Τα SUV, ο σχεδόν άγνωστος στις αρχές του 21ου αιώνα τύπος αυτοκινήτου, έχουν κυριολεκτικά αλώσει την αγορά αλλάζοντας τη μορφή της ίδιας της αυτοκίνησης, η οποία ούτως ή άλλως βρίσκεται σε φάση ενεργειακής μετάβασης, με την ηλεκτροκίνηση σε όλες τις εκδοχές της να απλώνει τα δίχτυα της, καθώς το 2035 – αν δεν συμβεί κάτι συνταρακτικό – θα διακοπεί η πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη.
Αν το έτος 2000 κάνατε την ερώτηση πόσα SUV υπάρχουν στην ελληνική αγορά θα ξεκινούσατε κατά πάσαν πιθανότητα αναφέροντας το ήδη best seller Toyota RAV4 και ενδεχομένως θα βάζατε στον κατάλογο μοντέλα όπως τα Honda HR-V και CR-V. Ήταν η εποχή που είχαμε αρχίσει να κάνουμε τον διαχωρισμό μεταξύ των πιο καθαρόαιμων τζιπ (όπως τα Jeep Cherokee και Grand Cherokee, Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser 90 και 100, αλλά και Lada Niva) και των πιο “light” τετρακίνητων. Σε λίγα χρόνια θα έκανε την εμφάνισή του και το Nissan Qashqai, που με τον πιο “crossover” χαρακτήρα του - καθώς εξαρχής ήταν διαθέσιμο και σε προσθιοκίνητες εκδόσεις σε μια εποχή που δεν μπορούσε να νοηθεί SUV χωρίς τετρακίνηση - κατέληξε να διεκδικεί τον τίτλο του θεμελιωτή της σημερινής κατηγορίας των C-SUV που στην πλειοψηφία τους διατίθενται κατά κύριο λόγο με κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς.
Σήμερα, αν θελήσουμε να καταρτίσουμε τον κατάλογο με τα SUV και τα crossovers της αγοράς, θα χρειαστούμε αρκετή ώρα. Μιλάμε πλέον για μια κατηγορία αυτοκινήτων (πιο σωστά: τύπο αυτοκινήτου) που διαχέεται μέσα στις παραδοσιακές κατηγορίες όπως αυτές ορίζονται με βάση κυρίως το μέγεθος (μήκος) κάθε οχήματος, δηλ. A-segment, B-segment, C-segment κλπ. Έχουμε λοιπόν και A-SUV (Fiat Panda, Suzuki Ignis) και B-SUV (Citroen C3 C-Cross, Fiat 500X, Hyundai Bayon και Kona, Ford Puma και Ecosport, Peugeot 2008, Seat Arona, Toyota Yaris Cross κλπ.), και C-SUV (Jeep Compass, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Renault Arkana, Toyota RAV4, κλπ.). Ενώ βεβαίως δεν λείπουν και οι ηλεκτρικοί εκπρόσωποι των SUV, όπως η Ford Mustang Mach-E.
Στην ερώτηση γιατί όλοι οι κατασκευαστές έχουν πλέον τη δική τους γκάμα SUV, η απάντηση είναι απλή: τα θέλει ο κόσμος! Και αν πάλι ρωτήσετε γιατί τα θέλει ο κόσμος, πάλι δεν θα δυσκολευτούμε να παραθέσουμε μια σειρά αιτίες όπως η πρακτικότητα (λόγω ύψους, έχοντας το ίδιο μήκος με ένα συμβατικό αυτοκίνητο προσφέρουν περισσότερους χώρους), οι δυνατότητες κίνησης (αντιμετωπίζουν λακκούβες και χωματόδρομους με σχετική ευκολία - αλλά και τα ολισθηρά οδοστρώματα αν διαθέτουν τετρακίνηση ή κάποιο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης) και φυσικά το… στιλ – αφού είτε το θέλουμε είτε όχι έχουν γίνει και μόδα!
Οπότε το γεγονός ότι τα SUV κατέχουν πλέον περίπου το μισό της αγοράς αυτοκινήτου στην Ελλάδα δεν πρέπει - καθόλου μα καθόλου – να μας παραξενεύει.
Από την άλλη πλευρά, στον τομέα του μείγματος συστημάτων κίνησης οι τάσεις στην αγορά απεικονίζονται με ιδιαίτερα χαρακτηριστικό τρόπο στον πίνακα που παραθέτουμε. Βλέπουμε λοιπόν να καταγράφεται μια σαφής άνοδος των εν γένει ηλεκτρικών – ή αν θέλετε: επαναφορτιζόμενων – αυτοκινήτων, δηλαδή των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV – Battery Electric Vehicles) αλλά και των υβριδικών «εξωτερικής φόρτισης» (PHEV – Plug in Hybrid Electric Vehicles) που στο σύνολό τους φαίνεται ότι σχεδόν πενταπλασίασαν τις πωλήσεις τους μεταξύ 2020 και 2021, αφού από το 1,2% βρέθηκαν στο 5,6% - και σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι τα στοιχεία του 8μήνου είναι τα πλέον πρόσφατα που έχουμε στη διάθεσή μας, καθώς από μέρα σε μέρα περιμένουμε την ανακοίνωση του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) για το 9μηνο.
Παραμένοντας δε στο χώρο της εν γένει «εξηλεκτρισμένης» αυτοκίνησης, βλέπουμε ότι σημαντικότατη άνοδο παρουσίασαν οι πωλήσεις των «παραδοσιακών» α-λα Toyota υβριδικών οχημάτων HEV (Hybrid Electric Vehicles) – εκείνων των υβριδικών δηλαδή που δεν χρειάζονται φόρτιση και αποκαλούνται επίσης full hybrid – που κατέκτησαν το 22,16% της αγοράς, σχεδόν διπλασιάζοντας το μερίδιό τους (από το 12,6% του περυσινού 8μήνου). Σημειώστε ότι το τελευταίο διάστημα αντίστοιχης η παρεμφερούς φιλοσοφίας μοντέλα παρουσίασαν και άλλες εταιρίες (βλ. Renault Arkana “E-Tech Hybrid” και Nissan Qashqai “E-Power”, αντίστοιχα).
Άνοδο κατέγραψαν επίσης και τα αυτοκίνητα που κινούνται με αέρια καύσιμα, καθώς αυτά συνδυάζουν από τη μια τους μειωμένους ρύπους (ιδιαιτέρως το φυσικό αέριο) και από την άλλη το σημαντικά χαμηλότερο κόστος κίνησης, που σε κάποιες περιπτώσεις αποδεικνύεται χαμηλότερο ακόμα και από του diesel. Το συνολικό μερίδιό τους έφτασε στο 2,9% στο 8μηνο όταν την ίδια περίοδο πέρυσι βρισκόταν στο 2,2%.
Με όλες αυτές τις αυξήσεις να καταγράφονται στις πωλήσεις των αυτοκινήτων με της μιας ή της άλλης μορφής εναλλακτικά συστήματα κίνησης, είναι απολύτως λογικό να παρατηρείται υποχώρηση και στις πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων (κατά 8,7 ποσοστιαίες μονάδες) αλλά και των βενζινοκίνητων μοντέλων (κατά 6,2 ποσοστιαίες μονάδες).
Σημειώστε ότι οι γενικές αυτές τάσεις παρατηρούνται και στην ευρωπαϊκή αγορά, αλλά με κάποιες διαφοροποιήσεις. Βλέπουμε λοιπόν τις πωλήσεις των BEVs και PHEVs να αυξάνονται με πιο ταχύ ρυθμό – έχοντας μάλιστα ξεκινήσει από πολύ πιο ευρεία βάση – κάτι που πρέπει να αποδοθεί από τη μια στην ωριμότητα της εκεί αγοράς και από την άλλη στη διαθεσιμότητα υποδομών φόρτισης. Ενώ σε σχέση με την ταχύτερη υποχώρηση του diesel δεν μπορούμε παρά να κάνουμε το σχόλιο «ή του ύψους ή του βάθους», αφού ο Έλληνας καταναλωτής αντέδρασε υπερβολικά θετικά κατά την απελευθέρωση του diesel και αντιδρά και τώρα υπερβολικά αρνητικά υπό την πίεση του γενικότερου κλίματος και των δημοσιευμάτων που προβλέπουν πρόωρο θάνατο των πετρελαιοκινητήρων. Και αυτό βέβαια είναι λανθασμένο, καθώς κάθε τύπος κινητήρα είναι πιο αποδοτικός υπό συγκεκριμένες συνθήκες λειτουργίας και οι πετρελαιοκίνητες εκδόσεις που υπάρχουν στην γκάμα γνωστών δημοφιλών μοντέλων, όπως του Peugeot 3008, εξασφαλίζουν ιδιαίτερα χαμηλό κόστος κίνησης, γεγονός που τις καθιστά εξαιρετικά συμφέρουσες επιλογές για εκείνους τους οδηγούς που «κάνουν» πολλά χιλιόμετρα κάθε χρόνο.