Μέσα στο λευκό και την αίγλη του Ζαππείου Μεγάρου τα ονόματα που εκπροσωπούν την ελληνική εικαστική δημιουργία φωτίζονται ξεχωριστά. Μετά την καθιερωμένη τριήμερη παρουσίαση, το απόγευμα της Τετάρτης (11/12) ολοκληρώθηκε άλλη μία δημοπρασία του Α. Βέργου με το ποσοστό πώλησης να ξεπερνά το 70%. Έργα ιστορικού περιεχομένου ήταν αυτά που, κυρίως, απέσπασαν το ενδιαφέρον των συλλεκτών, με τους Φώτη Κόντογλου, Θεόφιλο και Γιάννη Τσαρούχη να πρωταγωνιστούν.
Η μαγεία του Κόντογλου και η αυθεντικότητα του Θεόφιλου
Είχαμε γράψει ότι είναι το πιο σημαντικό έργο της πώλησης και δεν πέσαμε έξω. Το πορτρέτο του Διονύσιου Τριγγέτα ζωγραφισμένο από το χέρι του Κόντογλου, ακτινοβολεί τον πνευματικό χαρακτήρα μιας παράδοσης που πηγαίνει πίσω στον χρόνο. Ο Αϊβαλιώτης «έσωσε» με τον χρωστήρα του ένα μέλος της Φιλικής Εταιρείας και μαζί του, στο πίσω μέρος του έργου, το γενεαλογικό δέντρο της οικογένειας Τριγγέτα έως τον εγγονό Ανδρέα, με τον οποίο ο Κόντογλου είχε σχέσεις αδελφικές. Το έργο εκτιμήθηκε από 45.000 έως 65.000 ευρώ και ο σημερινός του κάτοχος χρειάστηκε να καταβάλει κάτι περισσότερο από 120.000 ευρώ.
Φώτης Κόντογλου (1895 - 1965), «Προσωπογραφία του Διονύσιου Τριγγέτα»
Στο ίδιο πνεύμα αναζήτησης μιας ρίζας, η αθωότητα της ματιάς του Θεόφιλου, φτάνει τον ηρωικό Μεγαλέξανδρο ως την εξωτική Ινδία να «νικά κατά κράτους τους αγρίους Ινδούς του Πόρου Βασιλέως». Έως 70.000 ευρώ είχαν εκτιμήσει την αξία του μνημειακού πίνακα οι άνθρωποι του οίκου και τελικά, άλλαξε χέρια για 134.550 ευρώ (κεντρική φωτογραφία).
Ο διαχρονικός Τσαρούχης
Τοπίο του Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989)
Δεν θα μπορούσε να λείπει από το προσκήνιο ο Γιάννης Τσαρούχης, ο οποίος για ακόμα μία φορά επιβεβαίωσε τη θέση του ως διαχρονικός πρεσβευτής της ελληνικής αισθητικής. Μια αριστοτεχνική σύνθεση που απηχεί την ευφυΐα του δημιουργού ξεκίνησε πολύ χαμηλά –μόλις 3.000 ευρώ– για να κατακυρωθεί στο ποσό των 16.700 ευρώ.
Οι σταθερές αξίες Παρθένη και Μαλέα
Τοπίο του Κωνσταντίνου Παρθένη (1878-1967)
Η δημοπρασία είχε, όμως, κι άλλους πρωταγωνιστές. Ο Κωνσταντίνος Παρθένης και ο Κωνσταντίνος Μαλέας, με τα φωτεινά τους τοπία, απέδειξαν γιατί παραμένουν σταθερές αξίες στον χώρο της εγχώριας τέχνης. Οι υψηλές τιμές που κατέγραψαν τα έργα τους επιβεβαίωσαν την αμείωτη εκτίμηση που τους δείχνουν οι συλλέκτες, καθώς και τη διαχρονική γοητεία των συνθέσεών τους.
Ο Παρθένης σε μια σχετικά μικρή σύνθεση (19x32 εκ.) δίνει ένα τοπίο – σπουδή στο πράσινο, κι αντίστοιχα ο Μαλέας αφιερώνει σε συλλέκτη του μια άποψη από τη θάλασσα της Θεσσαλονίκης με αχνογάλαζα και παλ χρώματα.
«Θυμητικό Θεσσαλονίκης» του Κωνσταντίνου Μαλέα (1879-1928)
Οι λαμπρές παρουσίες των Λύτρα και Τέτση
Ο Νικηφόρος Λύτρας, με την απαράμιλλη ικανότητά του να ζωντανεύει ηθογραφικές σκηνές της ελληνικής ζωής, παρουσιάστηκε και πάλι στο εμβληματικό μέγαρο 117 χρόνια μετά την πρώτη φορά. Από τα σημαντικότερα έργα του ζωγράφου, ο Όρθρος με το αισθαντικό κορίτσι υμνήθηκε όταν το 1907 εκτέθηκε στο Ζάππειο. «Ο Όρθρος είναι ένα ολόκληρο ποίημα· αλλά και τι δύναμη εν τη απλότητα του χρώματος, τι έκφραση και τι αυστηρότητα τέχνης. Ο Όρθρος είναι ο αδάμας της εκθέσεως, είναι ένα κομμάτι της Εθνικής ψυχής» έγραφε ο κριτικός τέχνης και συγγραφέας Δ. Ι. Καλογερόπουλος.
Στον αντίποδα, ο Παναγιώτης Τέτσης έφερε στην αίθουσα τη ζωντάνια και τη ρυθμικότητα της ελληνικής φύσης, μέσα από μια σύνθεση της αγαπημένης του Ύδρας. Στις 12.000 ευρώ άρχισαν οι προσφορές και ο πλειοδότης του έργου το απέκτησε έναντι 57.834 ευρώ.
Η «Ύδρα» φιλοτεχνημένη από τον Παναγιώτη Τέτση (1925 - 2016)
Η δημοπρασία του Βέργου σημείωσε άλλη μια επιτυχημένη καταγραφή στην ιστορία του οίκου, που φέτος συμπληρώνει 35 χρόνια παρουσίας στις εγχώριες δημοπρασίες. Για να δείτε αναλυτικά τις τιμές πώλησης των έργων, επισκεφθείτε τον ιστοχώρο του Α. Βέργου εδώ.
Κεντρική φωτ.: Θεόφιλος Χατζημιχαήλ (1871-1934), «Η μεγάλη μάχη του Μ. Αλεξάνδρου»