Της Γιάννας Σουλάκη
Χρειάστηκε να χαθούν ανθρώπινες ζωές και να έρθουν στο φως της δημοσιότητας αλλεπάλληλα εξωφρενικά περιστατικά, με ασθενοφόρα που παθαίνουν βλάβες έξω από το σπίτι του ασθενή, ή ασθενείς που μεταφέρονται πάνω σε καρότσες και παντζούρια για να αποδειχθεί με τον πιο τραγικό τρόπο, ότι το ΕΚΑΒ καταρρέει: ο στόλος των ασθενοφόρων είναι πεπαλαιωμένος και το εξαντλημένο προσωπικό – παρά τις φιλότιμες προσπάθειές του - δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες επείγουσας προνοσοκομειακής περίθαλψης των κατοίκων της Αττικής και της Περιφέρειας.
Μέσα στους τελευταίους μήνες 2 νέοι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στη Χαλκιδική, περιμένοντας ένα ασθενοφόρο που δεν ήρθε ποτέ, ενώ οι συγγενείς μία 45χρονης γυναίκας με έμφραγμα από τη Μαγνησία, την είδαν να ξεψυχά στα χέρια τους. Το ασθενοφόρο - που έφτασε έξω από το σπίτι της για να την μεταφέρει σε νοσοκομείο - ακινητοποιήθηκε από μηχανική βλάβη.
Τα λόγια και οι εξηγήσεις του επίσημου κράτους και των εμπλεκόμενων φορέων περισσεύουν για τους συγγενείς αυτών των άτυχων ανθρώπων, που χάθηκαν τόσο άδικα.
Ενώ σε πολλές περιοχές της χώρας, άλλοι συγγενείς αναγκάζονται να κάνουν τις διακομιδές δικών τους ασθενών μόνοι τους ή με πρωτόγονα μέσα, χωρίς να πληρούνται οι όροι ασφαλείας.
Το ΕΚΑΒ... μετρά τις πληγές του
Μετά από 32 χρόνια λειτουργίας εντός του ΕΣΥ, το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας σήμερα μετρά τις πληγές του:
- 120 ακινητοποιημένα ασθενοφόρα λόγω σοβαρών βλαβών
- 3 ελικόπτερα που δεν εκτελούν πτήσεις λόγω βλαβών.
- 30% μείωση των βαρδιών των ασθενοφόρων εντός Λεκανοπεδίου Αττικής, λόγω έλλειψης προσωπικού.
- Απομακρυσμένες περιοχές της χώρας είναι πλήρως ακάλυπτες από επείγουσα περίθαλψη, είτε επειδή δεν υπάρχουν τοπικοί σταθμοί του ΕΚΑΒ, είτε επειδή υπολειτουργούν (π.χ.Ζαχάρω, σχεδόν όλη η Αιτωλοακαρνανία, Ζάκυνθος κ.α.), ενώ και τα Κέντρα Υγείας δεν διαθέτουν διασώστες και ασθενοφόρα για κάλυψη βαρδιών.
Σε αυτή τη ζοφερή εικόνα προστίθεται και η άναρχη - και χωρίς σοβαρό σχεδιασμό - κατανομή του προσωπικού: οι μετατάξεις διασωστών σε διοικητικές θέσεις (65 τον αριθμό μόνο τον προηγούμενο μήνα), η χρησιμοποίηση διασωστών του ΕΚΑΒ για τη μεταφορά ασθενών στους διαδρόμους των νοσοκομείων (λόγω ελλείψεως τραυματιοφορέων) και η κάλυψη των κενών θέσεων διασωστών στα ασθενοφόρα, από...γιατρούς!
Σύμφωνα με στοιχεία, μάλιστα, που παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, ο αναπληρωτής Τομεάρχης Υγείας της Ν.Δ. Ιάσων Φωτήλας, στην Αττική η απουσία ομάδων διαλογής στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών του ΕΣΥ και οι ελλείψεις διασωστών, έχουν ως αποτέλεσμα, κάθε πλήρωμα ασθενοφόρου να καθυστερεί κατά μέσο όρο 20 λεπτά εντός του νοσοκομείου, ανά περιστατικό.
Σύμφωνα με τον κ. Φωτήλα: “Οι διασώστες καλούνται να παίξουν τον ρόλο του τραυματιοφορέα, μεταφέροντας από τμήμα σε τμήμα τους ασθενείς. Με δεδομένο ότι γίνονται 7 διακομιδές την ημέρα ανά ασθενοφόρο, εκτιμάται ότι κάθε όχημα «χάνει» 2 ώρες από τη βάρδια του”, όπως είπε χαρακτηριστικά, δίνοντας το παράδειγμα του “Ευαγγελισμού”, όπου λόγω έλλειψης χώρου στάθμευσης περισσότερων του ενός ασθενοφόρου, σε ώρες αιχμής, η ουρά από οχήματα του ΕΚΑΒ είναι εντυπωσιακή”, όπως τόνισε.
Μπορείτε να δείτε τη σχετική ομιλία του κ.Φωτήλα και των άλλων βουλευτών της αντιπολίτευσης ΕΔΩ:
Πρόκειται για μια πραγματικά ανησυχητική εικόνα, καθώς μπαίνουμε στη θερινή περίοδο και δεν γνωρίζει κανείς πώς θα καλυφθούν οι ανάγκες του εγχώριου τουρισμού, στις τουριστικές περιοχές.
Δείτε τί καταγγέλλει ο Πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΚΑΒ Θεσσαλίας κ.Γιάννης Γούλας:
Για όλα φταίνε οι προηγούμενοι και η... μορφολογία του εδάφους!
Εντυπωσιακή ήταν η προσπάθεια της ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας να μην αναλάβει καμία ευθύνη για την κατάρρευση του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας, κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων, με θέμα “Ενημέρωση από τον Υπουργό Υγείας για τα πεπραγμένα του ΕΚΑΒ” .
Ο Υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός από την πλευρά του βλέπει – όπως είπε στην ίδια συζήτηση - μετρήσιμα βήματα σταθεροποίησης και βελτίωσης του όγκου και της ποιότητας των υπηρεσιών:
“Η κατάσταση και από την άποψη του στόλου και από την άποψη του ανθρώπινου δυναμικού και από την άποψη της χρηματοδότησης είναι σαφώς καλύτερη. Βεβαίως υπάρχουν προβλήματα και θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Και ειδικά σε μία χώρα με τη γεωμορφολογία της Ελλάδος θα υπάρχουν προβλήματα καθυστερήσεων στις δυσπρόσιτες περιοχές (...) Τα μεμονωμένα περιστατικά να μη οδηγούν σε γενικευμένη απαξίωση”, συμπλήρωσε.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή Υπουργό Υγείας κ.Παύλο Πολάκη: “Οι θάνατοι μεγαλοποιήθηκαν από κάποια ΜΜΕ που κανιβαλίζουν, επειδή τους κόψαμε τη μάσα”, όπως είπε χαρακτηριστικά, ενώ δήλωσε, ότι δεν υπάρχει ευθύνη της ηγεσίας του Υπ.Υγείας ούτε και για τα 7.500 χιλιάδες ευρώ ανά πτήση που κοστίζει στο ελληνικό δημόσιο η έλλειψη ελικοπτέρων του ΕΚΑΒ (οι αεροδιακομιδές γίνονται με C130), καθώς ο ίδιος έχει ζητήσει τιμή επισκευής από την εταιρεία και δεν του έχει απαντήσει... εδώ και 8 μήνες, όπως είπε.
Ο Πρόεδρος του ΕΚΑΒ κ. Καρακατσιανόπουλος, παραδέχθηκε μεν ότι ο στόλος των ασθενοφόρων είναι γηρασμένος, όμως, “αυτόν παραλάβαμε, αυτόν διαχειριζόμαστε” είπε χαρακτηριστικά. “Εχουμε ένα γηρασμένο στόλο είναι πάνω από μία δεκαετία η ηλικία του, κατά συνέπεια υπάρχουν τεράστιες δυσκολίες στην εξεύρεση των ανταλλακτικών. (...) Να σημειώσω δε, ότι υπάρχουν και οι διάφορες γραφειοκρατικές διαδικασίες οι οποίες δυστυχώς φρενάρουν τις διαδικασίες, που όμως, δεν μπορούμε εμείς να κάνουμε κάτι άλλο”, είπε ο Πρόεδρος του ΕΚΑΒ.
Από τον κ. Πολάκη ακούσαμε, επίσης, ότι “Το ΕΚΑΒ είναι ένας ισχυρός οργανισμός έχει 3.600 άτομα προσωπικό πληρώματα ασθενοφόρων και δεν είναι λίγα - συγκρινόμενος με άλλες χώρες. Είναι γεγονός ότι υπάρχει πρόβλημα κατανομής”, παραδέχτηκε ο αναπληρωτής Υπουργός, “το οποίο οφείλεται στο πελατειακό κράτος του παρελθόντος”, ενώ με 500 άτομα ακόμα το ΕΚΑΒ θα λύσει όλα του τα προβλήματα, όπως τόνισε.
Όσο για τον στόλο, ανέφερε ότι ετοιμάζεται η παραλαβή 240 ασθενοφόρων, από τα οποία τα 143 θα είναι δωρεά του Ιδρύματος “Σταύρος Νιάρχος” (ΙΣΝ).
Μπορείτε να δείτε τις σχετικές ομιλίες ΕΔΩ.
Θα σώσει το Ίδρυμα “Σταύρος Νιάρχος” το ΕΚΑΒ;
Η τεράστια προσφορά των 14 εκ.ευρώ -η μεγαλύτερη που έχει γίνει μέχρι σήμερα στο ΕΚΑΒ- από το Ιδρυμα “Σταύρος Νιάρχος” και συγκεκριμένα η χρηματοδότηση της αγοράς 113 νέων ασθενοφόρων, 30 μικρότερου όγκου και η χρηματοδότηση της λειτουργίας ενός υπερσύγχρονου τηλεφωνικού κέντρου, αναμένεται να δώσουν μια μεγάλη ανάσα στο ΕΚΑΒ, ανανεώνοντας σημαντικά τον πεπαλαιωμένο στόλο του.
Ας μην βιαστούμε, όμως, καθώς όλα θα κριθούν στις λεπτομέρειες. Σημαντικό είναι υπάρχει επαρκής αριθμός προσωπικού, για να επανδρωθούν τα πληρώματα αυτών των ασθενοφόρων, ενώ πολλά θα εξαρτηθούν και από τη σωστή κατανομή των ασθενοφόρων ανά την Ελλάδα.
Οπως είπε, για παράδειγμα, στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής ο αναπληρωτής Τομεάρχης Υγείας της Ν.Δ. Ιάσων Φωτήλας, η περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδας έχει ζητήσει 15 ασθενοφόρα που είναι απολύτως απαραίτητα για τη στοιχειώδη λειτουργία της διάσωσης και δεν είναι ξεκάθαρο, τόσο το χρονοδιάγραμμα της παραλαβής και αν θα καλύπτουν τις αυξημένες ανάγκες της περιοχής της Δυτικής Ελλάδας. “Μάθαμε για παράδειγμα πως για το πανεπιστημιακό νοσοκομείο στο Ρίο της Πάτρας δεν προβλέπεται προμήθεια νέου ασθενοφόρου”, είπε ο κ.Φωτήλας και ολοκλήρωσε με ένα σχόλιο:
“Τα 14 εκατομμύρια που κοστίζουν τα 143 ασθενοφόρα αποτελούν το 0,33% του προϋπολογισμού του Υπουργείου Υγείας για το 2017, που είναι συνολικά 4,2 δις ευρώ. Ένα κράτος είναι εντελώς αποτυχημένο όταν δεν μπορεί να εξοικονομήσει το 0,33% του μπάτζετ για μια τόσο υψηλή προτεραιότητα όπως της διάσωσης των ασθενών. Και είναι κι αυτό ένα ακόμα δείγμα κύριε Υπουργέ για την προβληματική κατάσταση που υπάρχει λόγω της πολιτικής σας και στην Υγεία”, κατέληξε ο κ. Φωτήλας.
Διαβάστε ακόμα:
- Κι άλλος νέος άνθρωπος "έσβησε" περιμένοντας το ασθενοφόρο, σύμφωνα με νέα καταγγελία της ΠΟΕΔΗΝ
- Διασώστες στη Ρόδο μετέφεραν παιδί πάνω σε…παντζούρι, γιατί δεν είχαν φορείο!
- ΠΟΕΔΗΝ: Μαθήτρια κινδύνευσε στον Τύρναβο, λόγω έλλειψης ασθενοφόρου
(Φωτογραφίες: SOOC)