Ο φόβος για επιβολή δασμών από την κυβέρνηση Τραμπ σε προϊόντα εισαγόμενα από ευρωπαϊκές χώρες είναι η βασική αιτία για την πτώση που παρουσίασαν στο κλείσιμο ητς Τρίτης τα κυριότερα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια, ενώ το αρνητικό κλίμα επιτείνεται και από την πολιτική κρίση στη Γερμανία.
Μεγάλος χαμένος της ημέρας είναι ο κλάδος των μετοχών της εξορυκτικής βιομηχανίας, καθώς, όπως είναι γνωστό, το 2019, η κυβέρνηση των ΗΠΑ είχε επιβάλει πρόσθετους δασμούς στο χάλυβα και το αλουμίνιο. Ο συγκεκριμένος κλάδος έκλεισε με πτώση γύρω στο 4%, ενώ οι κλάδοι των αυτοκινήτων και των χημικών σημειώνουν, επίσης, πτώση, άνω του 1%.
Ο πανευρωπαϊκός δείκτης Stoxx 600 έκλεισε με πτώση 1,98%, στις 502,23 μονάδες. Στη Γερμανία, ο DAX έκελισε με απώλειες 2,13% στις 19.033,64 μονάδες. Στο Λονδίνο ο FTSE υποχώρησε κατά 1,22% στις 8.025,77 μονάδες. Στο Παρίσι, ο CAC σημείωσε πτώση 2,69% στις 7,226,98 μονάδες. Στο Μιλάνο, ο FTSE MIB υποχώρησε 1,72% στις 33.607,14 μονάδες.
Οι επενδυτές εξετάζουν, ακόμη, εξονυχιστικά μια νέα δέσμη οικονομικών στοιχείων αυτή την εβδομάδα, συμπεριλαμβανομένης της μέτρησης του πληθωρισμού από τη Γερμανία την Τρίτη, ενώ την Πέμπτη θα ακολουθήσουν ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ και το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της Βρετανίας.
Ο γερμανικός πληθωρισμός αυξήθηκε κατά 2,4% τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε την Τρίτη η στατιστική υπηρεσία της χώρας, επιβεβαιώνοντας μια προκαταρκτική μέτρηση. Ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή είχε αυξηθεί κατά 1,8% τον Σεπτέμβριο.
Παράλληλα, οι ανησυχίες των επενδυτών, έως ότου η κυβέρνηση των ΗΠΑ ξεκαθαρίσει τη θέση της σχετικά με το αν θα εφαρμόσει πολιτική πρόσθετων δασμών για εισαγόμενα προϊόντα από την Ευρώπη αναμένεται να επεκταθούν και σε άλλους τομείς της οικονομίας.
Με βάση τις αποφάσεις του Οκτωβρίου του 2019, στην πρώτη γραμμή των προϊόντων, τα οποία είχαν στοχοθετηθεί, είναι εμπορικά αεροσκάφη που παράγονται από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, τους τέσσερις εταίρους του ευρωπαϊκού κολοσσού της αεροναυπηγικής Airbus. Τα αεροσκάφη αυτά είχε αποφασισθεί να εισάγονται στις ΗΠΑ με επιπλέον κόστος 10%.
Επίσης, υπήρξε και μια λίστα 150 και πλέον κατηγοριών προϊόντων προερχόμενων όχι μόνο από τις τέσσερις προαναφερθείσες χώρες, αλλά από ολόκληρη την ΕΕ.
Η αμερικανική πλευρά θεώρησε, προφανώς, ότι την απόφαση να χορηγηθούν αθέμιτες επιδοτήσεις, στη συγκεκριμένη αεροπορική βιομηχανία, την πήραν συλλογικά οι χώρες της ΕΕ.
Στα κρασιά από τη Γαλλία, την Ισπανία και τη Γερμανία είχε αποφασισθεί να επιβάλλονται επιπρόσθετοι δασμοί 25%. Στα γαλλικά τυριά, πλην ροκφόρ, θα έμπαιναν δασμοί, επίσης, 25%, όπως και στα τυριά από όλη την Ευρώπη. Προϊόντα όπως οι ελιές και διάφορα είδη τροφίμων επίσης είχε αποφασισθεί να υφίστανται επιπλέον δασμούς.
Δασμοί 25% είχε αποφασισθεί να επιβληθούν σε μια σειρά εργαλείων από τη Γερμανία, σε υφάσματα και ρούχα από τη Βρετανία, σκοτσέζικα και ιρλανδικά ουίσκι και άλλα προϊόντα.
Οι δασμοί, τον Οκτώβριο του 2019, αφορούσαν εισαγωγές προϊόντων ευρωπαϊκής προέλευσης, αθροιστικής αξίας 7,5 δισ. δολαρίων και απειλούσαν, τότε, να πυροδοτήσουν έναν πολύ πιο ευρύ υπερατλαντικό εμπορικό πόλεμο.