Πότε ξεκινά η νέα λειτουργία των γραφείων παραπόνων
Shutterstock
Shutterstock
Νοσοκομεία

Πότε ξεκινά η νέα λειτουργία των γραφείων παραπόνων

Καταγγελίες, παράπονα, αλλά και θετικές εντυπώσεις ληπτών/ριών υπηρεσιών υγείας είναι όλα στοιχεία σημαντικά, που μπορούν να δρομολογήσουν απαραίτητες βελτιωτικές κινήσεις για την εύρυθμη λειτουργία των νοσοκομείων. Τα παραπάνω υποβάλλονται στα νοσοκομεία τόσο με τη φυσική παρουσία στο αντίστοιχο γραφείο, το οποίο, όπως δείχνουν τα έως τώρα δεδομένα, λίγος κόσμος γνωρίζει την ύπαρξή τους, όσο και μέσω συστημένης επιστολής, τηλεομοιοτυπίας, μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, καθώς και με οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο μέσο.

Θεωρούνταν, λοιπόν, αναγκαία η ανανέωση της λειτουργίας των εν λόγω γραφείων, ώστε να εξυπηρετήσουν σωστά το λόγο για τον οποίο δημιουργήθηκαν. Έτσι, με πολυσέλιδη εγκύκλιο που εξέδωσε η γενική γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας Λίλιαν Βενετία Βιλδιρίδη προβλέπεται η ενίσχυση της οργάνωσης και της αποτελεσματικότητας του έργου των λειτουργούντων Γραφείων στο πεδίο συλλογής και διαχείρισης των καταγγελιών και των παραπόνων των ασθενών και συνοδών τους, μέσω της εφαρμογής του «Κανονισμού Ενιαίας Διαχείρισης Καταγγελιών και Παραπόνων, από τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας στα νοσοκομεία του ΕΣΥ. Ο κανονισμός λειτουργίας των Γραφείων, τίθεται σε εφαρμογή από τις 15 Σεπτεμβρίου, με στόχο η διασφάλιση των δικαιωμάτων των ληπτών/τριών υπηρεσιών υγείας στα νοσοκομεία του ΕΣΥ.

Όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο, η υποβολή καταγγελιών ή παραπόνων στο πλαίσιο των νοσοκομείων του ΕΣΥ συνιστά κατοχυρωμένο δικαίωμα των ληπτών υπηρεσιών Υγείας, που λειτουργεί προστατευτικά και διορθωτικά, με σκοπό την αποκατάσταση βλάβης που προήλθε στον λήπτη από ή κατά τις παρεχόμενες υπηρεσίες Υγείας.

Το Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας είναι αρμόδιο για την υποδοχή, ενημέρωση σχετικά με τις ενδονοσοκομειακές διαδικασίες και τα δικαιώματα των ληπτών υπηρεσιών υγείας, την παρακολούθηση διακίνησης του λήπτη εντός του Νοσοκομείου ή σε εξωνοσοκομειακή υπηρεσία του, τη διοικητική υποστήριξη, τη συλλογή και διεκπεραίωση καταγγελιών και παραπόνων, τη διευκόλυνση υποβολής αναφορών στον Συνήγορο του Πολίτη, στις Εθνικές Επιτροπές Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και Βιοηθικής, στις Επιτροπές Δικαιωμάτων στο Υπουργείο Υγείας και άλλες αρμόδιες ελεγκτικές αρχές.

Πού εστιάζονται τα προβλήματα

Η συμπεριφορά του προσωπικού και ο χρόνος αναμονής είναι τα δύο μεγάλα παράπονα των ασθενών που προσέρχονται σε νοσοκομεία του ΕΣΥ, σύμφωνα με τα στοιχεία.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία καταγγελιών για το 2023 υπάρχουν 911 αναφορές για αντιδεοντολογική συμπεριφορά του προσωπικού (506 για γιατρούς, 211 για νοσηλευτικό και 194 για λοιπό προσωπικό) και 684 αναφορές για το χρόνο αναμονής για εξετάσεις, επεμβάσεις και έκδοση αποτελεσμάτων. Ακολουθούν η πλημμελής φροντίδα-λάθος προσωπικού (ιατρικού, νοσηλευτικού, λοιπού) με 394 αναφορές.

Συνολικά έχουν γίνει 18.919 γραπτές και προφορικές καταγγελίες στα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας των Νοσοκομείων του ΕΣΥ το 2023.

Επιπλέον, 1.340 ασθενείς έχουν κάνει καταγγελίες για λειτουργία τμημάτων νοσοκομείων (εξωτερικά ιατρεία, ΜΕΘ, χειρουργεία, τμήματα, υλικά, εξοπλισμός), 9 για διακρίσεις, 6 για άτυπες πληρωμές, 22 για παραβίαση ιατρικού απορρήτου και 20 για μη τήρηση της αντικαπνιστικής νομοθεσίας. Στην έκθεση περιλαμβάνονται, επίσης, 15 καταγγελίες για απώλεια ιατρικών στοιχείων, 55 για κλοπή και απώλεια προσωπικών αντικειμένων, 117 για ανεπαρκή στελέχωση, 120 για πρόσβαση πληροφοριών που αφορούν τον ασθενή, 63 για ταχύτητα διεκπεραίωσης διοικητικών διαδικασιών, 101 για γραφειοκρατία και 186 για χρεώσεις στα ασφαλιστικά Ταμεία.

Από τις γραπτές καταγγελίες, ολοκληρώθηκε η διερεύνηση σε 1.315. Για 47 από αυτές διενεργήθηκε ένορκη διοικητική εξέταση (ΕΔΕ), 32 παραπέμφθηκαν σε άλλο όργανο (Αρχή Διαφάνειας), για 125 εκκρεμεί η ΕΔΕ και 100 τέθηκαν στο αρχείο.