Επιλογές από τη δημοπρασία του Λούδου

Επιλογές από τη δημοπρασία του Λούδου

«Κάθε φορά που πιάνει το πινέλο στα χέρια του, είναι έτοιμο να μεταφράσει την όρασή του, το νόημα των πραγμάτων, στη γλώσσα της ζωγραφικής που κατέχει» έλεγε ο Τσαρούχης για το έργο του Γιώργου Μαυροΐδη (1912-2003). Ο ζωγράφος από το ξεκίνημα των εικαστικών του αναζητήσεων, επεδίωκε μέσα στο πλήθος των μορφών που ζωγράφισε να αποκαλύψει τη δική του αλήθεια για τη ζωή και τον κόσμο μας. Στο τελάρο του πέρασαν μορφές όπως ο Ελύτης, ο Εμπειρίκος και ο Σαχτούρης, πρόσωπα που φανερώνουν τη δύναμη του δημιουργού να διεισδύει στη βαθύτερη έκφρασή τους. Δεν πρόκειται για εξιδανικευμένα πορτρέτα, σαν αυτά που τις περισσότερες φορές επιθυμούν οι εικονιζόμενοι, αλλά για ζωγραφικές καταγραφές μιας συγκεκριμένης χρονικής στιγμής.

Ένα τέτοιο πορτρέτο όπου ο φωτισμός εκπέμπεται μέσα από το ίδιο το χρώμα διατηρώντας την αυτοτέλειά του, φέρνει ο Θάνος Λούδος στη νέα του δημοπρασία (Ξενοδοχείο Athens Gate, 30/11). Το κορίτσι χρονολογείται στα μέσα της δεκαετίας του 1960, σε μια ώριμη στιγμή του ζωγράφου όταν έλαβε μέρος στη Μπιενάλε της Βενετίας. Κι απηχεί αυτό που έλεγε ο ίδιος ο Μαυροΐδης: «Ζωγραφίζω από μικρό παιδί και τα έργα μου πιστεύω πως γίνονται για να μιλούν για τη ζωή ζωγραφικά. Τα περιστατικά κι οι περιπέτειες μιας μακριάς ζωής πρέπει να γίνουν ένα με τη ζωγραφική μου προσπάθεια, όπως και λίγα πρόσωπα, άντρες και γυναίκες, που τα θυμάμαι πάντα με αγάπη σαν όνειρα απραγματοποίητα γιατί έτσι είναι η ζωή». Ο λαχνός 29 βγαίνει με αρχική τιμή 1.800 ευρώ.

Πορτρέτο φιλοτεχνημένο από τον Γιώργο Μαυροΐδη

Χωρίς τίτλο είναι και η προσωπογραφία που υπογράφει ο Τάσος Μαντζαβίνος. Ο καπνιστής με το βλέμμα στραμμένο στη θάλασσα, θα μπορούσε να είναι κρυπτικό αυτοπορτρέτο του δημιουργού. Γιος καπετάνιου, ο Μαντζαβίνος ζωγραφίζει συχνά θαλασσινά θέματα που αποτυπώνουν, όχι τόσο την ομορφιά, όσο την ένταση του θαλάσσιου τοπίου. Η θάλασσα στα έργα του απεικονίζεται σε σκούρους τόνους, με κυρίαρχο το μαύρο χρώμα. Αυτή η επιλογή δεν είναι τυχαία. Ο μαύρος χρωματικός τόνος μπορεί να συμβολίζει την απεραντοσύνη, το βάθος και τις αθέατες πτυχές της θάλασσας, ενώ ταυτόχρονα αποπνέει μια αίσθηση μυστηρίου.

Η θάλασσα του Μαντζαβίνου δεν είναι μόνο ένα τοπίο, αλλά και μια αναφορά στο συναίσθημα και την εμπειρία της ανθρώπινης ύπαρξης. Μέσα από αυτήν την προσέγγιση, ο ζωγράφος μας καλεί να εξερευνήσουμε τη σχέση μας με το στοιχείο του νερού, αναδεικνύοντας τόσο τη γοητεία όσο και τις αντιφάσεις που αυτό συνεπάγεται. Η θάλασσα γίνεται εδώ μια μεταφορά για τον ανθρώπινο ψυχισμό, ένα σύμβολο της αέναης αναζήτησης και του άγνωστου. Υπογεγραμμένος το 2018, ο λαχνός 56 εκτιμάται από 1.500 έως 2.500 ευρώ.

Έργο του Τάσου Μαντζαβίνου

Στα οικονομικά έργα της πώλησης ανήκει ο Μορφονιός από τον κόσμο του Καραγκιόζη. Την ολόσωμη φιγούρα με τη χαρακτηριστική μύτη υπογράφει ο Μποστ. Στην νεοελληνική τέχνη με απαρχή τον Φώτη Κόντογλου και τον Τζούλιο Καΐμη οι ήρωες του θεάτρου σκιών γίνονται πρωταγωνιστές και σύμβολα των αισθητικών αναζητήσεων της γενιάς του '30 φτάνοντας μέσα από ποικίλες μεταμορφώσεις, να γίνουν ακόμη και κόμικς ως τις μέρες μας.

Οι ζωγραφιές του Μέντη Μποσταντζόγλου συχνά παίζουν με την ατμόσφαιρα και την αισθητική του θεάτρου σκιών, αποτυπώνοντας τη ζωντάνια και την αμεσότητα των χαρακτήρων. Η χρήση του Καραγκιόζη στις συνθέσεις του προσδίδει μια μοναδική γοητεία και συνάμα σχολιάζει κοινωνικά ζητήματα, παραμένοντας πιστός στο πνεύμα της ελληνικής παράδοσης.

Ζωγραφιά με την υπογραφή του Μποστ

Αυτήν την παράδοση μέσα από το ελληνικό φως, επιχειρεί να δώσει ο Νεοϋορκέζος ζωγράφος Φίλιππος Τάρλοου, ζώντας στην Άνδρο. Την πρωτογνώρισε το 1967 όταν την επισκέφθηκε για διακοπές με τη γυναίκα του, Μαρίνα Καραγάτση. Γοητεύθηκε τόσο από το νησί που το 1976 την έπεισε να εγκατασταθούν μόνιμα στο νησί. Ήθελε να το ζωγραφίσει όσο ήταν ακόμη «αθώο».

Η μετακόμιση έγινε, λοιπόν, και το ανδριώτικο σπίτι της οικογένειας από παραθεριστικό μετατράπηκε σε χειμωνιάτικο κι από τυπικά αστικό σε κάπως πιο καλλιτεχνικό – με το απαραίτητο ατελιέ για τον Τάρλοου. Ο γάμος, πάντως, δεν έμελλε να σωθεί. Ένα χρόνο μετά, ο Αμερικανός ζωγράφος έφυγε. Όμως οι δεσμοί του με το νησί δεν κόπηκαν, καθώς φανερώνει το «Εμπειρίκειο Γηροκομείο - Νοσοκομείο Άνδρου» που υπογράφει το 2009. Ο λαχνός 61 έχει αρχική τιμή μόλις 1000 ευρώ.

To «Εμπειρίκειο Γηροκομείο - Νοσοκομείο Άνδρου» του Φ. Τάρλοου (λεπτομέρεια στην κεντρική φωτογραφία του παρόντος κειμένου)

Στα πρόσφατα έργα συγκαταλέγεται μια γυναικεία φιγούρα με την υπογραφή του Ραφαήλ Μπάικα. Η σπουδή προέρχεται από την έκθεση που πραγματοποίησε ο ζωγράφος στην γκαλερί Αργώ τον περασμένο Μάρτιο και έχει ιδιαίτερα ελκυστική τιμή. Ο λαχνός 117 βγαίνει στα 300 ευρώ.

Έργο φιλοτεχνημένο από τον Ραφαήλ Μπάικα

Εκτός από ζωγραφικά έργα, σχέδια και γλυπτά, η δημοπρασία φέρνει αντικείμενα τέχνης, καθώς κι επιλεγμένα κοσμήματα, ρολόγια και τσάντες συλλεκτικές. Δείτε όλο τον κατάλογο με τα προσφερόμενα έργα και τα αντικείμενα εδώ.