Του Γιάννη Γορανίτη
Αν στον τίτλο προσθέταμε «στην Ελλάδα», θα μας κατηγορούσατε –και με το δίκιο σας– για διασπορά ψευδών ειδήσεων. Προφανώς και η είδηση δεν αναφέρεται στη χώρα μας, αλλά στη Σουηδία, μια χώρα με τα υψηλότερα ποσοστά ψηφιακής μόρφωσης στην Ευρώπη. Άλλωστε στον δείκτη DESI (Digital Economy and Society Index) καταλαμβάνει τη 2η θέση πίσω από τη Φινλανδία, ενώ η χώρα μας την 26η σε σύνολο 28 χωρών. Και πάλι καλά να λέμε…
Οι σουηδικές αρχές αντί να πουν «και πάλι καλά» και να επαναπαυθούν στις διακρίσεις για τις δυνατότητες των πολιτών τους στο ψηφιακό περιβάλλον, φροντίζουν να τις ενισχύσουν. Πώς; Ανασχεδιάζοντας το πρόγραμμα σπουδών όλων των βαθμίδων, προκειμένου να δίνεται έμφαση στην τεχνολογία.
Όπως δήλωσε ο 33χρονος υπουργός Παιδείας της χώρας, Gustav Fridolin στο thelocal.se: «Στόχος μας είναι τα παιδιά να έρθουν από μικρά σε επαφή με τον πυρήνα της τεχνολογίας. Η Σουηδία πρέπει να γίνει η χώρα που προετοιμάζει τους μαθητές για τον εργασιακό τους βίο και οι γνώσεις προγραμματισμού θα πρέπει να μεταδίδονται όσο το δυνατό νωρίτερα».
Ψηφιακές δεξιότητες
Στη σκανδιναβική χώρα παρατηρείται ήδη έλλειψη εξειδικευμένων εργαζομένων, με αποτέλεσμα να απαιτείται η «εισαγωγή» ξένων προγραμματιστών. Η έλλειψη αυτή αναμένεται να ενταθεί στο μέλλον, κάτι που λίγο ως πολύ ισχύει και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Όπως τονίζεται στο σχέδιο του σουηδικού υπουργείου Παιδείας, οι ψηφιακές δεξιότητες δεν είναι απαραίτητες μόνο για τη μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών, αλλά και για την «επιβίωσή» τους στο σύγχρονο περιβάλλον.
Άλλωστε οι γνώσεις προγραμματισμού θεωρούνται πλέον απαραίτητες όχι μόνο για όσους ασχοληθούν επαγγελματικά με τον προγραμματισμό ή όσους σπουδάσουν Πληροφορική και Νέες Τεχνολογίες, αλλά και για εργαζόμενους και φοιτητές όλων των κλάδων. Κάτι που βέβαια δεν ισχύει μόνο στη Σουηδία. Σε αρκετές (προηγμένες) χώρες θεωρούν ότι ο προγραμματισμός είναι ο νέος αλφαβητισμός.
Βρες την ψευδή είδηση
Στο εκπαιδευτικό πλάνο της σουηδικής κυβέρνησης που αναμένεται να εφαρμοστεί από το ερχόμενο σχολικό έτος, ώστε να προετοιμαστούν κατάλληλα όλοι οι εμπλεκόμενοι, εντοπίσαμε κάτι ακόμη πιο προχωρημένο.
Οι μαθητές των Δημοτικών σχολείων της χώρας, εκτός από προγραμματισμό θα διδάσκονται πώς να ξεχωρίζουν τις ψευδείς ειδήσεις στο διαδίκτυο. Αυτό θα γίνεται με εύληπτο τρόπο, με τη χρήση παιχνιδιών και ηρώων κόμικς, ώστε τα παιδιά να εξοικειωθούν με τη διάκριση μεταξύ αξιόπιστων και αναξιόπιστων πηγών.
Ο Gustav Fridolin θεωρεί ότι η κριτική ικανότητα των νέων πρέπει να ενισχυθεί, καθώς το μιντιακό περιβάλλον στο οποίο εκτίθενται θα γίνεται ολοένα και πιο περίπλοκο και οι πηγές πληροφόρησης θα πληθαίνουν διαρκώς. Οι υπεύθυνοι και καλά ενημερωμένοι πολίτες, λοιπόν, θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι από τα σχολικά τους χρόνια.
«(Οι μαθητές) θα πρέπει να ξέρουν τι μπορούν να εμπιστευθούν και να αναγνωρίζουν τη διαφορά ανάμεσα σε ένα σοβαρό ΜΜΕ και ένα προπαγανδιστικό μέσο. Πρέπει επίσης να μάθουν ότι η εικόνα που έχουμε για την πραγματικότητα διαμορφώνεται από γεγονότα, και όχι από κάποιον που θέλει να οδηγήσει τη σκέψη τους σε συγκεκριμένη κατεύθυνση».
Οι συγκρίσεις αναπόφευκτες. Και επώδυνες.