Της Ιωάννας Δημητριάδου*
Η Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) αναφέρεται σε παιδιά που εμφανίζουν έλλειψη συγκέντρωσης, δυσκολίες στην εστίαση λεπτομερειών, δυσκολίες στην παρακολούθηση των μαθημάτων μέσα στην τάξη και αδυναμία στην τήρηση συγκεκριμένων οδηγιών. Επίσης, πολλές φορές δίνουν την εικόνα του ονειροπόλου, του μαθητή που χαζεύει και του παιδιού που, μονίμως, ξεχνάει.
Τα συμπτώματα της διάσπασης προσοχής εμφανίζονται περίπου στην ηλικία των 4 χρόνων και ολοκληρώνονται στην ηλικία των 7 χρόνων. Σαφώς, τα επίπεδα συγκέντρωσης σε κάθε ηλικιακή ομάδα είναι διαφορετικά, καθώς δεν υπάρχει μέτρο σύγκρισης στο επίπεδο συγκέντρωσης που πρέπει να δείξει ένα παιδί 5 χρονών, με ένα παιδί 7 χρονών. Δεν είναι, όμως, τυχαίο που τα συμπτώματα γίνονται πιο εμφανή στα πρώιμα σχολικά χρόνια, καθώς αυξάνονται οι μαθησιακές υποχρεώσεις και απαιτείται περισσότερη συγκέντρωση και ακολουθία κανόνων.
Ο τρόπος που μπορεί να παρουσιαστούν τα φύλλα εργασίας, ώστε να βοηθήσει τα παιδιά με διάσπαση προσοχής, είναι πολύ σημαντικός. Δουλεύοντας με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά θα είναι πιο συνεργάσιμα και πιο συγκεντρωμένα ώστε να φέρουν εις πέρας τις σχολικές εργασίες.
Συγκεκριμένα:
- Τα παιδιά με διάσπαση προσοχής δουλεύουν πολύ καλύτερα, όταν τα φύλλα εργασίας είναι σε κίτρινο χρώμα και οι ασκήσεις είμαι γραμμένες με κόκκινο χρώμα.
- Τα παιδιά με διάσπαση προσοχής δουλεύουν πολύ πιο συγκεντρωμένα, όταν σε κάθε φύλλο εργασίας βρίσκεται μια άσκηση. Κάτω από της εκφώνηση της άσκησης, γράφεται ο στόχος της. Αν το παιδί με διάσπαση προσοχής χρειάζεται να ακολουθήσει κάποιον κανόνα για να κάνει την άσκηση, τότε ο κανόνας δίνεται ξεχωριστά σε κάρτα και με μεγάλα κόκκινα γράμματα.
- Τα παιδιά με διάσπαση προσοχής είναι πολύ πιο συνεργάσιμα σε φύλλα εργασίας που περιέχουν κρυπτόλεξα, ασκήσεις με πάζλ (π.χ. να ενώσει το ένα κομμάτι παζλ με το θέμα της λέξης, με το άλλο κομμάτι παζλ που είναι η κατάληξη) και σταυρόλεξα.
- Τα παιδιά με διάσπαση προσοχής είναι πολύ δυνατά σε φύλλα εργασίας που περιέχουν προτάσεις ή κείμενα με κενά, τα οποία πρέπει να συμπληρώσουν με λέξεις. Οι λέξεις γράφονται πάνω από τις προτάσεις με κόκκινα γράμματα ή μέσα σε πλαίσιο, όπου τα παιδιά μπορούν να τις κόψουν και να τις κολλήσουν στην κατάλληλη πρόταση.
- Τα παιδιά με διάσπαση προσοχής αναπτύσσουν καλύτερα τον γραπτό λόγο, όταν χρειάζεται να ακολουθήσουν σχεδιαγράμματα με κουτάκια, εικόνες και ερωτήσεις. Επίσης, την έκθεση μπορούν να τη γράψουν σε φύλλα εργασίας με γραμμές, όπου ανάμεσά τους να υπάρχει μια διακεκομμένη γραμμή και το κάτω μέρος της γραμμής να είναι με κίτρινο.
- Τα παιδιά με διάσπαση προσοχής δουλεύουν τα μαθηματικά με βήματα. Για παράδειγμα, αν πρέπει να κάνουν την πράξη της διαίρεσης, μαθαίνουν το πρώτο βήμα και κάνουν μερικές διαιρέσεις μόνο με το πρώτο βήμα. Συνεχίζουν και με τα υπόλοιπα βήματα της διαίρεσης, ένα κάθε φορά μέχρι να μάθουν να φτάσουν στο τελικό στάδιό της. Επίσης, στη λύση μαθηματικών προβλημάτων, βοηθάει πάρα πολύ η χρήση σχεδιαγραμμάτων και κομπιουτεράκι.
* Η κα. Ιωάννα Δημητριάδου είναι Ειδική Παιδαγωγός σε θέματα δυσλεξίας και μαθησιακών δυσκολιών
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Willer E. (2017). “How to teach Math to Children with ADD”,
ADD & ADHD Center.
Solanto, M. (2014). “ADHD and Behavior Therapy: What you need to know”, University of Minnesota.
Lavoie R. (2007). “Motivating the child with Attention Deficit disorder”, The Motivation Breakthrough
Rief, S. (2004): How to Reach and Teach Children with ADD/ADHD: Practical Techniques, Strategies and Interventios.
American Psychiatric Association (2000): Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th ed.)