Της Ιωάννας Δημητριάδου*
Σε έρευνα που έγινε σε σχολείο στο San Francisco, βρέθηκε πως η συμμετοχή εκπαιδευμένων σκύλων στην αναγνωστική διαδικασία των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, ενίσχυσε θετικά την αναγνωστική τους ικανότητα.
Στην έρευνα συμμετείχαν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, αλλά και με προβλήματα συμπεριφοράς, εξαιτίας κάποιων δυσάρεστων γεγονότων, όπως ξαφνικός θάνατος στην οικογένεια ή ξαφνική αρρώστια ή ένα διαζύγιο. Ο εκπαιδευμένος σκύλος που πήρε μέρος στην έρευνα ήταν ο Stanley, ένα golden retriever.
Σύμφωνα με τους Rebecca Barker Bridges και Diane Lau-Yee, η παρουσία ενός σκύλου στη ζωή του παιδιού είναι πολύ σημαντική. Το ηρεμεί, το κάνει πιο υπεύθυνο, το βοηθάει να έχει εμπιστοσύνη στον εαυτό του και το κάνει να έχει αυτοπεποίθηση. Όλα αυτά τα θετικά στοιχεία απορροφούν το άγχος των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον και τα βοηθάει να είναι πιο ήρεμα.
Η εκπαιδευτική ψυχολόγος Rebecca Barker Bridges, πιστεύει πως τα παιδιά πάνε καλά με τα σκυλιά, καθώς τα σκυλιά τα βοηθούν να επικεντρωθούν στο βασικό συναίσθημα της αυτοπεποίθησης. Και αυτό το συναίσθημα είναι που ενισχύει την επιθυμία τους να διαβάζουν βιβλία, σύμφωνα με την Diane Lau-Yee, τη διευθύντρια του σχολείου . Τα παιδιά γνωρίζουν πως ο εκπαιδευμένος σκύλος δε θα τα κρίνει, δε θα τα σταματήσει την ώρα της προσπάθειάς τους για μια σωστή ανάγνωση και δε θα τα αγχώσει. Θα τα ενθαρρύνει, θα κάτσει με μεγάλη υπομονή να τα ακούσει και θα τα επιβραβεύσει, με ένα γλείψιμο στο πρόσωπο. Μάλιστα, μπορεί να συμμετέχει και στο διάβασμα του βιβλίου, γυρνώντας τη σελίδα, κάθε φορά που το παιδί ολοκληρώνει.
Σύμφωνα με το Therapy Dogs International, το οποίο εκπαιδεύει σκύλους για να δείχνουν και τους τρόπους που πρέπει ένα παιδί να διαβάζει, όταν εκείνο έχει στο πλευρό του έναν σκύλο, βοηθάει στην ενίσχυση της αναγνωστικής του δεξιότητα, να αγαπήσει τα βιβλία, να είναι πιο ήρεμο στις σχολικές τους δραστηριότητες και να αντιμετωπίσει με μεγαλύτερη επιμονή, αλλά και υπομονή τις μαθησιακές του δυσκολίες. Ας μας βάλει σε σκέψεις!
* Η κα. Ιωάννα Δημητριάδου είναι Ειδική Παιδαγωγός σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Fraga, J. (2017). “How Reading Aloud to Therapy Dogs Can Help Struggling kids”, Mind/Shift
Rebecca B. (2014). “Meet Stanley: The Reader Dog”, Golden Gate Publishing
Therapy Dogs International (2008). “TDI' S READING PROGRAM Children Reading to Dogs”, Flanders, N.J.