Της Ιωάννας Δημητριάδου*
Για μια περίοδο πίστευαν ότι ο αυτισμός αποτελεούσε μια νηπιακή ψύχωση, δηλαδή μία βαριά λειτουργική ψυχική διαταραχή, η οποία κάνει την εμφάνιση της σε αρκετά μικρή ηλικία. Ποιές είναι οι διαφορές στη συμπτωματολογία μεταξύ των δύο;
Αναπτυξιακές δυσκολίες στον αυτισμό
Ο αυτισμός αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές μορφές των Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών. Ένα παιδί με αυτισμό παρουσιάζει την εξής βασική συμπτωματολογία:
- Δεν έχει βλεμματική επαφή.
- Παρουσιάζει έντονη διάσπαση προσοχής.
- Παρουσιάζει λίγη ή έντονη ενασχόληση με διάφορα παιχνίδια.
- Δεν του αρέσουν τα ομαδικά παιχνίδια.
- Είναι ανήσυχο.
- Είναι επιθετικό και κάποιες φορές εμφανίζει εκρήξεις θυμού.
- Ο λόγος του δεν έχει συνοχή και είναι επαναλαμβανόμενος.
- Επαναλαμβάνει λέξεις και φράσεις που άκουσε από άλλους με μηχανικό τρόπο (ηχολαλία).
- Δεν του αρέσει να το πιάνουν ή να το χαϊδεύουν.
- Δεν επιθυμεί, πάντα, την επικοινωνία.
- Δεν κάνει εύκολα φιλίες.
- Παρουσιάζει μια ιδιαίτερη ευαισθησία στις αισθήσεις της γεύσης και της οσμής.
- Ορισμένες φορές αντιδράει υπερβολικά σε ακουστικά ερεθίσματα.
- Δείχνει μια υγιή εμφάνιση, χωρίς ιδιαίτερα ελαττώματα.
- Δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στα σχήματα και στα χρώματα των αντικειμένων ή συμβόλων.
- Αποστηθίζει με πολύ μεγάλη ευκολία.
- Μαθαίνει παπαγαλία.
- Έχει φοβερές μαθηματικές ικανότητες.
- Τα πηγαίνει εξαιρετικά σε παζλ και παιχνίδια που έχουν πολύ δύσκολους μηχανισμούς.
- Έχει φοβερή φωτογραφική μνήμη.
(Γενά, Α. 2002, Rutter, M. 1987, Smith, P. K. & Cowie H. 1980).
Ο αυτισμός σε ένα παιδί γίνεται αντιληπτός πριν την ηλικία των 3 χρόνων. Συνήθως, όταν ο ενήλικας του μιλάει και εκείνο φαίνεται να μην ανταποκρίνεται, η έλλειψη βλεμματικής επαφής και η δυσκολία στο συμβολικό παιχνίδι είναι από τα πρώτα σημάδια που μπορεί να κάνει έναν γονιό ή άλλον ενήλικα να ανησυχήσει.
Αναπτυξιακές δυσκολίες στην παιδική σχιζοφρένεια
Η παιδική σχιζοφρένεια δεν εμφανίζεται νωρίτερα από την ηλικία των 12 χρόνων. Όμως, νωρίτερα ένα παιδί με σχιζοφρένεια μπορεί να εμφανίσει τα εξής σημάδια:
- Δείχνει μια αδυναμία να εστιάζει τα μάτια του σε αντικείμενα με αργή κίνηση.
- Συνήθως, παρουσιάζει διαταραχές στον ύπνο του.
- Ενοχλείται σε μεγάλο βαθμό από το έντονο φως.
- Αδυνατεί να εκφράσει τα συναισθήματά του ανάλογα με τις περιστάσεις. Μπορεί σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση,
να γελάσει. - Δεν νιώθει ντροπή.
- Δείχνει μεγάλη ανευθυνότητα σε πράξεις του,
απέναντι σε άλλους. - Η επαφή του με το περιβάλλον είναι διαταραγμένη. Εκφράζει με πολύ έντονο τρόπο την απομόνωσή του από τον κοινωνικό περίγυρο.
- Δεν εμπιστεύεται τους ανθρώπους, όπου κάποιες φορές αισθάνεται πως τον καταδιώκουν.
- Οι παραισθήσεις είναι από τα κύρια γνωρίσματά του.
- Μπορεί να εμφανίσει κακές επιδόσεις στο σχολείο.
- Ο λόγος του είναι ασυνάρτητος και τμηματικός.
- Δεν έχει οργανωμένη σκέψη
(Διάκος, Θ., 2017, Morey, L. 1988, Μπεζεβέγκη, Η. Γ.1989)
* Η κα. Ιωάννα Δημητριάδου είναι Ειδική Παιδαγωγός σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Διάκος, Θ. (2017): Παιδική Σχιζοφρένεια: Τα σημάδια που πρέπει να προσέχετε, iatronet. gr
Μπεζεβέγκης, Η. Γ. (1989): Εξελικτική Ψυχοπαθολογία, Αθήνα.
Γενά Α. (2002): Αυτισμός και Διάχυτες Αναπτυξιακές διαταραχές: Αξιολόγηση, Διάγνωση, Αντιμετώπιση
Peter K. Smith & Helen C. (1980): Understanding Children's Development, Autism – Children
Rutter, M. (1987): Νηπιακός αυτισμός, σύγχρονες αντιλήψεις και αντιμετώπιση, Αθήνα, Σύγχρονες Αντιλήψεις
Morey, L. (1988): P.D. under DSM-III and DSM-IIIR, an examination of convergence and internal consistency, American Journal of Psychiatry, 145.