Κάθε αυτοκίνητο που κυκλοφορεί στο δρόμο πρέπει να είναι ασφαλισμένο. Και αυτό όχι μόνο γιατί αν κάποιος δεν έχει ασφαλίσει το όχημα που οδηγεί θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμο, αλλά και γιατί σε περίπτωση ατυχήματος εφόσον αποδειχθεί ότι είναι ο υπαίτιος μπορεί κυριολεκτικά να χάσει ακόμα και το σπίτι του…
Ας ξεκινήσουμε από τα απλά: τον νόμο για τα ανασφάλιστα οχήματα που τέθηκε σε ισχύ από τον Μάιο του 2014 (Νόμος 4261/2014, Άρθρο 169) και προβλέπει σοβαρές κυρώσεις -πρόστιμα που θα καταβληθούν ακόμα και αν το ανασφάλιστο αυτοκίνητο δεν κυκλοφορεί, αλλά είναι μονίμως παρκαρισμένο σε ένα γκαράζ. Γιατί εφόσον δεν έχουν κατατεθεί οι πινακίδες, υπάρχει υποχρέωση να είναι ασφαλισμένο. Και μην διανοηθείτε να σκεφτείτε ότι «Πού θα με βρουν εμένα;» Ο έλεγχος γίνεται ηλεκτρονικά και οι αρμόδιες υπηρεσίες είναι σε θέση να εντοπίσουν κάθε ανασφάλιστο αυτοκίνητο ή μοτοσικλέτα. Δεν χρειάζεται δηλαδή για τον εντοπισμό να μας σταματήσει η τροχαία στο δρόμο...
Το πρόστιμο είναι ομολογουμένως τσουχτερό (250 ευρώ) και πρέπει, εφόσον παραλάβει κανείς σχετικό ειδοποιητήριο είτε να το πληρώσει μέσα σε 8 ημέρες είτε να αποδείξει πως το όχημά του είναι ασφαλισμένο. Εννοείται ότι την ίδια στιγμή θα πρέπει να προβεί και στην ασφάλισή του.
Και δεν πρόκειται για πρόστιμο που μπορείς να αγνοήσεις. Γιατί αν κάνεις κάτι τέτοιο - και δεν πληρώσεις εντός 8 ημερών - ακολουθεί διπλασιασμός του προστίμου – καλείσαι δηλαδή τότε να πληρώσεις 500 ευρώ, ενώ παράλληλα θα υποστείς επίσης διοικητικές και ποινικές κυρώσεις, με αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας, για διάστημα από έξι μήνες έως και δύο χρόνια – η τελευταία ποινή σε περίπτωση εμπλοκής σε ατύχημα. Για να μην πούμε ότι προβλέπεται και φυλάκιση (!) από δύο μήνες έως 1 χρόνο και χρηματική ποινή έως 3.000 ευρώ
Σημειώστε ότι η υποχρεωτική ασφάλιση είχε καθιερωθεί με νόμο πολλά χρόνια πριν (Νόμος 489/76 ΦΕΚ Α’331 «Περί Υποχρεωτικής Ασφαλίσεως των εξ ατυχημάτων αυτοκινήτων αστικής ευθύνης»)
Τα χρήσιμα μυστικά της ασφάλισης αυτοκινήτου
Η πρώτη συμβουλή που έχουμε να δώσουμε σε όποιον πρόκειται να ασφαλίσει το αυτοκίνητό του (ή τη μοτοσικλέτα του) είναι να μην το κάνει τελευταία στιγμή, δυο-τρεις ημέρες πριν τη λήξη της, αν πρόκειται για αυτοκίνητο που ήδη κυκλοφορεί ή βιαστικά αν πρόκειται για ένα καινούριο. Γιατί τότε δεν θα έχει κάνει επαρκή έρευνα ώστε να βρει την καλύτερη προσφορά, όχι με βάση μόνο τη χαμηλότερη τιμή, αλλά με βάση την καλύτερη σχέση κόστους / καλύψεων.
Ποιες είναι όμως οι καλύψεις που χρειαζόμαστε;
Πριν πούμε οτιδήποτε άλλο θα πρέπει να σημειώσουμε ότι όταν ασφαλίζουμε το αυτοκίνητό μας για κάποια κάλυψη, πχ. για κλοπή θα πρέπει να αναπροσαρμόζουμε κάθε φορά την ασφαλιζόμενη αξία του με βάση την τρέχουσα τιμή του στην αγορά, ως μεταχειρισμένο. Γιατί αν το ασφαλίσουμε για μεγαλύτερη αξία, επιβαρυνόμαστε με επιπλέον ασφάλιστρα χωρίς λόγο, αφού όταν έρθει η ώρα να αποζημιωθούμε τα χρήματα που θα λάβουμε θα είναι λιγότερα από αυτά που περιμένουμε – θα αντιστοιχούν στα χρήματα που πωλούνται αντίστοιχα αυτοκίνητα.
Από κει και πέρα, για να μη βρεθούμε προ εκπλήξεων, καλό θα είναι να επιλέξουμε μια σειρά προαιρετικές καλύψεις στο ασφαλιστήριο, όπως:
Θραύση κρυστάλλων: για να επισκευαστεί ή αντικατασταθεί το παρμπρίζ σε περίπτωση που «πληγεί» από κάποια πέτρα
Νομική προστασία: για να μην επιβαρυνθούμε τα έξοδα δικηγόρου αν εμπλακούμε σε ατύχημα και η άλλη πλευρά διαφωνεί σχετικά με το ποιος φταίει
Bonus Malus: η λεγόμενη προστασία Bonus Malus αποτρέπει τον κίνδυνο προσαύξησης των ασφαλίστρων σε περίπτωση που προκαλέσουμε κάποιο ατύχημα. Ενώ αν αποφασίσουμε να αλλάξουμε εταιρία δεν θα χάσουμε τα δικαιώματα μας, καθώς το bonus-malus θα μας «ακολουθεί».
Κλοπή: Σημαντική είναι η κάλυψη μερικής κλοπής, καθώς τότε καλύπτονται οι ζημιές που προκλήθηκαν στο αυτοκίνητο εφόσον αυτό βρεθεί μετά από την κλοπή του. Καλύπτονται και τα στοιχεία του αυτοκινήτου που είναι απαραίτητα για την κίνησή του (π.χ οι ζάντες αλουμινίου). Προσοχή: η κάλυψη ολικής κλοπής μας καλύπτει μόνο αν το αυτοκίνητό μας δεν βρεθεί ποτέ.
Φυσικά φαινόμενα: Σημαντική κάλυψη ιδιαίτερα κατά τους χειμερινούς μήνες. Περιλαμβάνει ζημιές από χιόνι ή χαλάζι, ανεμοθύελλα, πλημμύρα & καταιγίδα, σεισμό, έκρηξη ηφαιστείου, τσουνάμι, κατολίσθηση και καθίζηση του εδάφους.
Μικτή ασφάλιση: σημαντικότατη κάλυψη, καθώς μας αποζημιώνει για ζημιά στο όχημά μας από σύγκρουση, ανατροπή κλπ. ακόμα και αν εμείς είμαστε υπεύθυνοι για το συμβάν. Η μικτή ασφάλιση είναι σωτήρια όταν έχουμε να κάνουμε με μεγάλη ζημιά, ενώ πρέπει να σημειώσουμε ότι συνήθως υπάρχει ένα «κατώφλι» στην αποζημίωση – συνήθως ένα μικρό ποσό καλούμαστε να το καταβάλουμε ούτως ή άλλως.
Οδική βοήθεια: Καλό είναι να προβλέψουμε κάλυψη με πλήρη οδική βοήθεια – δηλαδή όχι μόνο για ατύχημα, αλλά και για μηχανική βλάβη. Σε διαφορετική περίπτωση θα κληθούμε να πληρώσουμε για τη μεταφορά του αυτοκινήτου μας στο συνεργείο.
Φροντίδα ατυχήματος: είναι η υπηρεσία που έρχεται στον τόπο του συμβάντος με σκοπό την καταγραφή του με φωτογραφίες κλπ. Χρήσιμη βοήθεια γιατί πολλές φορές ο οδηγός ενός αυτοκινήτου που έχει εμπλακεί σε ατύχημα είναι σε σύγχυση και μπορεί να μην αντιληφθεί σωστά τις συνθήκες του συμβάντος.