Αναπτυξιακές δυσκολίες στον αυτισμό και την παιδική σχιζοφρένεια

Αναπτυξιακές δυσκολίες στον αυτισμό και την παιδική σχιζοφρένεια

Της Ιωάννας Δημητριάδου*

Για μια περίοδο πίστευαν ότι ο αυτισμός αποτελεούσε μια νηπιακή ψύχωση, δηλαδή μία βαριά λειτουργική ψυχική διαταραχή, η οποία κάνει την εμφάνιση της σε αρκετά μικρή ηλικία. Ποιές είναι οι διαφορές στη συμπτωματολογία μεταξύ των δύο;

Αναπτυξιακές δυσκολίες στον αυτισμό

Ο αυτισμός αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές μορφές των Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών. Ένα παιδί με αυτισμό παρουσιάζει την εξής βασική συμπτωματολογία:

  • Δεν έχει βλεμματική επαφή.
  • Παρουσιάζει έντονη διάσπαση προσοχής.
  • Παρουσιάζει λίγη ή έντονη ενασχόληση με διάφορα παιχνίδια.
  • Δεν του αρέσουν τα ομαδικά παιχνίδια.
  • Είναι ανήσυχο.
  • Είναι επιθετικό και κάποιες φορές εμφανίζει εκρήξεις θυμού.
  • Ο λόγος του δεν έχει συνοχή και είναι επαναλαμβανόμενος.
  • Επαναλαμβάνει λέξεις και φράσεις που άκουσε από άλλους με μηχανικό τρόπο (ηχολαλία).
  • Δεν του αρέσει να το πιάνουν ή να το χαϊδεύουν.
  • Δεν επιθυμεί, πάντα, την επικοινωνία.
  • Δεν κάνει εύκολα φιλίες.
  • Παρουσιάζει μια ιδιαίτερη ευαισθησία στις αισθήσεις της γεύσης και της οσμής.
  • Ορισμένες φορές αντιδράει υπερβολικά σε ακουστικά ερεθίσματα.
  • Δείχνει μια υγιή εμφάνιση, χωρίς ιδιαίτερα ελαττώματα.
  • Δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στα σχήματα και στα χρώματα των αντικειμένων ή συμβόλων.
  • Αποστηθίζει με πολύ μεγάλη ευκολία.
  • Μαθαίνει παπαγαλία.
  • Έχει φοβερές μαθηματικές ικανότητες.
  • Τα πηγαίνει εξαιρετικά σε παζλ και παιχνίδια που έχουν πολύ δύσκολους μηχανισμούς.
  • Έχει φοβερή φωτογραφική μνήμη.

(Γενά, Α. 2002, Rutter, M. 1987, Smith, P. K. & Cowie H. 1980).

Ο αυτισμός σε ένα παιδί γίνεται αντιληπτός πριν την ηλικία των 3 χρόνων. Συνήθως, όταν ο ενήλικας του μιλάει και εκείνο φαίνεται να μην ανταποκρίνεται, η έλλειψη βλεμματικής επαφής και η δυσκολία στο συμβολικό παιχνίδι είναι από τα πρώτα σημάδια που μπορεί να κάνει έναν γονιό ή άλλον ενήλικα να ανησυχήσει.

Αναπτυξιακές δυσκολίες στην παιδική σχιζοφρένεια

Η παιδική σχιζοφρένεια δεν εμφανίζεται νωρίτερα από την ηλικία των 12 χρόνων. Όμως, νωρίτερα ένα παιδί με σχιζοφρένεια μπορεί να εμφανίσει τα εξής σημάδια:

  • Δείχνει μια αδυναμία να εστιάζει τα μάτια του σε αντικείμενα με αργή κίνηση.
  • Συνήθως, παρουσιάζει διαταραχές στον ύπνο του.
  • Ενοχλείται σε μεγάλο βαθμό από το έντονο φως.
  • Αδυνατεί να εκφράσει τα συναισθήματά του ανάλογα με τις περιστάσεις. Μπορεί σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση,
    να γελάσει.
  • Δεν νιώθει ντροπή.
  • Δείχνει μεγάλη ανευθυνότητα σε πράξεις του,
    απέναντι σε άλλους.
  • Η επαφή του με το περιβάλλον είναι διαταραγμένη. Εκφράζει με πολύ έντονο τρόπο την απομόνωσή του από τον κοινωνικό περίγυρο.
  • Δεν εμπιστεύεται τους ανθρώπους, όπου κάποιες φορές αισθάνεται πως τον καταδιώκουν.
  • Οι παραισθήσεις είναι από τα κύρια γνωρίσματά του.
  • Μπορεί να εμφανίσει κακές επιδόσεις στο σχολείο.
  • Ο λόγος του είναι ασυνάρτητος και τμηματικός.
  • Δεν έχει οργανωμένη σκέψη

(Διάκος, Θ., 2017, Morey, L. 1988, Μπεζεβέγκη, Η. Γ.1989)

* Η κα. Ιωάννα Δημητριάδου είναι Ειδική Παιδαγωγός σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών

 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Διάκος, Θ. (2017): Παιδική Σχιζοφρένεια: Τα σημάδια που πρέπει να προσέχετε, iatronet. gr
Μπεζεβέγκης, Η. Γ. (1989): Εξελικτική Ψυχοπαθολογία, Αθήνα.
Γενά Α. (2002): Αυτισμός και Διάχυτες Αναπτυξιακές διαταραχές: Αξιολόγηση, Διάγνωση, Αντιμετώπιση
Peter K. Smith & Helen C. (1980): Understanding Children's Development, Autism – Children
Rutter, M. (1987): Νηπιακός αυτισμός, σύγχρονες αντιλήψεις και αντιμετώπιση, Αθήνα, Σύγχρονες Αντιλήψεις
Morey, L. (1988): P.D. under DSM-III and DSM-IIIR, an examination of convergence and internal consistency, American Journal of Psychiatry, 145.