Με μια εντυπωσιακή νίκη της Toyota συνοδεύτηκε η επανένταξη του θρυλικού Ράλλυ Ακρόπολις στο πρόγραμμα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ (WRC), με δύο Toyota Yaris WRC να μπαίνουν στην πρώτη τριάδα της γενικής κατάταξης. Ήταν μία ακόμα επιτυχία στην 60χρονη εμπλοκή της μεγάλης ιαπωνικής εταιρίας στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Την εμπειρία από τη δράση της αυτή αξιοποιεί συστηματικά η Toyota για να προσφέρει σήμερα στον καταναλωτή την τεχνολογία και τα αυτοκίνητα του αύριο.
Όταν ο πρόεδρος της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο – της Toyota Motor Corporation - δίνει συστηματικά και ποικιλοτρόπως το παρών στις δραστηριότητες της εταιρίας της οποίας ηγείται στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, αυτό κάτι σημαίνει…
Είναι, λοιπόν, ο Akio Toyoda που θεωρεί ότι αποστολή της Toyota είναι να φτιάχνει αυτοκίνητα που “οδηγούνται καλύτερα”. Και είναι η Toyota που έχοντας αγωνιστεί σε κάθε είδους μηχανοκίνητα σπορ σε όλο τον κόσμο, αξιοποιεί τις μεγάλες της επιτυχίες – οι οποίες αποκτήθηκαν κάτω από τις πιο ακραίες συνθήκες – ως βάση για να δώσει «σάρκα και οστά» στα αυριανά της μοντέλα. Πιστή στη λογική «Οι δρόμοι δημιουργούν ανθρώπους και αυτοκίνητα», η Toyota βελτιώνει κάθε πτυχή των αυτοκινήτων της που κυκλοφορούν στους δρόμους ολόκληρης της υφηλίου και αξιοποιεί τη γνώση που αποκτά με αυτόν τον τρόπο για να προσφέρει ακόμα πιο βελτιωμένες προτάσεις στον σύγχρονο οδηγό.
Από το Toyota Yaris WRC στο Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2021
Πριν από ένα μόλις μήνα γίναμε μάρτυρες μιας σημαντικής νίκης για την ομάδα της TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, που είχε κατά κάποιο τρόπο και «σημαδιακό» χαρακτήρα, αφού συνέπεσε με την επιστροφή του WRC (World Rally Championship) στην Ελλάδα για πρώτη φορά από το 2013. Και ήταν ο Kalle Rovanperä που κατέκτησε, οδηγώντας το Toyota Yaris WRC, τη δεύτερη νίκη του - σε τρεις συνεχόμενους αγώνες του Παγκοσμίου Πρωτάθληματος Ράλλυ - κερδίζοντας το Ράλι Ακρόπολις στην πρώτη του προσπάθεια. Ενώ ο Sébastien Ogier κατάφερε και αυτός να ανέβει στο podium ενισχύοντας τόσο δική του θέση, όσο και τη θέση της ομάδας του, στην κορυφή της βαθμολογίας οδηγών και κατασκευαστών, αντίστοιχα, του πρωταθλήματος.
Το αυτοκίνητο της νίκης, το Toyota Yaris WRC, είναι εφοδιασμένο με έναν τετρακύλινδρο 1.6 turbo βενζινοκινητήρα άμεσου ψεκασμού, που αποδίδει 380 ίππους, αλλά και μέγιστη ροπή που ξεπερνά τα 420 Nm. Η κίνηση μεταδίδεται και στους τέσσερις τροχούς και το αυτοκίνητο που ζυγίζει περίπου 1.200 κιλά δεν έχει πρόβλημα να επιταχύνει με εκπληκτική ευκολία και να ξεπερνά τα 200 km/h.
Αν τώρα ψάξουμε για τον πλησιέστερο συγγενή αυτής της εξαιρετικά αποδοτικής «μηχανής» τον οποίο μπορεί να αγοράσει ο απλός καταναλωτής, θα πρέπει να σταθούμε στο Yaris GR. Ένα εκπληκτικό σπορ αυτοκίνητο χτισμένο πάνω στη νέα πλατφόρμα GA-B - η οποία προέκυψε από τη νέα αρχιτεκτονική TNGA (Toyota New Global Architecture) της εταιρίας – πάνω στην οποία είναι επίσης βασισμένο και το νέας γενιάς Yaris, το επιτυχημένο μοντέλο, του οποίου η πρώτη γενιά είχε σχεδιαστεί από τον Έλληνα Σωτήρη Κωβό. Είναι το νέο Toyota Yaris, το σουπερμίνι που κατέκτησε τον πολύ σημαντικό τίτλο «Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2021».
Το Toyota Yaris GR, τώρα, είναι εφοδιασμένο με υπερτροφοδοτούμενο 1,6 λίτρων βενζινοκινητήρα, o οποίος προσφέρει απλόχερα τους 261 ίππους του - και τα 360 Nm της ροπή του - επιτρέποντάς στο αυτοκίνητο να κατεβάζει τον χρόνο για τα 0-100 km/h σε μόλις 5,5’’, αλλά και να ξεπερνά τα 220 km/h. Κάτι που δεν είναι άσχετο με το την εξαιρετική αναλογία κιλών ανά ίππο (μόλις 4,1 kg/hp). Η κίνηση μεταδίδεται και σε αυτήν την περίπτωση στους τέσσερις τροχούς, με τη βοήθεια του πρώτου αυθεντικού σπορ συστήματος τετρακίνησης που έχει δημιουργήσει η Toyota τα τελευταία 20 χρόνια, ενώ ο οδηγός έχει τη δυνατότητα ρύθμισης της λειτουργίας του με την επιλογή του αντίστοιχου mode (Normal, Track και Sport).
Υβριδική τεχνολογία…
Ωστόσο δεν είναι μόνο στο WRC που δίνει το παρών η Toyota. Η ιαπωνική εταιρία συμμετέχει και στα πολύ σκληρά Rally Raid (όπως το περίφημο Ντακάρ), αλλά και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα αντοχής (WEC – World Endurance Championship). Και είναι σε αυτό ακριβώς το πρωτάθλημα που εδώ και χρόνια αγωνίζονται υβριδικά Toyota, επιτυγχάνοντας μάλιστα τον Αύγουστο που μας πέρασε την τέταρτη συνεχόμενη νίκη τους στον περίφημο αγώνα των 24 ωρών του Le Mans.
Οι πρόσφατες αλλαγές στους κανονισμούς του WEC οδήγησαν μάλιστα στη δημιουργία του νέου υβριδικού και κατασκευασμένου από ανθρακονήματα αγωνιστικού GR010 HYBRID, που διαδεχόμενο το επιτυχημένο TS050 HYBRID φιλοδοξεί να κυριαρχήσει στην κατηγορία “hyperclass”. Ο κινητήρας του είναι παρόμοιος με τον V-6 του TS050 HYPBRID, αλλά αυξημένου κυβισμού (3.500 cm 3 έναντι 2.400 cm 3 ), και αποδίδει 500 kW / 680 PS. Ενώ το υβριδικό σύστημα διαθέτει νέες, υψηλής απόδοσης μπαταρίες λιθίου με ευρύτερο φάσμα λειτουργίας, καθώς και αποδοτικότερους μετατροπείς και ηλεκτροκινητήρες που προσφέρουν επιπλέον ισχύ 200 kW / 272 PS. Τα συστήματα ελέγχου έχουν αναθεωρηθεί, προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη απόδοση σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς.
Επιπλέον, η αξιοπιστία κάθε εξαρτήματος έχει αυξηθεί προκειμένου να αντέξει περισσότερα χιλιόμετρα.
Αυτές οι επιτυχίες και η τεχνογνωσία που απέκτησε η Toyota για να τις κατακτήσεις έχουν βοηθήσει στην αύξηση της απόδοσης του υβριδικού συστήματος που «φορούν» πλέον σχεδόν όλα μοντέλα της ιαπωνικής εταιρίας. H ηλεκτρική υβρδική-τεχνολογία της Τoyota αποτελεί πλέον τη βάση της μάρκας. Έχοντας ήδη μπει στην 3 η δεκαετία της, καθώς η παρουσίαση του πρωτοπόρου Prius πραγματοποιήθηκε το 1997, η 4η γενιά υβριδικής τεχνολογίας της Toyota δίνει πλεον τη δυνατότητα στην εταιρία να πρωταγωνιστεί στις εξελίξεις, παραμένοντας πιστή στο όραμα της βιώσιμης κινητικότητας.
Για παράδειγμα, στη σύγχρονη εκδοχή του, το Toyota Prius 4ης γενιάς, έχοντας διατηρήσει τη βασική λογική της μιας θερμικής και των δύο ηλεκτρικών μηχανών υπόσχεται κατανάλωση μόλις 3,0 lit./100 km. Οι δύο ηλεκτρικές μηχανές λειτουργούν ανάλογα με τις συνθήκες κίνησης είτε σαν κινητήρες είτε σαν γεννήτριες (για αυτό και χαρακτηρίζονται ως Motor – Generators MG1 και MG2 / 53 kW) ενώ ο 1,8 λίτρων βενζινοκινητήρας Atkinson αποδίδει σχετικά χαμηλή ισχύ, 98 hp (72 kW) έχοντας στόχο τη μέγιστη, όπως είδαμε, οικονομία.
Ενώ τo νέο Yaris, στην υβριδική του έκδοση, είναι εφοδιασμένο με το γνωστό «αυτοφορτιζόμενο» σύστημα της Toyota που στη συγκεκριμένη περίπτωση αποδίδει 116 ίππους. Πρόκειται για το σύστημα “1.5 Hybrid Dynamic Force” που βασίζεται σε έναν τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρου/ 93 ίππων και επιτυγχάνει έναν εντυπωσιακό βαθμό θερμικής απόδοσης (40%), γεγονός που συνεπάγεται μείωση της κατανάλωσης κατά 20% και των εκπομπών CO 2 κατά 15% σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο).
Χάρη στην προσήλωσή της στον στόχο των μετακινήσεων χωρίς ρύπων, οι πωλήσεις υβριδικών οχημάτων της Toyota καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Φέτος, για παράδειγμα, στο πρώτο εξάμηνο του 2021, μόνο στην Ευρώπη πουλήθηκαν 350.753 υβριδικά Toyota και Lexus (περίπου το 60% των συνολικών πωλήσεων της Toyota Motor Europe). Ήδη, οι συνολικές πωλήσεις υβριδικών οχημάτων της Toyota παγκοσμίως ξεπέρασαν τα 15 εκατομμύρια μονάδες, βοηθώντας στον περιορισμό των εκπομπών CO2 κατά 120 εκατομμύρια τόνους.
…και υδρογόνο στις πίστες και στους δρόμους
Στο πλαίσιο του σταθερού προσανατολισμού της στην πρόοδο της τεχνολογίας μέσω της συμμετοχής της στους αγώνες αυτοκινήτου, η Toyota δεν δίστασε να βάλει το υδρογόνο στον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. H Toyota, λοιπόν, μια εταιρία που διαθέτει υψηλή τεχνογνωσία στον χώρο των fuel cells (για χρήση τόσο σε επιβατικά όσο και σε φορτηγά οχήματα), είναι αυτή που ανακοίνωσε ότι Για το σκοπό αυτό εξέλιξε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης που αντί για βενζίνη ή πετρέλαιο (ή φυσικό αέριο) καταναλώνει υδρογόνο, προκειμένου να συμμετάσχει σε 24ωρο αγώνα αντοχής, στο πλαίσιο του ιαπωνικού πρωταθλήματος Super Taikyu, στο οποίο συμμετέχουν αυτοκίνητα βασισμένα σε μοντέλα παραγωγής.
Πρόκειται για έναν turbo τρικύλινδο κινητήρα 1,6 λίτρων, ο οποίος αναλαμβάνει να κινήσει μία κατάλληλα τροποποιημένη Toyota Corolla Sport, καίγοντας υδρογόνο που βρίσκεται συμπιεσμένο υπό υψηλή πίεση σε ειδικές «μπουκάλες». Η επιλογή του συγκεκριμένου καυσίμου δεν έχει να κάνει μόνο με τους μηδενικούς ρύπους, αλλά και με το γεγονός ότι η καύση υδρογόνου πραγματοποιείται με εξαπλάσια ταχύτητα σε σχέση με τη βενζίνη και ο κινητήρας αποκτά καλύτερη απόκριση.
Η παραπάνω επιλογή δεν είναι άσχετη με την ενασχόληση, ήδη από τον προηγούμενο αιώνα, της Toyota με το εναλλακτικό αυτό καύσιμο, που φαίνεται ότι βρίσκει το δρόμο του προς την καθημερινότητά μας μέσω της ηλεκτροκίνησης με κυψέλες καυσίμου (fuel cells). Και είναι οι κυψέλες υδρογόνου που μπορούν σε μεγάλο βαθμό να παίξουν το ρόλο των μπαταριών, λύνοντας το πρόβλημα της φόρτισης, καθώς ο ανεφοδιασμός με υδρογόνο δεν διαρκεί περισσότερο από το φουλάρισμα του ρεζερβουάρ με τα συμβατικά καύσιμα.
Ήδη τα ηλεκτρο-υδρογονοκίνητα (Fuel Cell Electric Vehicles – FCEV) Toyota Mirai κυκλοφορούν ως ταξί στο Παρίσι, που προβλέπεται να αποκτήσει έναν μεγάλο στόλο 10.000 FCEV ταξί (!), αλλά και ως ΙΧ στην Καλιφόρνια και σε άλλες περιοχές του πλανήτη. Ενώ η Toyota εξελίσσει παράλληλα και βαρέα οχήματα κυψελών υδρογόνου, φορτηγά και λεωφορεία, καθώς οι οδικές μεταφορές είναι ένας χώρος που θεωρείται προνομιακός για την εφαρμογή των Fuel Cells.