέα χωρίς εμπειρία μέσα σε αυτόν. Στις περισσότερες των περιπτώσεων θα πρέπει να έχεις εμπειρία με σκοπό να εντοπίσεις ένα πρόβλημα, να δημιουργήσεις τη λύση που απαντά σε αυτό και να στη συνέχεια να χρησιμοποιήσεις το δίκτυο των γνωριμιών σου προκειμένου να το επικοινωνήσεις. Ως εκ τούτου και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν είναι ιδιαίτερα τεχνολογικά ανεπτυγμένος κλάδος είναι δύσκολο, προς το παρόν, να δημιουργηθούν πολλά startups που να απευθύνονται στη ναυτιλία, αν και θεωρούμε πως από εδώ και στο εξής θα υπάρξουν πολλές ευκαιρίες στο χώρο».
«Το εγχώριο περιβάλλον δεν είναι φιλικό για μια νεοφυή επιχείρηση, σε σύγκριση με άλλες χώρες. Μάλλον το αντίθετο», δήλωσε η Αθανασία Παναγιωτοπούλου στο ίδιο πλαίσιο. «Δεν είναι μόνο το φορολογικό περιβάλλον, η οικονομική κρίση και η γραφειοκρατία που δεν βοηθάνε καθόλου, αλλά και το γεγονός πως δεν υπάρχουν αρκετές πρωτοβουλίες που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη αυτού του οικοσυστήματος. Για παράδειγμα, δεν υπάρχουν αρκετές θερμοκοιτίδες οι οποίες θα μπορούσαν να ενισχύσουν μια νεοφυή επιχείρηση ή co-working χώροι οι οποίοι θα μπορούσαν να στεγάσουν και να αναπτύξουν τη συνεργατικότητα μεταξύ των startups. Η έλλειψη τέτοιων δράσεων, είτε ιδιωτικών είτε κρατικών, δυστυχώς δεν βοηθάει στην ανάπτυξη νέων καινοτόμων επιχειρήσεων που θα μπορούσαν να αλλάξουν πραγματικά το οικονομικό μέλλον αυτής της χώρας».
Στα επόμενα βήματα της VesselBot περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση του πρώτου γύρου χρηματοδότησης της επιχείρησης, και η περαιτέρω ανάπτυξη λειτουργιών και χαρακτηριστικών της πλατφόρμας. Περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site της. http://www.vesselbot.com/