Τιμή - ρεκόρ στο Παρίσι για τον «Έρωτα» του Τσαρούχη

Τιμή - ρεκόρ στο Παρίσι για τον «Έρωτα» του Τσαρούχη

Το έργο του Γιάννη Τσαρούχη «Jeune homme posant comme Eros avec une chaise anglaise» (Νεαρός άνδρας που ποζάρει ως Έρωτας με μια αγγλική καρέκλα) σημείωσε ρεκόρ δημοπρασίας κατά τη διάρκεια του Greek Sale που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι την Τετάρτη (20/11). Ο εμβληματικός πίνακας πωλήθηκε από τον οίκο Bonhams για 571.900 ευρώ (με την προμήθεια), επιβεβαιώνοντας τη σημαντική εμπορική αξία και τη θέση του Τσαρούχη στο ευρωπαϊκό εικαστικό στερέωμα.

Το έργο κατέρριψε κάθε προηγούμενο ρεκόρ για τον καλλιτέχνη, καταγράφοντας ένα ποσό που ξεπέρασε τις προσδοκίες των ειδικών και το οποίο ενίσχυσε τη φήμη του ως του κορυφαίου Έλληνα καλλιτέχνη. Θυμίζουμε ότι το καλοκαίρι του 2023 ο «Μάης» του Γιάννη Τσαρούχη, άλλαξε χέρια στο Ζάππειο για 475.542 ευρώ με τιμή εκκίνησης 200.000 ευρώ.

Γιάννης Τσαρούχης, «Μάης»

Στα έργα του ο Τσαρούχης συσχετίζει τη ρεαλιστική απόδοση της πραγματικότητας με μια διάσταση μεταφυσική. Θεωρεί ότι θα έπρεπε κάποιος να ανιχνεύει μια αίσθηση του τώρα όχι ως κάτι το διακριτό και οριοθετημένο στη ροή του χρόνου, αλλά ως εάν αυτό συνδέεται διαρκώς με την απώτατη αρχή των πάντων με τρόπο μυστηριώδη, ακατάληπτο και άρρητο. Αυτήν τη θέση του ο ζωγράφος την εκφράζει αρκετά νωρίς καθώς ήδη από το 1950 σημείωνε: «Το πρόβλημα για μένα δεν είναι η αναπαράσταση της μορφής αλλά η επαφή μας με την αιώνια και θεϊκή πηγή, που υπάρχει μόνο γι' αυτούς που την αναζητούν, παίρνοντας, κάθε τόσο, όποια μορφή αυτή θέλει».

Αλλού πάλι, εξηγεί ο ίδιος: «Μου αρέσει να ζωγραφίζω γυμνά, γιατί έτσι μπορεί κανείς να κατανοήσει την ψυχική γεωμετρία του ανθρώπου. Μετά φόβου Θεού, πίστεως και αγάπης. Πρέπει να αντιμετωπίζει κανείς το σώμα σαν έργο του αγαθού πατρός Θεού και όχι του σατανά, όπως επίστευαν οι επάρατοι εχθροί της Εκκλησίας, μονοφυσίτες. Για να υπάρχει νυμφίος, πρέπει να υπάρχει και γάμος και πρέπει να μάθουμε ποιος παντρεύεται με ποιον. Μην πλανάσθε, Ιουδαίοι. Το σώμα το φθαρτό παντρεύεται με την αθάνατη ψυχή και γι' αυτό έχει κοσμηθεί ο νυμφώνας της εκκλησίας. Όσα είπα, είπα, δεν είμαι θεολόγος» («Για το ζεϊμπέκικο», 1982).

Ο «Έρωτας» του Τσαρούχη χρονολογείται από τη δεκατία του '60 (π. 1962- 1965). Τα χρόνια εκείνα ο ζωγράφος πραγματοποίησε εκθέσεις στη διεθνή σκηνή, ενώ το 1965 η γκαλερί Claude Bernard του Παρισιού, τον κάλεσε να συμμετάσχει με ένα πορτραίτο σε μια ομαδική έκθεση μαζί με τους Μπέικον, Μπρακ, Σαγκάλ, Τζακομέτι, Μοντιλιάνι και Πικάσο.

Γιάννης Τσαρούχης, «Νεαρός άνδρας που ποζάρει ως Έρωτας με μια αγγλική καρέκλα» (λεπτομέρεια στην κεντρική φωτ.)

Ο ζωγράφος γεννήθηκε στον Πειραιά το 1910 και πέθανε στην Αθήνα το 1989. Συνεργάστηκε με τη γκαλερί Iolas της Νέας Υόρκης (1953-1957), ενώ το διάστημα 1967-1980 βρισκόταν εγκαταστημένος στο Παρίσι. Το 1982 παρουσίασε την προσωπική του συλλογή, την οποία και δώρισε στο ίδρυμα που φέρει το όνομά του και στεγάζεται στο σπίτι του στο Μαρούσι. Συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και διεθνείς διοργανώσεις, μεταξύ των οποίων και η Μπιενάλε της Βενετίας το 1958 μαζί με τον Γιάννη Μόραλη και τον Αντώνη Σώχο.